ده دلیل وجود حباب هوا در آب برگشتی به استخر

 

مشاهده حباب هوا در آب برگشتی به استخر که از نازلهای قرار گرفته شده روی دیواره و یا کف استخر خارج می شود، نشانگر این است که پمپ استخر، همراه با آب، مقداری هوا نیز به سمت استخر پمپاژ می کند.

وجود هوا در مسیر مدار تصفیه استخر، پدیده مطلوبی نیست. وجود هوا در پمپ و فیلتر، راندمان تصفیه آب را کاهش داده و باعث افت کیفیت آب  استخر نیز می شود.

علاوه بر این، تجمع هوا در فیلتر استخر و افزایش فشار تدریجی آن می تواند خطرساز باشد. در صورت افزایش بیش از اندازه فشار هوای داخل فیلتر، امکان ترکیدن بدنه مخزن و یا شکسته شدن کلمپ دور آن وجود داشته و در اینصورت، علاوه بر هزینه تجهیزات، امکان صدمه دیدگی افراد نزدیک به آنها نیز وجود خواهد داشت.

بنابراین، در صورتیکه در آب برگشتی به استخر و یا در بخش صافی پمپ استخر، حبابهای هوا مشاهده کردید، باید نسبت به بررسی مشکل و اصلاح آن، اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهید.

ورود هوا به داخل مدار گردش آب استخر، از نقاط پیش از پمپ (از استخر تا نازل مکش پمپ) اتفاق می افتد. چرا که مسیر لوله های قبل از پمپ، تحت مکش قرار داشته و در صورت وجود نشتی و عدم آب بندی مناسب در لوله ها، اتصالات، شیرآلات و یا صافی پمپ، هوا از بیرون به داخل مسیر لوله ها و یا پمپ استخر مکیده می شود. هوای وارد شده، داخل پمپ، فیلتر و سایر تجهیزات مدار گردش آب استخر شده و با فشار به همراه آب برگشتی وارد استخر می شود.

نفود هوا به مسیر لوله کشی پس از پمپ، با توجه به اینکه این قسمت دارای فشار است، امکانپذیر نیست. در مسیر پس از پمپ، حتی اگر نشتی وجود داشته باشد، نه تنها هوا به آن نفوذ نمی کند، بلکه آب داخل لوله ها به بیرون پاشیده می شود. زیرا همانطور که گفته شد، لوله های این قسمت، تحت فشار هستند.  

در این مقاله، به معرفی ده دلیل عمده ای که هوا وارد آب ورودی پمپ استخر شده می پردازیم و راه حل مناسب برای رفع مشکل هر کدام از این دلایل را نیز ارائه خواهیم کرد.

 

1- سطح آب استخر پایین بوده و هوا به داخل اسکیمر مکش می شود.

 راه حل: سطح آب استخر را به اندازه ای افزایش دهید که حداقل تا نصف ارتفاع اسکیمر را بپوشاند.

 

سطح آب اسکیمر استخر

 

2- صفحه سرریز اسکیمر، گیر کرده و یا دهانه اسکیمر به وسیله آشغال، مسدود شده است.

راه حل: سرریز اسکیمر (Skimmer Weir)، ممکن است در طول زمان به دیواره های اسکیمر چسبیده و به آن گیر کند. مخصوصاٌ اگر انحنای دیواره های اسکیمر به سمت داخل باشد، این احتمال تشدید خواهد شد. در صورت مشاهده چنین موردی، سرریز استخر را از جای خود خارج نموده و دو طرف دیواره اسکیمر که در تماس با سرریز است را کمی (حدود 1/16 اینچ) سمباده یا سنگ بکشید تا دیگر مشکلی برای حرکت سرریز وجود نداشته باشد.

 

سرریز اسکیمر

 

راه دیگر، تعویض سرریز اسکیمر با نوع جدید آنهاست که به Spring Loaded Weir معروف هستند. در این مدل جدید، عرض صفحه سرریز کمتر بوده و در دو طرف آن در نقاط اتصال به دیواره اسکیمر، فنرهایی قرار دارد که با ایجاد فاصله بین سرریز و دیواره، امکان حرکت آزادتری را برای سرریز فراهم نموده و از چسبیدن آن به دیواره نیز جلوگیری می نماید.

ضمناً اگر وسایلی مانند اسباب بازی بچه در اسکیمر گیر کرده باشد، به بچه ها تذکر دهید که پس از ترک استخر، تمام وسایل را از آن خارج نمایند.

 

3- شیرهای بخش مکش مدار تصفیه (شیرهای خطوط اسکیمر و نازلهای تخلیه استخر)، بصورت کامل یا نسبی بسته هستند.

راه حل: زمانی که به هر دلیلی، تمام و یا تعدادی از شیرهای ورودی خطوط استخر به پمپ بسته باشد، فشار بیشتری به پمپ وارد شده و خلأ بیشتری در خط مکش پمپ ایجاد می شود. این حالت، باعث می شود تا هوا از نقاطی که حتی در حالت عادی وارد خط نمی شده، به مسیر لوله کشی و پمپ نفوذ کند. بنابراین، برای جلوگیری از بوجود آمدن چنین پدیده ای، از باز بودن شیرهای ورودی آب استخر به پمپ، اطمینان حاصل نمائید.

 

4- درپوش صافی پمپ به اندازه کافی محکم بسته نشده و یا اورینگ آن آسیب دیده است.

 

درپوش صافی پمپ

 

راه حل: بستن و سفت کردن محکم درپوش صافی پمپ، از مهمترین کارهایی است که می بایست پس از هر بار باز کردن آن انجام دهید. هرگاه احساس کردید که درپوش صافی پمپ در جای خود محکم شده، سعی کنید که یک اینچ دیگر، آنرا بیشتر سفت کنید تا از محکم بودن و آب بندی کامل آن مطمئن شوید. درپوش های صافی پمپ رزوه ای، معمولاً دارای برجستگی هایی هستند که امکان استفاده از اهرم و یا ابزار دیگر را برای باز و بسته کردن آنها فراهم می کند.  درپوش های صافی پمپ کلمپی هم از این قاعده مستثنی نبوده و می بایست کاملاً در جای خود محکم و سفت شوند. علاوه بر سفت نبودن درپوش، یکی دیگر از اتفاقات رایجی که باعث ایجاد مشکل می شود، به عدم آب بندی مناسب اورینگ برمیگردد. لق بودن اورینگ در جای خود و یا کثیف بودن آن، باعث عدم آب بندی مناسب بین درپوش صافی و پمپ می شود. بنابراین، حتماً در هنگام باز و بسته کردن درپوش صافی پمپ، اورینگ آنرا بررسی کنید تا مشکلی نداشته باشد. در صورت مشاهده ترکهای خشک در اورینگ، آن را تعویض کنید. حداقل، سالی دو بار نسبت به بازرسی اورینگ و تمیز کردن با پارچه و روغنگاری آنها اقدام نمائید.  

 

5- هوا از طریق اتصالات رزوه ای متصل به پمپ وارد آن می شود.

راه حل: زمانی که پمپ با آب کافی کار نکند و یا به هر دلیلی، حرارت آن افزایش یابد، رزوه های اتصالات متصل به پمپ تحت انقباض قرار می گیرند. علاوه بر این حالت، زاویه نامناسب اتصال و نیز لرزش بیش از حد پمپ، باعث لق شدن تدریجی اتصال رزوه ای پمپ می شود. در این موارد می توان با استفاده از چسب های مخصوص آب بندی و یا تعویض اتصالات رزوه ای فرسوده، از بروز این مشکل جلوگیری نمود. 

 

6- هوا از طریق قطعات داخلی فرسوده و لق شیرها وارد سیستم می شود.

راه حل: همانطور که اشاره شد، شیرهای اصلی ورود آب استخر به پمپ، شیرهای خط اسکیمر و کفشورهای استخر هستند. معمولاً برخی از قطعات داخلی این شیرها از جمله سرپوش و میله عمودی دسته شیر، بعد از گذشت چند سال (بیش از 10 سال) شروع به فرسوده شدن و لق خوردن می کنند. این نقاط دقیقاً محل هایی هستند که باعث نفوذ هوا به داخل مسیر لوله کشی می شوند. همینطور، اورینگ های فرسوده داخل شیر هم می توانند باعث این مشکل شوند. برای اینکه بفهمیم چنین مشکلی در شیرهای مسیر مکش آب استخر وجود دارد یا خیر، می بایست ابتدا شیرهای ورودی پمپ را بسته و سپس از طریق وارد کردن یک جت آب به داخل اسکیمر، فشار خط را افزایش دهیم. اگر در چنین شرایطی، آب از داخل شیرها به بیرون نشت کرد، متوجه می شویم که شیرها دچار مشکل بوده و هوا از راه همین منافذا در حالت سرویس عادی، وارد مسیر مکش پمپ خواهد شد.  

 

7- هوا از طریق قطعات اتصالات رزوه ای بخش مکش مدار گردش آب، وارد سیستم می شود.

راه حل: بخش مکش مدار گردش آب استخر، شامل لوله، اتصالات و شیرهایی است که با رنگ آبی در شکل زیر نشان داده شده است. گاهی اوقات، علاوه بر اتصالات رزوه ای متصل به پمپ (بند 5)، ممکن است برخی دیگر از اتصالات به کار رفته در این بخش، رزوه ای باشند. بصورت کلی، استفاده از هر گونه اتصال رزوه ای در بخش مکش، احتمال نشتی و نفوذ هوا را افزایش می دهد. در برخی موارد ممکن است شیر استفاده شده، رزوه ای باشد و یا سایر اتصالات دیگر بصورت نر و ماده به هم متصل شده باشند.

 

مدار گردش آب استخر

 

 اگر از روش اشاره شده در بند 6 برای افزایش فشار خط مکش پمپ استفاده کنید، نشتی احتمالی در این اتصالات نیز خود را نشان خواهد داد. علاوه بر این روش، می توانید با ریختن کف غلیظ روی این اتصالات، نشتی های احتمالی را شناسایی کنید. در صورت ملاحظه نشتی، مطمئن خواهید شد که هوا از این نقاط در زمان کارکرد پمپ، وارد مسیر لوله کشی می شود.

 

8- درپوش تخلیه پمپ، محکم سر جای خود قرار نگرفته است.

 

درپوش تخلیه پمپ

 

راه حل: شل بودن و محکم بسته نشدن درپوش تخلیه پمپ، می تواند یکی از دلایل نفوذ هوا به میزان قابل توجه به داخل پمپ باشد. اگر برای آب بندی سرپوش تخلیه پمپ، از اورینگ استفاده شده باشد، از سالم بودن و نحوه قرار گرفتن صحیح آن اطمینان حاصل کنید. معمولاً اورینگ ها پیش از اینکه خشک و مشکل دار شوند، بین 3 تا 5 سال عمر مفید دارند. اگر در درپوش تخلیه پمپ، اورینگ وجود ندارد، باید از آب بندی کامل آن توسط نوار تفلون مطمئن باشید. در اینصورت، هر چند وقت یکبار (حداقل هر سال)، تفلون قبلی را برداشته و با نوار تفلون جدید، آنرا مجدداً کامل نوارپیچی کنید. 

 

9- اسکیمر و یا صافی پمپ با آشغال پر شده و یا در بخش پره های پمپ، ذرات معلق وجود دارد.

 

گرفتگی اسکیمر

 

راه حل: مطابق توضیحی که در بند شماره (3) داده شد، وجود گرفتگی در مسیر مکش پمپ، باعث افزایش بار پمپ شده و پمپ تلاش بیشتری می کند تا هوا را از مجاری مختلف به داخل مسیر مکش بکشد. بنابراین، با بازدیدهای به موقع حتماً داخل سبد اسکیمر، صافی پمپ و پره های پمپ را تمیز نگه دارید.

 

10- فیلتر استخر و یا صافی پمپ، تازه تمیز شده و هنوز در داخل آن هوا وجود دارد.

 

شستشوی فیلتر استخر

 

راه حل: زمانی که فیلتر استخر برای شستشو باز می شود و یا درپوش صافی پمپ برای تمیز کردن صافی برداشته شده و مجدداً پمپ روشن می شود، ممکن است چندین دقیقه (شاید هم حدود یک ساعت) طول بکشد تا هوای جمع شده در فیلتر کاملاً تخلیه شده و به داخل استخر وارد شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، همیشه ابتدا شیر هواگیری بالای فیلتر را پیش از روشن کردن مجدد پمپ (پس از شستشوی فیلترهای کارتریجی و دیاتومه و صافی پمپ) باز کنید و بگذارید تا هوا کاملاًٌ تخلیه شده و جریان آب یکنواخت از آن خارج شود. اگر بعد از هواگیری کامل فیلترها، بازهم شاهد وجود حباب هوا در نازلهای ورودی تعبیه شده در دیواره و کف استخر بودید، دلایل اشاره شده در بندهای 1 تا 9 را بررسی کنید.

اگر به دلایل ده گانه فوق دقت کنید، خواهید دید که اشاره ای به نفوذ هوا از طریق لوله های دفنی زیرزمین نشده است. بنابراین، نگران این موضوع نباشید. خیلی به ندرت اتفاق می افتد که هوا از طریق لوله های دفنی زیرزمین وارد مدار گردش آب استخر شود.

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : www.poolcenter.com

نظرات

CAPTCHA reload_32
whatsapp