روش تمیز کردن فیلتر کارتریجی استخر

یکی از انواع فیلترهایی که در تصفیه آب استخر و جکوزی مورد استفاده قرار می گیرد، فیلتر کارتریجی است. این فیلترها پس از مدتی استفاده دچار گرفتگی شده و نیاز به شستشو و تمیز کردن دارند تا مجدداً بتوانند در مدار تصفیه استخر و جکوزی قرار بگیرند. تمیز بودن کارتریج فیلتر برای شفافیت و تمیزی آب استخر بسیار مهم و ضروری است. در این مقاله، بصورت کامل، مراحل تمیز کردن فیلترهای کارتریجی استخر توضیح داده شده است.

 

زمان تمیز کردن فیلتر کارتریجی استخر

 

Swimming Pool Cartridge Filter Cleaning-0-500
 

زمان تمیز کردن فیلتر کارتریجی استخر بسادگی از روی گیج فشار نصب شده روی فیلتر قابل تشخیص است. وقتی فشار فیلتر به میزان 8 تا 10 psi از زمان راه اندازی، تعویض و یا شستشوی قبلی افزایش پیدا کند، می بایست نسبت به تمیز کردن کارتریج آن اقدام نمود. طبعاً هر چه سایز فیلتر بزرگتر در نظر گرفته شده باشد، فاصله زمانی بین تمیز کردن آن طولانی مدت تر خواهد شد.

نکته: برای طولانی تر شدن فاصله زمانی تمیز کردن فیلتر توصیه می شود که گاهی شیر تخلیه نصب شده در قسمت پایین فیلتر را باز و سپس شیر روی خط خروجی پمپ را ببندید تا ذرات و گل و لای موجود در کف فیلتر به سمت خارج تخلیه شوند. این کار را می توان حداقل هر ماه یکبار انجام داد. 

 

 

مراحل تمیز کردن فیلتر کارتریجی استخر

 

Swimming Pool Cartridge Filter Cleaning-1-500

 

مرحله اول: خاموش کردن پمپ و تخلیه هوای فیلتر

 

پمپ تصفیه استخر را خاموش کرده و در صورت امکان، شیرهای ورودی و خروجی پمپ را نیز ببندید. دقت داشته باشید در صورتیکه روشن و خاموش کردن پمپ توسط تایمر انجام می شود، اقدامات لازم را انجام دهید تا پمپ به هیچ عنوان در زمان شستشوی کارتریج ها روشن نشود.

جهت حفظ ایمنی بیشتر، پیش از اقدام برای باز کردن فیلتر حتماً هوای داخل مخزن فیلتر را توسط شیر تعبیه شده در بالای فیلتر تخلیه کنید.

 

 Pump Turn Off and Filter Depressurizing - 800 - 800

 

مرحله دوم: خارج کردن کارتریج از داخل فیلتر

 

Swimming Pool Cartridge Filter Cleaning-2-500
 

کلمپ یا کمربندی دور بدنه فیلتر را با احتیاط و به آرامی باز کنید (در صورت نیاز، برای انجام صحیح این کار به دفترچه راهنمای سازنده فیلتر مراجعه شود).

پس از برداشتن بخش بالایی بدنه، فیلتر (یا فیلترها) را به آرامی خارج کنید. شاید برای این کار لازم باشد تا به آرامی ضربه ای به کارتریج ها وارد کنید تا از جای خود تکان بخورند.

 

Cartridge Filter Removing - 800 - 800 

 

کارتریج را بصورت ظاهری بررسی کنید. در صورت مشاهده ترک یا پارگی و همچنین در صورتی که میزان استفاده و کثیفی به اندازه ای باشد که با شستشو نیز امکان استفاده مجدد از فیلتر وجود نداشته باشد، لازم است تا کارتریج بصورت کامل با یک کارتریج جدید جایگزین شود.

 

مرحله سوم: شستشوی کارتریج

 

Swimming Pool Cartridge Filter Cleaning-3-500
 

به محض خارج کردن کارتریج، آن را شستشو دهید. این کار با استفاده از یک آبپاش فشاری نصب شده روی شلنگ آب حیاط یا باغ محوطه استخر قابل انجام است. توجه داشته باشید که از آب پرفشار مانند دستگاه های کارواش برای این کار استفاده نشود. چون در این صورت احتمال آسیب دیدگی کارتریج وجود خواهد داشت.

زاویه پاشش آب حداقل 45 درجه باشد تا آسیبی به فیلتر وارد نشود. سعی کنید داخل تمام فضاهای آکاردئونی کارتریج از بالا به پایین شستشو داده شود. در صورت نیاز می توانید از یک فرچه یا برس نرم برای تمیز کردن سطح فیلتر هم کمک بگیرید. توجه داشته باشید که برس حتماً نرم بوده و در استفاده از آن زیاده روی نشود. چون ممکن است باعث خرابی پارچه کارتریج شود.

 Swimming Pool Cartridge Filter Cleaning-8-500-1

 

در زمان شستشوی کارتریج متوجه خواهید شد که حجم زیادی از کثیفی از کارتریج خارج می شود. بنابراین بهتر است در محلی این کار را انجام دهید که زحمت کمتری برای تمیز کردن زمین پس از شستشو داشته باشید.

 

مرحله چهارم: قرار دادن فیلتر در محلول شوینده چربی

 

Swimming Pool Cartridge Filter Cleaning-4-500

 

برای از بین رفتن کامل چربی های تجمع پیدا کرده روی کارتریج، باید محلولی از آب و مواد مخصوص چربی زدای فیلتر کارتریجی آماده کرد. برای این کار می توان از پودر ماشین ظرفشویی هم بجای این مواد استفاده کرد. به ازای هر 20 لیتر آب، یک فنجان پودر ماشین ظرفشویی را در آن حل کرده و اجازه دهید تا کارتریج ها به مدت چند ساعت (مثلاً از شب تا صبح) در داخل محلول غوطه ور بمانند.

 

 Swimming Pool Cartridge Filter Cleaning-6-500

 

بعد از سپری شدن این مدت، کارتریج ها را از محلول خارج کرده و با همان روش قبلی بصورت کامل با آب شستشو دهید تا کاملاً تمیز شوند.

 

مرحله پنجم: قرار دادن فیلتر در محلول اسید

 

Swimming Pool Cartridge Filter Cleaning-7-500
 

در استخرهایی که آب آنها دارای سختی، آهن و املاح بالا است، معمولاً بتدریج رسوبات سفتی از این مواد روی کارتریج شکل می گیرد. در صورت مشاهده این رسوبات، لازمست تا کارتریج ها را در محلول اسید غوطه ور و سپس تمیز کنید.

برای درست کردن این محلول می توانید از مواد شیمیایی مخصوص تمیز کردن فیلتر کارتریجی و یا اسید استخری (اسید کلریدریک 33%) استفاده کنید.

برای آماده کردن محلول تمیز کننده فیلتر با اسید استخری، می بایست اسید را با نسبت 1 به 20 با در یک سطل حدود 20 لیتری با آب مخلوط کرده و سپس کارتریج (یا کارتریج ها) را در داخل آن قرار داد.

توجه: مراقب باشید که حتماً اسید را داخل سطل آب بریزید. به هیچ عنوان آب را به اسید اضافه نکنید.

توجه: در هنگام آماده کردن محلول اسید، حتماً از وسایل مراقبت شخصی مانند دستکش و عینک ایمنی استفاده نمایید.

وقتی که کارتریج ها در داخل این محلول قرار داده می شوند، صدا و حباب ناشی از حل شدن رسوبات در اسید قابل تشخیص و مشاهده هستند. واکنش شیمیایی اسید با رسوبات معمولاً حدود 10 دقیقه زمان می برد. پس از اتمام تشکیل حباب ها، کارتریج ها را از محلول اسید خارج کرده و بصورت کامل شستشو و تمیز کنید.

 

مرحله ششم: تمیز کردن داخل بدنه فیلتر

 

Swimming Pool Cartridge Filter Cleaning-5-500

 

در فاصله زمانی که کارتریج ها در محلول تمیز کننده قرار دارند، می توان داخل و حتی بیرون بدنه فیلتر را به خوبی شستشو و تمیز کرد. برای این کار می توان از پودر ماشین ظرفشویی هم کمک گرفت. کافی است یک فنجان پودر را داخل بدنه فیلتر اضافه کرده و با آن بصورت کامل بدنه و کف فیلتر را تمیز و با فشار آب شستشو داده و آب جمع شده کف فیلتر را نیز از پایین تخلیه کرد. حتی بهتر است بدنه بیرونی فیلتر و کمربندی آن را هم تمیز کرد تا بستن فیلتر با سهولت بیشتری انجام شود.

 

مرحله هفتم: قرار دادن کارتریج ها در داخل فیلتر

 Swimming Pool Cartridge Filter Cleaning-9-500

 

پس از شستشوی کامل کارتریج ها و بدنه فیلتر، کارتریج ها را در جای خود قرار دهید. دقت لازم را داشته باشید تا پایین کارتریج ها به درستی در جای خود در فیلتر قرار گرفته باشند.

 

مرحله هشتم: تمیز کردن و روغنکاری اورینگ و شیارها


 

Swimming Pool Cartridge Filter Cleaning-10-500

 

اورینگ های استفاده شده در فیلتر را به دقت بررسی کرده و در صورت خراب بودن، آنها را تعویض کنید. یک راه آسان برای چک کردن اورینگ این است که آن را خم کرده و چک کنید که هیچ ترکی روی آن نباشد. سطح یک اورینگ سالم، کاملاً صاف و بدون ترک است.

سپس تمامی اورینگ ها و شیارهایی که قرار است اورینگ در آنها قرار گرفته و آب بندی شوند را با روان کننده های با پایه تفلون روغنکاری کنید. توجه داشته باشید که در این کار از روان کننده های با پایه نفت مانند وازلین استفاده نشود. این مواد باعث آسیب دیدن اورینگ ها می شوند.

 

مرحله نهم: بستن درب فیلتر

 

Swimming Pool Cartridge Filter Cleaning-11-500

 

درب بدنه فیلتر را روی آن قرار داده، کمربندی فیلتر را در جای خود قرار داده، پیچ بستن کمربندی را در صورت نیاز روغنکاری کرده و آن را در جای خود سفت کنید.

 

مرحله دهم: نظافت و تنظیم ارتفاع آب استخر

 Swimming Pool Cartridge Filter Cleaning-12-500

 

بعد از آماده شدن فیلتر، بهتر است که آشغال ها و اجسام خارجی استخر را خارج کرده و سبد داخل اسکیمرها را نیز تمیز کنید. این کار باعث می شود تا فشار اولیه فیلتر پس از راه اندازی بصورت صحیح تری نشان داده شود.

پس از تمیز کردن استخر، ارتفاع آب استخر را تا حد مناسب تنظیم کنید. در استخرهای اسکیمر دار، سطح آب استخر می بایست همسطح وسط قاب اسکیمر باشد.

 

مرحله یازدهم: راه اندازی پمپ تصفیه

 Swimming Pool Cartridge Filter Cleaning-13-500

 

پمپ تصفیه را روشن کنید. با باز کردن شیر هواگیری تعبیه شده در بالای فیلتر اجازه دهید تا هوای داخل فیلتر بصورت کامل از آن خارج شود. زمانی که جریان پیوسته آب از شیر هواگیری خارج شد، آن را ببندید.

فشار فیلتر در این وضعیت را در محل مناسبی یادداشت کنید. این فشار برای تشخیص زمانی که فیلتر نیاز به شستشو پیدا می کند، مهم است. وقتی فشار فیلتر به میزان 8 تا 10 psi نسبت به این فشار اولیه افزایش پیدا کند، می بایست نسبت به تمیز کردن مجددکارتریج آن اقدام نمود.

 

زمان تعویض فیلتر کارتریجی استخر

 

به صورت کلی می توان گفت که هر موقع پس از شستشوی کارتریج و راه اندازی فیلتر، فشار فیلتر نسبت به روز نخست راه اندازی با کارتریج نو 6 psi افزایش پیدا کرده باشد، نشانگر این است که فیلتر را در سرویس بعدی می بایست به صورت کامل تعویض نمود.

به عنوان مثال فرض کنید که فشار فیلتر در زمان راه اندازی با فیلتر نو 10 psi بوده و زمانی که به 18 می رسیده، شستشو انجام شده و فشار مجدداً به 10 psi باز می گشته. اما زمانی که حتی بعد از شستشو، فشار فیلتر کمتر از 16 psi نشود، مشخص می شود که زمان تعویض فیلتر فرا رسیده است.

در نظر داشته باشید که وقتی فشار فیلتر بالا باشد، به معنی مقاومت بیشتر فیلتر در برابر عبور جریان آب بوده و به تبع آن حجم آب کمتری از پمپ در مدار تصفیه عبور کرده و به پمپ استخر نیز فشار مضاعفی وارد می شود.

بصورت کلی و به عنوان یک قاعده تجربی می توان گفت که اگر فیلتر کارتریجی استخر از نوع مرغوب و برند معتبری بوده و نگهداری و شستشوی منظم و صحیح روی آنها انجام شود، کارتریج ها بین 3 تا 5 سال می توانند عمر مفید داشته باشند.

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع :

نظرات

CAPTCHA reload_32
whatsapp