چک لیست کامل اقدامات لازم برای بازگشایی استخر

بازگشایی استخر پس از فصل سرما و انجام اقدامات لازم در این خصوص، یکی از مهمترین دغدغه های استفاده کنندگان استخرها به شمار می رود. در این مقاله، کارهای لازم برای بازگشایی استخر بصورت اصولی و گام به گام توضیح داده شده است که می تواند راهنمای بسیار مفیدی برای این منظور باشد.

بستن استخر در فصل سرما و بازگشایی آنها در فصل گرما، مراحل مشخصی دارند که انجام صحیح آنها می تواند تأثیر بسیار مناسبی روی افزایش عمر استخر و تجهیزات و تأسیسات آن داشته باشد.

برای بازگشایی استخر، زمان دقیقی وجود ندارد. زمان بازگشایی استخر بستگی به دمای منطقه، سرپوشیده یا روباز بودن استخر، وضعیت تجهیزات گرمایشی استخر و حتی سلیقه افراد دارد.

 

لوازم مورد نیاز برای بازگشایی استخر

 

لوازم-مورد-نیاز-برای-بازگشایی-استخر

 

انجام صحیح فعالیت‌های مرتبط با بازگشایی استخر نیازمند تجهیزات و لوازمی است که بهتر است پیش از شروع این کار، تهیه و آماده استفاده شوند. از مهمترین لوازم بازگشایی استخر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- پودر کلر

- مواد شوک دهنده

- مواد شیمیایی تنظیم کننده pH آب استخر

- مواد شیمیایی تنظیم کننده قلیائیت آب استخر

- مواد شفاف کننده آب

- مواد ضدجلبک

- برگ گیر

- شلنگ آب

- برس

- دستکش

- محافظ چشم

- تست کیت های اندازه گیری کیفیت آب

- لوازم جاروی استخر

 

مراحل بازگشایی استخر

 

همانطور که اشاره شد، بازگشایی استخر یک فرآیند مرحله به مرحله است که می‌بایست بصورت کامل و صحیح انجام شود. اصلی‌ترین و مهمترین کارهای بازگشایی استخر عبارتند از:

1- تمیز کردن محوطه اطراف استخر و بررسی تجهیزات جانبی

2- جمع آوری روکش استخر

3- تمیز کردن روی سطح آب با برگ گیر

4- افزایش ارتفاع آب در استخر

5- آماده سازی لوله کشی و تجهیزات

6- تمیز کردن کف و دیواره استخر

7- چک کردن نشتی

8- نصب مجدد نردبان ها و تجهیزات جانبی در استخر

9- راه اندازی پمپ

10- شستشوی فیلتر

11- جاروی کف استخر

12- شوک استخر

13- تعادل شیمیایی

14- تنظیم تایمر برای روشنایی پمپ

15- نگهداری مناسب

در ادامه، به توضیح بیشتر موارد فوق پرداخته خواهد شد:

 

1- تمیز کردن محوطه اطراف استخر و بررسی تجهیزات جانبی

 

قبل از بازگشایی استخر و پیش از انجام هر کاری، ابتدا محوطه اطراف استخر را بررسی کنید. شاخ و برگ های اضافی روئیده شده کنار استخر را کوتاه کنید. برگ ها و أشغال های روی زمین اطراف استخر را تمیز کنید. حتی سکوها، تخت و صندلی های کنار استخر را بررسی و در صورت نیاز، تعمیرات لازم را پیش از بازگشایی استخر روی آنها انجام دهید. تجهیزات جانبی استخر نیز مانند دستگیره، هندریل، سرسره، نردبان و تخته شیرجه نیز در صورت وجود و پیش از استفاده حتماً بررسی و در صورت نیاز، تعمیرات لازم روی آنها انجام گیرد.

 

2- جمع آوری روکش استخر

 

جمع-آوری-روکش-استخر

 

اگر از روکش استخر استفاده می کنید، معمولاً در طی فصول پاییز و زمستان مقدار قابل توجهی آب، برگ و مواد خارجی دیگر روی کاور استخر جمع می شود. ابتدا می بایست آب و این آشغال ها از روی کاور جمع آوری و خارج شوند. در صورتیکه حجم آب جمع شده روی کاور زیاد باشد، می توانید از یک پمپ کف کش کوچک نیز برای این کار استفاده کنید.

 

پمپ-کف-کش-روکش-استخر

 

برای تمیز کردن برگ ها و أشغال های روی کاور، از برس و برگ گیر استخر هم می توان استفاده کرد.

 

برس-استخر

 

  بعد از انجام این کار، کاور را جمع کرده و روی یک سطح صاف پهن کنید. کاور را با شلنگ آب شسته و سپس با مواد شوینده بهداشتی، حتی الامکان دو طرف آن را کاملاً تمیز کنید. پس از شستن کاور، آن را زیر نور آفتاب قرار دهید تا کاملاً خشک شود. البته برای خشک کردن سریعتر کاور میتوان از پارچه و یا کمپرسور هوا نیز استفاده کرد. مراقب باشید که در زمان جمع آوری روکش استخر، برگ ها و موادی که روی روکش باقی مانده، وارد استخر نشود. این کار باعث صرفه جویی زمان در نظافت استخر در مراحل بعدی خواهد شد.

پس از تمیز و خشک شدن کامل روکش استخر، آن را جمع کرده و در محلی سرپوشیده به دور از حشرات و جوندگان قرار داده و برای فصل بعد نگهداری نمائید. ترجیحاً کاور جمع شده را بصورت افقی روی زمین انبار رها نکنید. این کار باعث تجمع حشرات و جوندگان در داخل آنها شده و موجب تخریب و کاهش عمر آن خواهد شد.

 

3- تمیز کردن روی سطح آب با برگ گیر

 

برگ-گیر-استخر

 

با استفاده از برگ گیر، برگ ها و سایر آشغال های روی سطح آب را که پس از جمع کردن روکش روی آن ریخته، جمع آوری کنید. انجام این کار در این مرحله باعث می شود که این مواد در زمان راه اندازی فیلتر استخر، وارد آن نشده و مشکلی در زمان راه اندازی سیستم تصفیه استخر ایجاد نشود. 

 

 

4- افزایش ارتفاع آب در استخر

 

پر-کردن-استخر

 

حتی در صورت وجود روکش، معمولاً مقداری از آب استخر در ماه هایی که از استخر استفاده نمی شود کاهش می یابد. با استفاده از شلنگ، سطح آب استخر را افزایش دهید. در استخرهای اسکیمری، سطح آب می بایست تا وسط ارتفاع قاب اسکیمر بالا بیاید.

ترجیحاً اگر از یک فیلتر آب در مسیر پرکن استخر استفاده کنید، آب با کیفیت بالاتری وارد استخر شده و نگهداری آن در آینده بسیار ساده تر خواهد بود.

 

5- آماده سازی لوله کشی و تجهیزات

 

- اگر از درپوش و یا کورکن روی نازل ها، کفشورها و اسکیمر در زمان بستن استخر در فصل سرما استفاده شده، آنها را بردارید.

- اگر از درپوش اسکیمر استفاده و سبد اسکیمر را در زمان بستن استخر برداشته بودید،‌ آن را مجدداً در جای خود قرار دهید. اگر سبد در جای خود قرار دارد، داخل آن را تمیز کنید.

- جهت نازل های دهش را در جهت دلخواه تنظیم کنید.

- پمپ و فیلتر استخر را بازدید کرده و از سلامت ظاهری و عدم صدمه دیدگی آنها مطمئن شوید. اگر شیر یا درپوش تخلیه پمپ و فیلتر را در زمان بستن استخر باز کرده بودید، آنها را مجدداً با استفاده از نوار تفلون در جای خود بسته و سفت کنید.

- در صورتیکه گیج فشار و سایت گلس فیلتر را جدا کرده بودید، آنها را با دقت و با استفاده از نوار تفلون در جای خود ببندید.

- تمامی اورینگ های استفاده شده در تجهیزات بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند. اورینگ ها حتماً پیش از قرارگیری در جای خود، روغن کاری شوند.

- در صورتیکه چراغ های استخر در زمان بستن استخر جدا شده بودند، مجدداً آنها را متصل نمائید.

 

6- تمیز کردن کف و دیواره استخر

 

با استفاده از برس، کف و دیواره استخر را تمیز کنید.

 

7- چک کردن نشتی

 

در حین پر شدن آب استخر (تا رسیدن به مرکز اسکیمر)، سیستم لوله کشی مدار تصفیه و گرمایش استخر را چک کنید تا در صورت داشتن نشتی، تعمیرات لازم انجام شود.

 

8- نصب مجدد نردبان ها و تجهیزات جانبی در استخر

 

در صورتیکه تجهیزات جانبی استخر مانند نردبان، هندریل، تخته شیرجه (دایو) در فصل تعطیلی استخر جدا شده بودند، مجدداً آنها را در مکان های خود متصل نمائید.

توصیه می شود پیچ و مهره های تجهیزات و همچنین لولاهای استفاده شده در تخته شیرجه، بخوبی روغن کاری و سپس مورد استفاده قرار گیرند.

 

9- راه اندازی پمپ

 

پس از بازرسی کامل تجهیزات (پمپ، فیلتر، کلرزن، هیتر و ...) و بستن مجدد شیرهای تخلیه آنها، تعویض اورینگ‌ها و ... (موارد اشاره شده در مرحله 5) پمپ تصفیه استخر را روشن کنید.

نکته: اگر پس از روشن کردن پمپ، درجه گیج فشار فیلتر بصورت ناگهانی افزایش زیادی پیدا کرد، سریعاً پمپ را خاموش کنید. مدار تصفیه استخر را بررسی کنید تا مطمئن شوید بخشی از مسیر توسط مانع مسدود نشده باشد. پس از رفع مشکل، مجدداً پمپ را روشن کنید.

وجود نشتی در سیستم لوله کشی پس از روشن شدن پمپ را نیز به دقت بررسی کنید. نقاطی که نشتی دارند را با زدن ضربدر یا نشانه روی آنها مشخص کرده، پمپ را خاموش و نسبت به رفع مشکل نشتی ها اقدام نمائید. پس از رفع مشکل، مجدداً پمپ تصفیه استخر را روشن کنید.

 

10- شستشوی فیلتر

 

اگر از فیلتر شنی و یا فیلتر دیاتومه در استخر استفاده می کنید، نسبت به بک واش آنها اقدام کنید. در صورت استفاده از فیلتر کارتریجی، کارتریج آن را خارج کرده و شستشو دهید. همچنین برای عملکرد مناسب فیلترهای دیاتومه، مقداری خاک دیاتومه جدید به آنها اضافه کنید تا کاملاً آماده شروع به کار شوند.

 

 

11- جاروی کف استخر

 

جاروی-استخر

 

با استفاده از جارو،‌ کف استخر را کاملاً تمیز کنید. اگر از پمپ تصفیه استخر برای جارو استفاده می کنید و فیلتر تصفیه استخر از نوع فیلتر شنی است، دسته شیر فیلتر را در زمان جارو کردن در وضعیت Waste قرار دهید. در این حالت آب کثیف مکش شده توسط جارو، بدون وارد شدن به فیلتر، وارد کفشور فاضلاب خواهد شد.

ارتفاع آب استخر پس از جارو کردن مقداری کاهش می‌یابد. با استفاده از شلنگ آب، سطح آب استخر را مجدداً تا میانه ارتفاع دهانه اسکیمر افزایش دهید.

 

 

12- شوک استخر

 

در این مرحله با استفاده از کلر و یا سایر محصولات شیمیایی مخصوص، به استخر شوک ضدعفونی وارد کنید. در صورتیکه می خواهید از پودر کلر برای شوک استخر استفاده کنید، توصیه می شود شوک دو برابری  (Double Shocking) کلر انجام دهید. برای این کار، به ازای هر 40 متر مکعب آب استخر، یک کیلوگرم پودر کلر را در سطل آب حل کرده و به استخر اضافه کنید.

حتماً در زمان تهیه محلول کلر و ریختن آن در استخر از دستکش و عینک محافظ استفاده کرده و سطل محلول کلر را پس از استفاده کاملاً و با آب زیاد شستشو دهید و در جایی مناسب و خارج از دسترس آن را نگه دارید.

شوک کلر را ترجیحاً در زمان عصر یا شب انجام داده و در حالیکه سیستم تصفیه استخر در حال کار کردن است، تا صبح زمان دهید تا سطح کلر کاهش پیدا کند. 

اجازه دهید سیستم تصفیه حداقل 24 ساعت بصورت کامل و بدون وقفه روشن باشد. ممکن است بعد از شوک، کمی آب استخر کدر شده باشد. اما با گذشت زمان و روشن بودن سیستم تصفیه، این مشکل مرتفع خواهد شد.

 

13- تعادل شیمیایی

 

تعادل-شیمیایی-استخر

 

با استفاده از تست کیت های اندازه گیری کیفیت آب استخر و نمونه گیری، پارامترهای شیمیایی استخر را اندازه گیری کرده و در صورت نیاز با استفاده از مواد شیمیایی مناسب، مقادیر آنها را در بازه مناسب تنظیم نمائید.

مهمترین شاخص‌های مورد نیاز برای اندازه گیری و مقادیر مطلوب آنها عبارتند از:

- کلر آزاد (Free Chlorine): بین 1 تا 3 ppm

- pH : بین 7.2 تا 7.4

- قلیائیت کل (Total Alkalinity): بین 80 تا 120 ppm

- سختی کل (Total Hardness): بین 200 تا 400 ppm در استخر و بین 150 تا 250 ppm در جکوزی

 

 

14- تنظیم تایمر برای روشنایی پمپ

 

پمپ تصفیه استخر را روی تایمر قرار دهید تا تعداد ساعات مشخصی در شبانه روز سیستم تصفیه استخر در حال کار کردن باشد. پمپ استخر بسته به سایز استخر و تجهیزات می بایست روزانه بین 6 تا 12 ساعت روشن باشد. البته زمانی که احساس کردید رنگ آب استخر به سمت سبز شدن متمایل می شود، تایمر را از مدار خارج، اجازه دهید تا پمپ 24 ساعته کار کرده و نسبت به تنظیم پارامترهای شیمیایی از جمله کلر، pH و قلیائیت با مواد شیمیایی مربوطه اقدام نمائید. پس از رفع مشکل، مجدداً پمپ را روی تایمر قرار دهید.

 

15- نگهداری مناسب

 

پس از انجام این فعالیت ها و شروع به استفاده از استخر، اقداماتی لازم هستند که بصورت منظم می بایست برای نگهداری استخر مدنظر قرار گیرند:

- هر روز آب استخر را با مواد ضدعفونی کننده (از جمله کلر)، ضدعفونی کنید.

- پارامترهای شیمیایی آب را در بازه های زمانی مشخص و بصورت منظم اندازه گیری و کنترل کنید.

- بصورت هفتگی و یا در مواقع لزوم از شوک استخر استفاده کنید.

- از مواد ضدجلبک با مقادیری که توسط شرکت تولید کننده ارائه می شود، بصورت پیشگیرانه برای جلوگیری از رشد جلبک و خزه در استخر خود استفاده نمائید.

- در مواقع لازم از مواد شفاف کننده آب استفاده و سپس کف استخر را جارو کنید.

- در صورت مشاهده نشتی از استخر، بدنه فیلتر، لوله کشی و یا سایر تجهیزات، سریعاً اقدامات لازم را انجام دهید.

- فشار خوانده شده توسط گیج فیلتر دائماً بررسی شود.

 

جمعبندی

 

با انجام صحیح فعالیت های فوق، کیفیت آب استخر به طرز چشمگیری افزایش پیدا میکند. به این ترتیب و با گذاشتن زمان لازم و دقت در انجام موارد فوق می توان فصلی خوب را برای شروع شنا در استخر آغاز کرده و ضمن انجام فعالیت های نگهداری و حفظ تعادل شیمیایی آب، از یک استخر بسیار باکیفیت و خوب برخوردار بود.

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع :

نظرات

CAPTCHA reload_32
whatsapp