بررسی نمونه پروژه انجام شده - فیلتر حذف آهن در شهرستان رویان

 

عکس زیر، یک سیستم تصفیه آب چاه در شهرستان رویان را نشان می دهد که توسط شرکت نصب و راه اندازی شده است. محل نصب دستگاه، مربوط به یک ویلای خصوصی است که با توجه به استفاده از آب چاه، با هدف افزایش کیفیت آب و کاهش میزان آهن موجود در آب، درخواست سیستم مناسب تصفیه آب ورودی را به شرکت ارائه نمودند.

 

مراحل تصفیه و اجزای سیستم

 

فیلتر-حدف-آهن

 

 

با توجه به طراحی انجام شده بر اساس اطلاعات موجود، یک سیستم تصفیه شامل مراحل زیر در نظر گرفته شد:

 

مرحله اول: فیلتر گرین سند جهت حدف آهن، منگنز و سولفید هیدروژن

 

یکی از روش های موثر برای حذف آهن، منگنز و همینطور سولفید هیدوژن از آب، استفاده از فیلترهای اکسید کننده است. فیلترهای اکسید کننده بصورت همزمان، آهن، منگنز و سولفید هیدروژن موجود در آب را اکسید و فیلتر می کنند. جنس ماده استفاده شده در این سیستم، ماده ای به نام گرین سند (‏greensand‏) می باشد. فیلترهای ‏گرین سند، ‏ضمن ترکیب با پرمنگنات پتاسیم، سطحی را روی خود تشکیل می دهند که باعث اکسید کردن آهن، منگنز و سولفید هیدروژن محلول در آب شده و سپس این ‏مواد اکسید شده را بصورت فیزیکی فیلتر می کنند. عملاً، این فیلترها فعالیت اکسیداسیون و فیلتراسیون را همزمان انجام می دهند.

 

 گرین سند

 

مرحله دوم: پکیج پیش تصفیه سه مرحله ای

هوزینگ-جامبو-سه-مرحله-ای-با-استند-فلزی 

 

در مرحله بعدی، با هدف حذف ذرات معلق خروجی احتمالی از فیلتر گرین سند و حذف بوی نامناسب آب، از پکیج پیش تصفیه سه مرحله ای استفاده شد. فیلترهای قرار گرفته در این دستگاه، عبارتند از یک فیلتر پلی پروپیلن با قابلیت حذف ذرات معلق بالای 5 میکرون در مرحله اول و دو فیلتر کربنی جهت حذف کلر (در صورت کلرزنی آب چاه) و مواد آلی و نیز بهبود طعم و بوی آب.

 

پکیج پیش تصفیه جامبو

 

کیفیت آب خروجی پس از نصب و راه اندازی سیستم

 

به جهت حصول اطمینان از عملکرد این فیلتر گرین سند، تیم نصب و راه اندازی، میزان آهن آب را پیش از نصب سیستم و پس راه اندازی آن با کیت مخصوص سنجش آهن، اندازه گیری کرده که نتیجه آن را می توانید در شکل زیر ملاحظه کنید:

 

کیفیت آب پس از نصب فیلتر گرین سند

کیفیت آب پیش از نصب فیلتر گرین سند

پس از نصب فیلتر

پیش از نصب فیلتر

 

راهکارهایی برای بهبود سیستم فعلی

 

در صورتیکه ساکنین ویلا تمایل داشته باشند تا از آب خروجی این سیستم، برای مصرف شرب نیز استفاده کنند، دو سیستم دیگر برای آنها پیشنهاد می شود:

1- استفاده از سیستم تزریق کلر در خروجی آب چاه با استفاده از پمپ تزریق، مخزن و میکسر

سیستم تزریق کلر 

استفاده از سیستم تزریق کلر، سه مزیت مهم برای مصرف کننده خواهد داشت:

- حصول اطمینان از ضدعفونی آب چاه و از بین رفتن تمامی میکروارگانیسم های بیماریزایی که وجود آنها در آب چاه محتمل است.

- افزایش اثربخشی حذف آهن در فیلتر گرین سند

- عدم نیاز به احیای گرین سند با پرمنگنات پتاسیم

 

2- استفاده از دستگاه اسمز معکوس (RO) خانگی

 

دستگاه تصفیه آب خانگی
 

 

در صورت وجود سیستم تزریق کلر و داشتن اطمینان از عدم وجود آلودگی میکروبی، می توان با نصب یک دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس خانگی، از آب خروجی این دستگاه حتی برای شرب و پخت و پز هم براحتی استفاده نمود.

 

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

 

در صورتیکه شما هم برای منزل یا ویلای خود از آب چاه استفاده می کنید و برای طراحی و تأمین دستگاه تصفیه آب مناسب، نیاز به مشاوره دارید، می توانید با شرکت آب فناور تماس حاصل کنید.

 

انواع دستگاه تصفیه آب چاه

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع :

نظرات

علی دلگشا | 1396/6/1

با تشکر از اطلاعاتی که در سایت و کانال میذارید. بسیار عالی است. توضیحات راساده تر بیان کنید تا کسی که اطلاعات در مورد تصفیه آب نداره، متوجه بشه.
پاسخ دادن

آب فناور | 1396/6/1

ممنون از شما. تلاش شده تا توضیحات، گویا باشد. اما در صورت نیاز به توضیحات تکمیلی بیشتر، به صفحات محصولات مورد نظر که لینک آنها در مقاله آمده است، مراجعه فرمائید.
پاسخ دادن

CAPTCHA reload_32
whatsapp