چهار نکته مهم در مورد هیتر برقی سونای خشک

هیتر برقی سونای خشک ، متداولترین هیتری است که برای گرم کردن فضای سونا مورد استفاده قرار می گیرد. هیتر برقی سونا براحتی می تواند در داخل و یا روی دیوار اتاق سونا نصب شود.

در این مقاله، به چهار نکته و پاسخ سوال مهمی که معمولاً در مورد هیترهای برقی سونای خشک وجود دارد، می پردازیم:

- هیتر برقی سونای خشک چگونه کار می کند؟

- چگونه یک هیتر برقی مناسب برای یک سونای خشک انتخاب کنیم؟

- گرم شدن فضای اتاق سونای خشک چقدر طول می کشد؟

- آیا ریختن آب روی هیتر برقی سونای خشک مجاز است؟

در ادامه به بررسی بیشتر هرکدام از موارد فوق خواهیم پرداخت.

 

انواع هیتر سونای خشک

 

هیتر برقی سونای خشک چگونه کار می کند؟

Electric sauna heaters 

تمام انواع هیتر سونای خشک (هیتر برقی، هیتر گازی و یا هیتر چوب سوز)، بر اساس انتقال حرارت به روش جابجایی (Convection) کار می کنند. در هیترهای برقی سونا، جریان برق از داخل تعدادی المنت با مقاومت حرارتی بالا عبور کرده و در نتیجه، دمای المنت ها افزایش پیدا می کند. المنت های داغ، گرما را به سنگ های روی خود منتقل نموده و به تبع آن دمای اطراف سنگ و به تدریج کل فضای سونا افزایش پیدا می کند. تماس کامل سنگ ها با المنت های حرارتی و توزیع مناسب آنها، باعث اطمینان خاطر از راندمان بهتر انتقال حرارت در دستگاه هیتر برقی سونا خواهد بود.

هیترهای برقی سونا نسبت به تنظیم حرارت توسط ترموستات در مقایسه با هیترهای گازی و یا هیترهای اشعه مادون قرمز، حساسیت کمتری دارند. دلیل این موضوع، طولانی بودن زمان گرم شدن و خنک شدن المنت ها و سنگ های هیتر است. البته این موضوع برای سوناهای خشک تفریحی مشکلی ایجاد نمی کند. زیرا عموماً بر اساس سلیقه افراد استفاده کننده قابل تنظیم خواهد بود.  

جنس بدنه هیترهای برقی سونای خشک معمولاً از استنلس استیل، آلومینیوم و یا آهن گالونیزه به همراه یک پوشش رنگ مناسب جهت حفاظت از غبار و رطوبت محیط می باشد. در مواردی که از رنگ به عنوان پوشش خارجی بدنه استفاده می شود، باید به این نکته توجه داشت که به مروز زمان و با جدا شدن لایه رنگ از سطح هیتر، شرایط محیطی اتاق سونا (از جمله رطوبت) باعث خوردگی بدنه هیتر خواهد شد. لذا، استفاده شدن از ورق استنلس استیل در بدنه هیتر سونا نسبت به ورق گالوانیزه با پوشش رنگ اپوکسی در مدت زمان طولانی ارجحیت خواهد داشت.                       

 

نحوه انتخاب هیتر برقی مناسب برای یک سونای خشک

Choosing Electric Sauna Heater 

مهمترین پارامتری که برای انتخاب هیتر سونا لازمست تا مشخص شود، توان یا قدرت هیتر است که معمولاً بر حسب کیلووات (KW) بیان می شود. بیشتر و یا کمتر بودن توان هیتر نسبت به میزان بهینه، در هر دو حالت مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. هیتر برقی با توان کم، باعث دیرتر گرم شدن و یا حتی گرم نشدن اتاق سونا به میزان کافی می شود و از طرف دیگر، بالاتر بودن توان هیتر، امکان تنظیم و رسیدن دما و رطوبت به میزان دلخواه را در سونا مشکل خواهد کرد و هزینه برق مصرفی نیز افزایش پیدا می کند.

تعیین توان مورد نیاز هیتر برقی سونای خشک ، علاوه بر حجم اتاق سونا، به آب و هوای منطقه جغرافیایی و وضعیت قرار گیری اتاق سونا نیز بستگی دارد. توان مورد نیز برای هیتر سونا در مناطق سردسیر و یا اتاق سونایی که در یک فضای باز و در معرض مستقیم هوای محیط ساخته شده است، نسبت به سونای قرار گفته در منطقه معتدل و یا گرمسیر و داخل فضای سرپوشیده، قطعاً بالاتر خواهد بود.

معمولآً سازندگان هیتر سونای خشک ، جداول راهنمایی برای پیشنهاد مدل ها و سایزهای مختلف هیتر سونا بسته به حجم اتاق سونا دارند که به خریداران ارائه می دهند. اما به عنوان یک قاعده تجربی می توان برای انتخاب سایز مناسب هیتر به روش زیر عمل نمود:

برای هر 1 تا 1.5 متر مکعب فضای سونای خشک، 1 کیلووات توان در نظر بگیرید. اگر سونا در هوای سرد و مستقیماً در معرض فضای باز ساخته شده باشد، نهایتاً 1 کیلووات دیگر به توان دست آمده اضافه کنید.

برای عمده سوناهای خانگی کوچک، هیترهای با توان کم و متوسط که با برق تکفاز قابلیت نصب داشته باشند، می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. اما با افزایش حجم سونا و توان هیتر، لازمست تا برق سه فاز برای مجموعه پیش بینی شود.

 

گرم شدن فضای اتاق سونای خشک چقدر طول می کشد؟

 Sauna Heater Rapid Heat Up

یکی از متداولترین سوالاتی که در خصوص گرم شدن فضای سونا مطرح می شود، مدت زمان لازم برای گرم شدن فضای سونا است. اما جواب دقیق این سوال بستگی به شخص استفاده کننده، موقعیت قرار گیری سونا، نوع و سایز هیتر و همچنین شکل و حتی مصالح بکار رفته در ساخت اتاق سونا دارد.

دمای مطلوب سونا بسته به سلیقه افراد می تواند متفاوت باشد. معمولاً دمای بهینه اتاق سونا بین 70 تا 90 درجه سانتیگراد می باشد.

به عنوان یک قاعده تجربی، توصیه می شود که هیتر سونا به نحوی انتخاب شود تا دمای اتاق سونا را تا 70 درجه سانتیگراد در مدت زمان بین 30 تا 40 دقیقه و تا دمای 90 درجه سانتیگراد را کمتر از 60 دقیقه افزایش دهد.

همانطور که اشاره شد، مدت زمان گرم شدن سونا به موقعیت قرارگیری آن هم بستگی دارد. گرم شدن سونا در فضای با هوای سرد طبعاً بیشتر از گرم شدن سونا در فضای با هوای گرم و یا معتدل زمان می برد.

 

آیا ریختن آب روی هیتر برقی سونای خشک مجاز است؟

Pouring Water On An Electric Sauna 

مجاز بودن ریختن آب روی سنگ های هیتر برقی ، یکی از سوالات مهمی است که بسیاری از افراد در ذهن خود دارند. جواب کلی به این سوال این است ریختن مقدار کمی آب روی هیتر اشکالی ندارد. معمولاً در ساخت هیترها از موادی استفاده می شود که دوام لازم در مقابل ریخته شدن آب روی آنها را داشته و ملاحظات ایمنی کابل کشی برق نیز بگونه ای است که احتمال جرقه و آتش سوزی وجود ندارد.

نکته مهمی که در این خصوص می بایست مد نظر قرار گیرد این است که از ریختن یکباره حجم زیاد آب روی هیتر می بایست حتماً اجتناب شود. زیرا این کار باعث تولید حجم زیادی از بخار آب داغ شده که احتمال دارد باعث سوختگی پوست انسان شود. ضمناً این کار باعث کاهش دمای هیتر و به تبع آن دمای اتاق سونا هم خواهد شد. بنابراین توصیه جدی می شود که برای ریختن آب روی هیتر، مقدار آب بسیار کمی ریخته شود و یا این کار توسط اسپری های آب پاش انجام گیرد تا حجم آب ریخته شده، قابل کنترل باشد.

 

انواع هیتر سونای خشک

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع :

نظرات

CAPTCHA reload_32
whatsapp