پمپ تصفیه استخر چگونه کار می کند؟

 

در این مقاله بنا داریم تا به معرفی اجزای اصلی یک پمپ تصفیه استخر پرداخته و چگونگی کارکرد آن را مورد بررسی قرار دهیم. لازم به ذکر است که هرچند عکس های نشان داده شده در این مقاله، مربوط به یکی از پمپ های Hayward سری Super Pump II است، اما اصول و مبانی بیان شده در مورد اجزای تشکیل دهنده و نحوه عملکرد پمپ، برای تمامی انواع پمپ تصفیه استخر، صادق است.

 

انواع پمپ تصفیه استخر

1- اجزای اصلی تشکیل دهنده پمپ استخر

 

پمپ تصفیه استخر

 

 

در شکل بالا، که سطح مقطع یک پمپ استخری را نشان می دهد، می توان اجزای اصلی این تجهیز را به خوبی در یک نما مشاهده کرد. این اجزای اصلی عبارتند از:

- درب بخش صافی (Strainer) پمپ که برای ایجاد دسترسی به سبد صافی و تمیز کردن آن تعبیه شده است.

- سبد صافی پمپ که برای گرفتن ذرات و آشغالهای درشت پیش از ورود آب به داخل پمپ تعبیه شده است.

- دیفیوزر (Diffuser) پمپ که وظیفه هدایت آب به داخل پره ها و همینطور جمع آوری آب خروجی از پره ها برای خروج از پمپ را بر عهده دارد.

- پره(Impeller) که باعث افزایش فشار آب به وسیله نیروی گریز از مرکز می شود.

- الکتروموتور که باعث ایجاد نیرو برای چرخش پره پمپ می شود.

- نازلهای ورودی و خروجی آب به داخل و حارج پمپ

در ادامه، بررسی بیشتر هرکدام از این اجزا خواهیم پرداخت.

 

2- مسیر اصلی جریان آب در پمپ

 

پمپ تصفیه استخر

 

شکل بالا، مسیر کلی جریان آب و جهت ورود و خروج آب در پمپ استخر را نمایش داده است. آب استخر از سمت صافی پمپ مکش شده و به سمت مرکز دیفیوزر (بخش زرد رنگ) و سپس پره ها رانده می شود. پره ها ضمن چرخش، باعث وارد کردن انرژی گریز از مرکز به آب شده و با افزایش فشار، آن را از داخل تیغه های انتهایی پره ها خارج می کنند. آب خروجی پره ها توسط دیفیوزر به سمت محفظه پیرامونی خارج آن و سپس به مسیر خروجی پمپ هدایت می شود. البته باید به یک نکته در این تصویر توجه داشت. این شکل، سطح مقطع "برش خورده" یک پمپ را نشان می دهد. اما بصورت واقعی، دیفیوزر، تمام بخش پره را در داخل خود جای داده است.  

 

3- نحوه عملکرد دیفیوزر

 

پمپ تصفیه استخر

 

تصویر فوق، ساختار داخلی یک دیفیوزر جدا شده را نمایش می دهد. دیفیوزر، آب ورودی از سمت صافی را به سمت مرکز پره ها هدایت کرده (فلش آبی کم رنگ) و سپس آب خروجی پرفشار پره ها را از طریق منافذ برش خورده روی خود به سمت محفظه پیرامونی و خروجی پمپ هدایت می نماید (فلش آبی پررنگ).

 

4- نحوه عملکرد پره پمپ

 

پمپ تصفیه استخر

 

عکس بالا، ساختار داخلی و عملکرد بخش پره پمپ را نمایش داده است. آب ورودی به پمپ، از طریق دیفیوزر به سمت مرکز پره هدایت می شود. زمانی که پره بوسیله نیروی الکتروموتور با سرعت بالا در حال چرخش است، تیغه (Blade) های تعبیه شده داخل این بخش، آب را یا سرعت از سمت بالای تیغه ها خارج کرده و وارد دیفیوزر می کنند. همانطور که اشاره شد، عامل افزایش دهنده فشار آب در پمپ، نیروی گریز از مرکز پره است.

 

5- محفظه های اصلی پمپ

 

پمپ تصفیه استخر

 

بصورت کلی، پمپ استخر (جدا از الکتروموتور)، دارای دو محفظه اصلی است. محفظه اول، شامل بخش صافی پمپ است که پیش از ورود آب به داخل پره پمپ قرار گرفته و در واقع، بخش "مکش" پمپ است. محفظه دوم، بخش "دهش" می باشد که شامل بخش پره پمپ است.چهار نقطه آب بندی مهم در پمپ وجود دارد که باعث می شود تا آب بخوبی و بدون نشتی بتواند بین این دو محفظه در داخل پمپ حرکت کند.

 

6- آب بندی های مهم پمپ

 

پمپ تصفیه استخر

 

همانطور که اشاره شد، پمپ تصفیه استخر، دارای 4 نقطه آب بندی مهم است که در تصویر بالا نشان داده شده اند. این آب بندی ها عبارتند از:

- واشر (Gasket) درب صافی

- واشر دیفیوزر

- واشر هوزینگ

- سیل شفت موتور

وجود مشکل و خرابی در هرکدام از آب بندی های فوق، باعث بروز مشکلات زیادی برای پمپ استخر خواهد شد.

 

7- ‏واشر صافی پمپ

 

پمپ تصفیه استخر

 

واشر صافی پمپ، در شیار تعبیه شده روی محفظه سبد صافی قرار گرفته و باعث آب بندی کامل آن با درب صافی می شود. عدم آب بندی مناسب در این نقطه، باعث ورود هوا به داخل پمپ و کاهش عملکرد آن خواهد شد.

 

8- واشر دیفیوزر

 

پمپ تصفیه استخر

 

واشر دیفیوزر، باعث آب بندی بین سبد صافی و فضای پیرامونی دیفیوزر و پره ها می شود. این فضای پیرامونی، فضایی است که آب پر فشار خروجی پره، پیش از خارج شدن از پمپ در آن جمع می شود. عدم تعبیه چنین فضایی در پمپ، باعث می شود تا آب پر فشار خروجی پره، مجدداً به سمت صافی پمپ برگشته و فشار آن کاهش پیدا کند.

 

9- واشر هوزینگ

 

پمپ تصفیه استخر

 

واشر هوزینگ، وظیفه آب بندی اتصال بین پمپ و الکتروموتور را بر عهده دارد. در صورت سالم نبودن این واشر، آب از داخل پمپ به بیرون نشتی داشته و به تبع آن هم با از دست رفتن آب مواجه خواهید شد و هم با کاهش فشار آن.

 

10- سیل شفت موتور

 

پمپ تصفیه استخر

 

سیل شفت موتور، باعث جلوگیری از نشتی آب پرفشار داخل محفظه پیرامونی دیفیوزر به داخل الکتروموتور می شود. در صورت وجود مشکل در سیل شفت موتور، قطره های آب از زیر الکتروموتور به بیرون چکه خواهند کرد.

 

انواع پمپ تصفیه استخر

 

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : www.inyopools.com

نظرات

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp