زمان تعویض آب جکوزی

یکی از رایج ترین سوالاتی که در مورد نگهداری جکوزی مطرح است، زمان مناسب تعویض آب جکوزی است. علیرغم وجود سیستم تصفیه و انجام کارهای لازم برای تعادل شیمیایی آب جکوزی، به دلیل حجم کم آب، پس از مدتی ناگزیر از تعویض آب جکوزی خواهیم بود. اما تعویض پیش از موقع آب جکوزی نیز باعث هدررفت آب و ایجاد هزینه می شود.

در این مقاله، بنا داریم تا در مورد زمان مناسب و علائم نشان دهنده لزوم تعویض آب جکوزی مطالبی توضیح داده شود.

زمان مناسب تعویض آب جکوزی تابع مقدار استفاده نفرات از جکوزی است. اما حتی در صورتیکه افراد کمی از جکوزی استفاده کرده باشند، باز هم در صورت گذشت مدت زمان قابل توجه، نیاز به تعویض آب جکوزی خواهد بود.

 

محاسبه زمان تعویض آب جکوزی

در این بخش، یک روش محاسباتی ساده برای تخمین زمان تعویض آب جکوزی ارائه می شود.

 

1- محاسبه حجم جکوزی

محاسبه حجم جکوزی با توجه به شکل آن، کار پیجیده ای نیست. ضمن اینکه به عنوان راهنما می توانید از این روش سرانگشتی زیر هم استفاده کنید:

  - جکوزی دو نفره: حدود 650 لیتر

  - جکوزی چهار نفره: حدود 1250 لیتر

  - جکوزی 7 تا 8 نفره: حدود 1800 تا 2300 لیتر

 

2- تعیین تعداد استفاده کنندگان از جکوزی

باید تعداد افراد جکوزی مشخص باشد. معیار هر استفاده کننده از جکوزی، حضور حداقل 20 دقیقه ای فرد در هر روز در جکوزی است.

 

3- محاسبه زمان تعویض آب جکوزی

نهایتاً با استفاده از اطلاعات فوق، زمان تخمینی تعویض آب جکوزی محاسبه می شود. برای این منظور، حجم جکوزی به لیتر را بر تعداد استفاده کنندگان تقسیم کرده و عدد بدست آمده را بر عدد 12 تفسیم کنید.

به عنوان مثال، یک جکوزی خانوادگی چهار نفره را در نظر می گیریم که بطور متوسط 2 نفر در هر روز به مدت بیش از 20 دقیقه از آن استفاده می کنند. فرض کنید حجم جکوزی حدود 2000 لیتر باشد. زمان تعویض آب این جکوزی بر اساس فرمول ارائه شده حدوداً 85 روز خواهد بود.

اما نکته ای که می بایست در نظر داشت این است که علیرغم امکان محاسبه زمان تعویض آب جکوزی با روش فوق، نباید زمان تعویض آب در جکوزی از سه ماه تجاوز کند.

 راهنماهای زمانی ارائه شده، تنها یک پیشنهاد کلی است. اتفاقات و علائم مختلفی هستند که در صورت بروز آنها، می بایست آب جکوزی به سرعت تعویض شود. در ادامه به توضیح این علائم پرداخته می شود.

 

علائم رسیدن زمان تعویض آب جکوزی

علائم هشداردهنده ای وجود دارند که به محض مشاهده آنها می بایست نسبت به تعویض آب جکوزی اقدام نمود.

کدر شدن آب جکوزی

اگر آب جکوزی کدر شده و استفاده از مواد منعقد کننده و شوک دهنده، آب را شفاف نمی کند، لازمست تا آب جکوزی تعویض شود.

کف روی آب

اگر روی سطح آب، کف جمع شده و از مواد شیمیایی مخصوص حذف کف از اّب استفاده شده و بازهم مشکل پابرجاست، زمان تعویض آب جکوزی فرا رسیده است.

بوی بد آب

اگر بوی آب جکوزی تغییر کرده و بوی تازگی آب از بین رفته است، حتماً آب جکوزی تعویض شود.

 

سایر کارهای لازم پس از تخلیه آب جکوزی

پس از تخلیه آب جکوزی لازمست تا نسبت به انجام برخی کارهای مربوط به نظافت جکوزی اقدام شود تا تازگی آب جدید اضافه شده و تمیزی آن مدت زمان بیشتری طول بکشد.

اولین و مهمترین کار، شستشوی کارتریج فیلتر کارتریجی و یا بک واش فیلتر شنی جکوزی است. کار بعدی، تمیز کردن و زدن برس روی سطوح داخلی جکوزی است. این دو کار پیش از پر کردن مجدد جکوزی بشدت توصیه می شود.

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : www.swimuniversity.com

نظرات

رحیم دوانی | 1398/3/11

من از ترجمه های بسیار خوب شما در زمینه استخر های شنا استفاده زیادی کرده ام.و باعث افزایش دانش من در مورد مسایل بیشمار استخر های شنا شده است. بدین وسیله سپاس و قدردانی خود را اعلام میدارم. کار من مشاوره در زمینه بهداشت گندزدایی و سالم سازی آب و انواع آبها و آب استخر است. تقریبا تمام مقالات آب فنآور را خوانده ام. ودر گروه تلگرامی شما عضو هستم. مجددا سپاس و تشکر
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1398/3/12

از حسن توجه جنابعالی سپاسگزاریم.
پاسخ دادن

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp