آشنایی با اجزای اصلی و نحوه کار سیستم آبرسانی از چاه آب

 

آشنایی با نحوه عملکرد تجهیزات مختلف سیستم پمپاژ و آبرسانی از چاه آب، دارای اهمیت بالایی است. حتی برای انتخاب یک دستگاه مناسب تصفیه آب چاه نیز، می بایست از نوع سیستم تعبیه شده برای استخراج آب چاه و رساندن آن به منزل اطلاع کافی داشت. به عنوان مثال، اگر از منبع تحت فشار در سیستم پمپاژ استفاده شده باشد، دستگاه در نظر گرفته شده برای تصفیه آب، می بایست حتماً بعد از منبع تحت فشار نصب شود. زیرا در غیر اینصورت، احتمال آسیب دیدن پمپ چاه وجود خواهد داشت.

برای استخراج آب در عمده چاه ها، از "پمپ مستغرق" (Submersible) در داخل چاه و یا "پمپ جتی" (Jet) در کنار چاه استفاده می شود. در بسیاری از چاه ها، یک مخزن بزرگ برای ذخیره آب پیش از پمپاژ به داخل خانه در نظر گرفته می شود. در سایر چاه ها، از مخازن هوایی که در ارتفاع قرار می گیرند، برای ذخیره سازی آب استفاده شده که در این حالت، ارتفاع مخزن و نیروی جاذبه، باعث ایجاد فشار و رانش آب به سمت خانه می شوند.

 

well_submersible_pump-216x300 

پمپ مستغرق در داخل چاه

اما در یک سیستم آبرسانی، علاوه بر پمپ چاه و مخزن ذخیره، دو تجهیز اصلی دیگر نیز وجود دارند: بوستر پمپ و منبع تحت فشار.

اجزای مهم و نحوه کار یک سیستم آبرسانی از چاه آب

above-ground-storage-tank 

شکل فوق، چیدمان و نحوه کار اجزای مختلف یک سیستم آبرسانی را نمایش می دهد. پمپ چاه، بصورت اتوماتیک به وسیله فلوسوئیچ (Flow Switch) نصب شده در مخزن ذخیره روشن و خاموش می شود. این فلوسوئیچ، با پر شدن مخزن، فرمان خاموشی به پمپ چاه داده و در صورت افت زیاد سطح آب نیز جهت حفاظت از بوستر پمپ، فرمان روشن شدن پمپ چاه را صادر می کند. بوستر پمپ نیز، توسط پرشر سوئیچ (Pressure Switch) تعبیه شده روی خط بصورت خودکار روشن و خاموش می شود. منبع تحت فشار (Pressure Tank) برای جلوگیری از دفعات بالای روشن و خاموش شدن بوستر پمپ مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که مصرف آب در منزل قطع می شود، بوستر پمپ بصورت خودکار، منبع تحت فشار را پر می کند. وقتی دوباره آب در منزل مصرف می شود، ابتدا آب از منبع تحت فشار وارد خط می گردد تا جاییکه پرشر سوئیچ با توجه به افت فشار در منبع، به بوستر پمپ فرمان می دهد تا دوباره آنرا پر کند. این سیکل، دائماً تکرار می شود.

 

انواع دستگاه تصفیه آب چاه

 

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : www.cleanwaterstore.com

نظرات

CAPTCHA reload_32
whatsapp