آشنایی با انواع سیستم‌های تصفیه آب خانگی و استانداردهای آن

با توجه به اهمیت آب بر سلامتی انسان، بحث تصفیه آب آشامیدنی همواره از با اهمیت‌ترین حوزه‌های مورد تمرکز صنایع بوده است. بصورت کلی، تصفیه آب شرب در دو مرحله "تصفیه آب شهری" (Municipal) و "تصفیه آب خانگی" (Residential) صورت می‌گیرد. با توجه به بحران کمبود آب، کاهش سطح آبهای زیرزمینی و بالاتر رفتن استفاده از آب چاه‌ها، موضوع تصفیه آب آشامیدنی از اهمیت بالاتری نیز برخوردار شده و استفاده از سیستم‌های تصفیه آب خانگی، به شدت در حال افزایش است.

 

انواع روش‌های تصفیه آب خانگی

 

POE and POU

 

 

 

چندین نوع اصلی دستگاه تصفیه آب خانگی در بازار موجود است که عبارتند از:

 

1- سیستم های تصفیه آب ورودی (Point of Entry)

 

برای کل آب ورودی به منازل در نظر گرفته می شوند و معمولاً بعد از کنتور آب و یا پیش از مخزن دخیره آب نصب می شوند.

 

انواع دستگاه تصفیه آب ورودی ساختمان

 

 

2- سیستم های تصفیه در نقطه مصرف (Point of Use)

 

معمولاً درزیر سینک آشپزخانه، یخچال و فریزر و یا سر دوش در نظر گرفته می شود. برخی از این سیستم های تصفیه آب روی خط اصلی تغذیه قرار می گیرند در حالی که بعضی دیگر از طریق یک شیر جداگانه، آب تصفیه شده را در معرض استفاده قرار می دهند. از جمله تجهیزات این دسته، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بطری های آب شخصی: از بطری های قابل استفاده مجدد و مجهز به فیلتر توکار ساخته شده اند. سر بطری می تواند فشاری و یا پیچی باشد و برای استفاده فردی طراحی شده است.
  • پارچ:  که آب با استفاده از گرانش از فیلتر تعیبیه شده در داخل آن عبور می کند. این محصولات ظرفیت کمتری نسبت به سایر سیستم ها دارند.( یعنی حجم کمتری از آب را تصفیه می کنند.)
  • فیلتر سر شیر: به انتهای شیر آب سینک آشپزخانه متصل می شود. با استفاده از یک منحرف کننده جریان آب، ارسال آب از طریق سیستم هنگامی که آب آشامیدنی تصفیه شده مورد نظر است، صورت می گیرد.
     
     
  • انواع فیلتر سر شیر آب
     
  • فیلتر تصفیه آب رومیزی: در کنار سینک آشپزخانه قرار می گیرد و از طریق یک تیوب با قطر کوچک به شیر آب موجود سینک متصل می شود.
  • سیستم های تصفیه با سر شیر آب جداگانه: بصورت یک دستگاه که معمولاً در زیر سینک قرار می‌گیرند، آب را تصفیه می‌کنند. در این روش، آب تصفیه شده از طریق یک شیر آب جداگانه کوچکتر به جای شیر آب اصلی آشپزخانه برای مصرف توزیع می‌شود. این روش از رایج‌ترین مکانیزم‌های تصفیه آب خانگی محسوب می‌شود.
     
     
    انواع دستگاه تصفیه آب خانگی
     
     
  • دستگاه‌های تقطیر: این دستگاه‌ها، آب را تا رسیدن به نقطه جوش گرم می کند و سپس بخار آب را کندانس نموده و به این ترتیب، بسیاری از آلاینده‌ها به خصوص فلزات سنگین در این فرایند حذف می گردند.
  • فیلتر یخچال: برای آب و یخ توزیع شده توسط یخچال و در دو نوع یکپارچه تو کار و مدل بیرونی کار می رود.

 

انواع فیلتر کارتریج کربنی

 

استاندارد دستگاه‌های تصفیه اب خانگی

 

8 استاندارد NSF/ANSI سیستم های تصفیه آب خانگی را پوشش می دهند:

  • فیلتراسیون(NSF/ANSI 42 , NSF/ANSI 53)  : آلاینده ها در دام منافذ فیلتر افتاده و یا با جذب و یا با شکسته شدن توسط پوشش میانی فیلتر، کاهش می یابند. فیلتر کربن از این تکنولوژی برای تصفیه آب استفاده می کند.
  • سختی گیرها(NSF / ANSI 44) : به منظور کاهش سختی آب (شامل یونهای کلسیم و منیزیم اضافه) از تبادل کاتیونی رزین احیا شده با کلرید سدیم یا کلرید پتاسیم استفاده می‌کنند.
  • ضد عفونی با اشعه ماورای بنفش  (NSF / ANSI 55): این سیستم ها از اشعه ماوراء بنفش برای  ضد عفونی کردن آب  و هم برای ازبین بردن ویروس‌ها و باکتری‌ها بهره می‌برند.
  • سیستم های اسمز معکوس (NSF / ANSI 58) : سیستم های اسمز معکوس (RO)، جریان طبیعی آب را معکوس می کنند به طوری که آب از طریق یک غشاء نیمه تراوا از یک محلول غلیظ تر به سمت یک محلول رقیق ترحرکت می‌کند. اکثر سیستم های اسمزمعکوس، از چند فیلتر تکمیلی قبل و بعد از غشاء ممبران استفاده می‌کنند.
  • تقطیر (NSF / ANSI 62) : این سیستم آب را تا رسیدن به نقطه جوش گرم می کند و سپس بخار آب را مجدداً به مایع تبدیل می‌کند.
  • فیلتر دوش (NSF / ANSI 177) : این سیستم به لوله های سر دوش متصل شده و برای کاهش سطح کلر در آب حمام طراحی گردیده اند.
  • سیستم های تصفیه برای آلاینده های های جدید (NSF / ANSI 401) : سیستم های تحت پوشش این استاندارد شامل انواع مختلف از سیستم هایی است که برای کاهش 15 آلاینده جدید از آب آشامیدنی تایید شده اند.

 انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

 

نکته ای در رابطه با جایگزینی فیلترها

 

سیستم های تصفیه آب خانگی برای عملکرد مؤثر، نیاز به نگهداری و سرویس منظم دارند. پیروی از دستورالعمل کتابچه راهنمای سازندگان که همراه با خود سیستم های تصفیه آب خود دریافت می کنید، شما را مطمئن می سازد  که سیستم مطابق با دستورات سازنده می‌باشد. کارتریج فیلتر، غشاهای اسمز معکوس و موارد دیگر به صورت منظم و در بازه‌های زمانی توصیه شده توسط سازنده می‌بایست مورد بازبینی و یا تعویض قرار گیرند.

 

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع :

نظرات

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp