روش های از بین بردن کف روی سطح آب استخر

یکی از متداولترین سوالات و مشکلاتی که در خصوص نگهداری استخر و جکوزی مطرح می شود، مشکل مشاهده کف زیاد روی سطح آب می باشد. پیشگیری و حل این مشکل، از اهمیت بالایی برای کسانی که مسئولیت نگهداری استخر را بر عهده دارند، برخوردار است.

عوامل مختلفی می تواند باعث به وجود آمدن کف روی آب استخر و جکوزی شود که در این مقاله به بررسی آنها و روش های پیشگیری و رفع این مشکل پرداخته خواهد شد.

 

عوامل اصلی به وجود آورنده کف روی آب استخر

 کف روی استخر

 

متأسفانه دلیل شکل گرفتن کف روی استخر، یه یک دلیل مشخص مربوط نمی شود که به راحتی قابل شناسایی و رفع کردن باشد. عوامل مختلفی در این خصوص دخیل هستند که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- مواد شوینده و آرایشی مو - مانند شامپو، ژل، تافت و ...

- مواد آرایشی – مانند لوسیون، عطر، روغن های ضد آفتاب، اسپری و مواد آرایشی خانم ها

- تعداد زیاد شناگران

- مواد شوینده و صابون

- عدم تعادل شیمیایی آب

- نوع ماده ضد جلبک استفاده شده در استخر

در بسیاری از موارد، کف روی آب، نشاندهنده حجم بالای مواد آلی در استخر است. مواد آلی در استخر عمدتاً ناشی از بدن شناگران و مواد شیمیایی که همراه شناگران وارد آب می شود (مانند عرق، لوسیون، کرم ضد آفتاب و شامپو) می باشد. 

علا.ه بر موارد فوق، گیاهان و حیوانات نیز باعث تولید مواد آلی در آب استخر می شوند. البته این نوع کف عموماً در استخرهایی که تعداد شناگر زیادی از آن ها استفاده می کنند، مشاهده می شود. در این استخرها، آب سطح استخر اصطلاحاً ضخیم شده و ضمن حرکت و تماس با هوا، تشکیل حباب می دهد. حباب های آب در آب برگشتی از نازل های برگشت آب استخر و یا حتی باد شدید بوجود می آیند.

یکی دیگر از دلایل مشاهده کف روی آب استخر، پایین بودن سختی کلسیمی آب است. پایین بودن سختی، باعث نرم بودن آب و به تبع آن تشکیل کف و حباب در آب می شود. به همین دلیل است که حفظ تعادل شیمیایی آب استخر (که پارامتر سختی یکی از آنها است)، نقش مهمی در جلوگیری از بوجود آمدن کف روی آب استخر ایفا می کند.  

یکی دیگر از مهمترین عوامل ایجاد کف روی آب استخر، استفاده از مواد ضدجلبک نامرغوب و ارزان قیمت و یا استفاده بیش از حد این مواد است.

 

روش های پیشگیری از بوجود آمدن کف استخر

 

برای پیشگیری از تشکیل کف روی سطح آب استخر و جکوزی، توصیه هایی بر مبنای عوامل فوق الذکر وجود دارد که توضیحات بیشتری در مورد آنها ارائه می شود:

 

دوش گرفتن پیش از شنا

 

دوش پیش از شنا در استخر 

 

علیرغم اینکه دوش های استحمام در استخرهای عمومی بیشتر مشاهده می شود، اما توصیه می شود که در استخرهای خصوصی و شخصی نیز پیش از شنا، دوش گرفته شود.

دوش گرفتن پیش از ورود به استخر باعث پاک شدن بدن و زدوده شدن موادی مانند روغن، لوسیون، مواد آرایشی و بهداشتی از بدن شده و به این ترتیب از به وجود آمدن کف در استخر جلوگیری می شود.

 

بررسی نوع ماده ضدجلبک استفاده شده در استخر

 

در انتخاب ماده ضد جلبک استخر، می بایست دقت لازم به کار گرفته شود تا از مواد مرغوب بوده و از مواد ضد جلبکی نباشد که پس از استفاده، تولید کف کند.

مقدار مصرف مواد ضدجلبک نیز حتماً می بایست بر اساس دستورالعمل شرکت تولید کننده بوده و از مصرف بیش از اندازه آنها هم می بایست خودداری شود.

 

اندازه گیری و تنظیم منظم تعادل شیمیایی آب استخر

 

اندازه گیری کیفیت آب استخر 

یکی از بهترین روش های پیشگیری از بوجود آمدن کف روی استخر، اندازه گیری مداوم پارامترهای کیفیت آب استخر توسط تست کیت های اندازه گیری کیفیت آب و تنظیم آنها با مواد شیمیایی مربوطه است.

 

روش های از بین بردن کف روی آب استخر

 

به هر شکل، زمانی که روی آب استخر کف زیاد مشاهده شود، حتماً باید آنرا از بین برد. مشکلات ناشی از وجود کف روی آب استخر و جکوزی عبارتند از:

- نیاز به مقدار کلر بیشتر

- مشکل شدن حفط تعادل شیمیایی آب

- تجمع زیاد لکه های سفید رنگ

- کاهش بازه زمانی بک واش مورد نیاز برای فیلتر

بسته به ریشه مشکل ایجاد کف روی سطح آب استخر، روش های مختلفی برای از بین بردن آن وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

بررسی و در صورت نیاز، تغییر نوع ماده ضد جلبک آب استخر

 

اگر ماده ضد جلبکی که تا کنون استفاده می کرده اید، باعث ایجاد کف روی سطح آب شده است، بلافاصله نسبت به تعویض و خریداری ماده ضدجلبک مناسب و مرغوب اقدام نمائید.

هر چند کف استخر ناشی از ضد جلبک، با کارکرد نرمال سیستم تصفیه استخر پس از گذشت مدتی (حدود یک هفته) خود بخود از استخر حذف می شود، اما با استفاده از مواد نامرغوب ضدجلبک مجدداً کف و حباب زیادی روی استخر پدیدار می شود.

 

محلول ضدجلبک استخر

 

 

اندازه گیری و تنظیم تعادل شیمیایی آب استخر

 

اندازه گیری و تنظیم منظم و روزانه پارمترهای شیمیایی آب، مهمترین کاری است در کلیه زمینه های نگهداری استخر و جکوزی می بایست در اولویت کارها قرار داشته باشد.

در خصوص مشکل کف روی آب استخر، اندازه گیری و کنترل پارامترهای pH، قلیائیت و سختی کل آب از اهمیتی دو چندان برخوردار است. برای این کار، می توانید از تست کیت های اندازه گیری کیفیت آب استخر استفاده نمائید.

 

انواع تست کیت سنجش کیفیت آب

 

در صورتیکه علیرغم تعادل شیمیایی آب استخر، کماکان مشکل کف روی آب استخر وجود داشته باشد، پیشنهاد می شود از روش "شوک ضدعفونی استخر" استفاده کنید. برای شوک استخر می تواند از مواد مخصوص شوک استخر استفاده کرد تا نتیجه بهتری حاصل شود.

 

ماده شوک دهنده استخر

 

استفاده از مواد شیمیایی از بین برنده کف آب استخر

 

یکی دیگر از مؤثرترین روش های از بین بردن کف روی سطح آب استخر، استفاده از مواد شیمیایی مخصوص این کار است. در صورت استفاده صحیح از این مواد، کف های موجود در سطح استخر به سرعت از بین رفته و آب تمیز و شفاف در اختیار شناگران قرار خواهد گرفت.

 

ماده از بین برنده کف سطح آب استخر

 

 

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : www.inyopools.com

نظرات

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp