روش ضد عفونی کردن دستگاه تصفیه آب خانگی

 

یکی از مهمترین کارهایی که به افزایش عمر و عملکرد یک دستگاه تصفیه آب خانگی می کند، ضدعفونی کردن دستگاه تصفیه آب است. یک دستگاه تصفیه آب خانگی به مرور زمان با توجه به میزان استفاده و همینطور کیفیت آب ورودی آن می تواند بستر رشد و تکثیر برخی از آلودگی ها و باکتری ها شود. به همین دلیل توصیه می شود که در زمان تعویض ممبران (فیلتر مرحله چهارم دستگاه)، نسبت به ضد عفونی کردن آن هم اقدام شود. در این مقاله، مراحل انجام ضد عفونی یک دستگاه تصفیه آب خانگی بصورت کامل ارائه شده است تا هر فردی بتواند این دستورالعمل را برای دستگاه تصفیه آب منزل خود به راحتی انجام دهد.

 انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

 

 

نمودار جریان دستگاه تصفیه آب خانگی

 

مراحل انجام این کار به این صورت می باشد:

1- ابتدا شیر آب ورودی دستگاه را که به انشعاب آب شهری متصل است، ببندید. سپس 5 دقیقه صبر کنید تا فشار کلی سیستم کاهش پیدا کند.

2- شیر برداشت روی سینک را باز کنید تا آب داخل تانک ذخیره دستگاه، بصورت کامل تخلیه شود. پس از تخلیه شدن تانک، شیر برداشت را ببندید.

3- در صورتیکه دستگاه تصفیه آب به سایر تجهیزات منزل مانند یخچال متصل است، این شیرها را نیز ببندید.

4- یک سینی در زیر دستگاه تصفیه آب قرار دهید تا در صورت ریختن احتمالی آب در زمان باز کردن هوزینگ ها، فضای اطراف دستگاه خیس نشود.

5- شیلنگ های متصل به درپوش محفظه ممبران را جدا کرده، سپس با یک دست محفظه ممبران را نگه داشته و با دست دیگر، درپوش آن را باز کنید.

6- ممبران استفاده شده را از محفظه آن خارج کنید.

7- درپوش ممبران را سر جای خود سفت کرده و سپس اتصالات شیلنگ های آن را مجدداً وصل کنید.

8- با استفاده از آچار مخصوصی که در اختیار دارید، هوزینگ (محفظه فیلتر) های سه فیلتر مراحل اول تا سوم را باز کرده و فیلترهای استفاده شده را از آنها خارج کنید.

9- هوزینگ ها را با آب و یک ماده شوینده شسته و با یک پارچه نرم تمام فضای داخل آنرا با ماده شوینده تمیز کنید. سپس هوزینگ را کاملاً با آب بشورید.

10- اورینگ های هوزینگ ها را بررسی کنید و در صورت نیاز، آنها را از جای خود برداشته و تمیز کنید و سپس مجدداً سر جای خود قرار دهید.

11- حدود 3/1 هر کدام از هوزینگ ها را آب ریخته و داخل هر کدام، دو قاشق غذاخوری وایتکس بریزید.

12- هوزینگ ها را (بدون اینکه فیلتری در آنها قرار داده باشید)، در جای خود پیچانده و سفت کنید.  

13- شیر آب ورودی دستگاه تصفیه آب را باز کرده و ده دقیقه صبر کنید.

14- شیر برداشت روی سینک را باز کرده و اجازه دهید تا به مدت ده دقیقه، آب از آن خارج شود. سپس شیر برداشت را ببندید.

15- ده دقیقه صبر کنید و مجدداً شیر برداشت روی سینک را باز کرده و بگذارید تا ده دقیقه دیگر آب از آن خارج شود.

16- شیر آب ورودی دستگاه را ببندید.

17- شیر تانک را بسته و شیر برداشت روی سینک را باز کنید تا تانک تخلیه شود.

18- هوزینگ های سه مرحله اول و محفظه ممبران را باز کرده و فیلترها و ممبران جدید را در محل خود قرار دهید. از درست قرار گرفتن اورینگ ها در جای خود مطمئن شده و سپس هوزینگ ها سفت کرده و درپوش محفظه ممبران را هم در جای خود قرار دهید.

نکته: به جهت درست قرار دادن ممبران در محفظه آن، دقت کنید.

 

قرار دادن ممبران در دستگاه تصفیه آب خانگی

 

19- فیلتر پست کربن و فیلتر مینرال جدید (فیلترهای مراحل پنجم و ششم) را جایگزین فیلترهای قدیمی کنید. در بستن اتصالات جدید، حتماً ار نوار تفلون در محل های مورد نظر استفاده نمائید.

نکته: به جهت درست قرار گرفتن فیلتر پست کربن با توجه به جهت جریان نشان داده شده روی آن دقت کنید.

20- شیر آب ورودی دستگاه را باز کرده و سپس شیر برداشت را هم باز کنید. وقتی آب شروع به خارج شدن از شیر برداشت کرد، شیر برداشت را بسته و سپس شیر تانک را باز کنید.

21- حداقل به مدت 8 ساعت، اصلاً شیر برداشت را باز نکنید.

22- بعد از گذشت زمان فوق و با باز و بسته کردن شیر برداشت روی سینک، اجازه دهید تا تانک دستگاه تصفیه آب، دو بار خالی و پر شود. از این آب نمی بایست استفاده ای شود، چون هنوز دارای مقدار زیادی کلر است.

23- بعد از دو بار خالی و پر شدن تانک، می توان از آب خروجی دستگاه استفاده کرد.

نکته: در هنگام باز شدن شیر برداشت پس از قرار دادن فیلترهای جدید، آب خروجی دستگاه، دارای حباب هوا و رنگ سیاه کربن خواهد بود که موردی طبیعی است و به مرور رفع خواهد شد.

 

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : www.uswatersystems.com

نظرات

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp