نکاتی مهم در مورد عملکرد و نگهداری دستگاه تصفیه آب خانگی

امروزه، استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی به صورت قابل ملاحظه ای در بین خانواده ها رواج پیدا کرده است. مشکلات موجود در کیفیت آب نقاط مختلف کشور، افزایش سطح آگاهی مردم و حساسیت آنها نسبت به موضوع سلامت، از مهمترین دلایل این اقبال عمومی نسبت به استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی است.

متداولترین نوع دستگاه تصفیه آب خانگی که مورد استفاده است، بر اساس روش اسمز معکوس عمل کرده و معمولاً در زیر سینک آشپزخانه قرار می گیرند. علیرغم ظاهر ساده این دستگاه ها، نکات مهمی در انتخاب، استفاده و نگهداری آنها می بایست مد نظر قرار گیرند که متأسفانه در بسیاری از موارد، مورد غفلت واقع می شوند.

 

دستگاه تصفیه آب خانگی

 

در این مقاله تلاش خواهیم داشت تا در قالب تعدادی پرسش و پاسخ، به برخی از این نکات مهم اشاره داشته باشیم.

 

- آیا استفاده از لوله های مسی در داخل دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس و یا در نصب آن مجاز است؟

پاسخ: خیر. از آنجائیکه آب تولید شده توسط دستگاه تصفیه آب خانگی به روش اسمز معکوس، از درجه خلوص بالایی برخوردار است، می تواند باعث حل کردن مواد فلزی در خود شود. لذا در صورت استفاده از لوله های مسی در دستگاه تصفیه آب خانگی، مخصوصاٌ در بخش بعد از ممبران، احتمال ورود یونهای فلزی مس به آب وجود داشته و علاوه بر ایجاد طعم فلزی در آب و یا یخ، احتمال سوراخ شدن این لوله ها و نشتی از آنها نیز وجود خواهد داشت. تیوبهای استفاده شده در دستگاه تصفیه آب خانگی، معمولاً از جنس پلی اتیلن سبک (LLDPE) است.

 

 

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

 

- مقدار مجاز فاصله خروجی آب تصفیه شده تا خود دستگاه تصفیه آب که توسط تیوب کشیده می شود، چقدر است؟

پاسخ: در صورت استفاده از تیوب ¼ اینچ، ین فاصله حداکثر بین 20 تا 25 فوت می باشد. برای فواصل بیشتر باید از تیوب های 3/8 اینچ استفاده کرد.

 

- فیلترهای مختلف دستگاه تصفیه آب خانگی در مراحل مختلف چه وظیفه ای در تصفیه آب دارند؟

پاسخ: بصورت کلی می توان نقش هر مرحله فیلتر یک دستگاه تصفیه آب خانگی را به صور ت زیر بیان نمود:

مرحله اول: معمولاً در این مرحله، یک فیلتر پلی پروپیلن (PP) قرار می دهند، این فیلترها ذرات درشت معلق موجود در آب که اندازه آنها بین 1 تا 5 میکرون است را از آب جدا می کنند. این فیلترها با حذف این ذرات، باعث عملکرد بهتر دستگاه تصفیه آب شده و عمر مفید فیلترهای بعدی را نیز افزایش می دهند.

مرحله دوم و سوم: در این دو مرحله، از فیلترهای کربن گرانول و کربن بلاک استفاده می کنند. فیلترهای کربنی بواسطه توان جذب بالا، می توانند ضمن جذب کلر، طعم و بوی آب را نیز بهبود ببخشند. حذف کلر علاوه بر مزایای قابل توجه برا ی مصرف کننده، باعث جلوگیری از صدمه دیدگی و طول عمر ممبران (مرحله چهارم) خواهد شد.

مرحله چهارم: در این مرحله از دستگاه تصفیه آب خانگی، ممبران اسمز معکوس قرار می گیرد. ممبران درصد بالایی از املاح موجود در آب (حدود 98%) را از آب جدا کرده  و آب با درجه خلوص بالایی را تولید می کند. اصلی ترین مرحله تصفیه آب، در ممبران اتفاق می افتد.

مرحله پنجم: در این مرحله نیز، یک فیلتر کربنی قرار می گیرد. زمانی که شیر آب برداشت بالای سینک باز می شود، آب ذخیره شده در مخزن تحت فشار که قبلاً از چهار مرحله اشاره شده عبور کرده بود، برای مصرف خارج شده و به سمت شیر حرکت میکند. با توجه به اینکه ممکن است قبل از مصرف، آب چند ساعت در مخزن مانده باشد، بخاطر اینکه این آب خروجی طعم و بوی کاملاً مناسبی برای استفاده داشته باشد، مجدداً از روی این فیلتر عبور داده می شود.

مرحله ششم (در صورت وجود): در دستگاه تصفیه آب خانگی شش مرحله ای، در مرحله ششم، فیلتری بنام فیلتر مینرال قرار می گیرد. برخی از افراد به دلیل ذائقه و سلیقه خود علاقه مند هستند با توجه به کاهش املاح در مرحله چهارم تصفیه آب، در آخرین مرحله مقدار کمی از املاح مفید برای بدن به آب اضافه شود. آب ضمن عبور از این فیلتر، به مقدار بسیار کم و کنترل شده ای املاح مفید را جذب کرده و طعم بهتری را بخود می گیرد.

 

 RO-Flow-Chart

 

- آیا برای دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس، نیاز به بوستر پمپ است؟

پاسخ: برای عبور آب از ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی و حذف املاح توسط آن، نیاز به فشار است. بنابراین فشار آب مستقیماً روی کیفیت آب خروجی از دستگاه تصفیه آب، تأثیرگذار است. فشار پایین آب می تواند منجر به کاهش دبی آب خروجی دستگاه تصفیه آب، کاهش درصد تصفیه املاح و نیز ایجاد رسوب روی ممبران شود.

فشار ایده آل در سیستم اسمز معکوس دستگاه تصفیه آب خانگی، حدود 60 psi است. بطور کلی فشار بین 40 psi تا 60 psi، قابل قبول است. اما اگر فشار آب، کمتر از 40 psi باشد، برای افزایش فشار آب به بوستر پمپ نیاز داریم.

 

- آیا می توان دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس را به یخچال و یا فریزر برای دستگاه یخ ساز آن متصل کنیم؟

پاسخ: بله. شما با اتصال یک سه راهی ¼ اینچ بین آخرین مرحله فیلتر و شیربرداشت و کشیدن تیوب پلی اتیلن بین دستگاه تصفیه آب و یخچال و یا دستگاه یخ ساز، می توانید از این امکان برخوردار شوید. باز هم تأکید می کنیم که برای این کار، به هیچ عنوان نمی بایست از لوله های مسی استفاده شود.

 

- چرا گاهی دبی آب خروجی دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس، کم میشود؟

پاسخ: موارد زیر می بایست بررسی شوند:

- اگر فشار آب کمتر از 40 psi است، نیاز به بستر پمپ می باشد.

- تیوب های سیستم و مسیر را بررسی کنید. ممکن است نیاز به صاف کردن و یا تعمیر داشته باشند.

- فیلترها و ممبران را بازدید کنید. در صورت گرفتگی، می توانند مانع جریان آب شوند. در اینصورت، آنها را تعویض کنید.

 

- تعویض فیلترهای دستگاه دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس ، در چه زمانهایی می بایست انجام است؟

پاسخ: این سوال، پاسخ قطعی یکسان ندارد. زمان تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی، بستگی به کیفیت آب ورودی و همچنین میزان دقت در نگهداری دستگاه دارد. اما بطور کلی میتوان بازه های زمانی زیر را به عنوان توصیه ارائه نمود:

هر سه الی شش  ماه

فیلترهای پیش تصفیه (سه مرحله اول) شامل فیلتر حذف ذرات معلق و فیلترهای کربنی

هر سه الی شش  ماه

فیلتر پست کربن (مرحله پنجم)

هر سال

ممبران

 

 

- اگر متوجه شدیم آبی در مخزن ذخیره وجود ندارد، چه کاری می بایست انجام دهیم؟

پاسخ:

راه حل

دلایل احتمالی

تعویض فیلترها 

گرفتگی فیلترها

 به جهت قرار گرفتن فیلترها (جهت درست بالا و پایین فیلترها) دقت شده و در صورت نیاز اصلاح شوند.

اشتباه قرار گرفتن فیلترها

 فشار مخزن را با gauge اندازه بگیرید. در صورت نیاز فشار را افزایش یا کاهش دهید تا حداکثر به 8 psi برسد.

عدم وجود فشار در مخزن

 اتصالات درست به Pressure Switch را بررسی و در صورت نیاز، اصلاحات لازم را انجام دهید. عدم کارکرد مناسب Pressure Switch 
تیوبهای سیستم و مسیر دستگاه تصفیه آب را بررسی و در صورت وجود خمیدگی و مشکل در مسیر، آنرا صاف و یا اصلاح کنید.  خمیدگی تیوبها 
 

 

- چگونه میتوان فشار مخزن ذخیره دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس را اندازه گیری و تنظیم نمود؟

پاسخ: زمانی که میخواهید فشار مخزن را اندازه گیری کنید، باید مطمئن شوید که مخزن خالی است. به همین دلیل، ابتدا شیر برداشت را باز بگذارید تا آب داخل مخزن کاملاً خالی شود. پلاستیک جلوی مخزن را جدا کنید تا شیر هوای مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی، مشخص شود. سپس با استفاده از یک پمپ بادی لاستیک دوچرخه، هوا را با فشار وارد مخزن کنید تا حدی که آب باقیمانده در مخزن نیز تخلیه شود. مراقب باشید که فشار بیش از حد وارد نکنیم چون باعث صدمه دیدگی بخش داخلی مخزن ذخیره دستگاه تصفیه آب می شود.

پس از تخلیه کامل آب، فشار مخزن را با یک gauge فشار اندازه گیری می کنیم. فشار مخزن حدوداً می بایست بین 7-8 psi باشد. اگر فشار مخزن، پایین تر از این عدد باشد، با پمپ بادی که در اختیار داریم، هوا را با فشار وارد مخزن می کنیم تا فشار مخزن حداکثر به 8 psi برسد.

 

- چرا شیر برداشت چکه می کند؟

پاسخ: به احتمال زیاد دسته شیردچار مشکل و یا کهنه شده است. بهترین راه، تعویض شیر برداشت است.

 

- چرا آب از هوزینگ های فیلترهای دستگاه تصفیه آب، نشتی دارد؟

پاسخ:

راه حل

دلایل احتمالی

بدنه هوزینگ را به بخش بالای هوزینگ خوب پیچیده و آنرا سفت کنید.

بدنه هوزینگ، لق است.

O-Ring را جایگزین و یا آنرا بدرستی در جای خود قرار دهید.

O-Ring داخل هوزینگ یا خراب شده و یا بدرستی در جای خود قرار نگرفته است.

 

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

 

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : www.watertreatmentguide.com

نظرات

ایمان | 1396/2/11

سلام اطلاعاتی خوبی ارائه دادید تشکر
پاسخ دادن

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp