• صفحه اصلی
  • /
  • مقالات
  • /
  • آیا با داشتن دستگاه سختی گیر، باز هم نیازی به دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس هست؟

آیا با داشتن دستگاه سختی گیر، باز هم نیازی به دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس هست؟

 

دستگاه های سختی گیر رزینی و دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس (RO)، دو نوع مهم و متداول دستگاه تصفیه آب هستند که در بسیاری از منازل مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از سؤالات مهمی که معمولاً در ذهن بسیاری از مصرف کنندگان و یا خریداران این دستگاه ها وجود دارد، این است که آیا این دو نوع دستگاه، جایگزین هم محسوب می شوند؟ به عبارتی دیگر، با خرید هر یک از آنها، آیا نیازی به خرید دیگری هم وجود دارد یا خیر؟

 

 انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

 

کسانی که از دستگاه سختی گیر رزینی در منزل خود استفاده می کنند، معمولاً از کیفیت آب خروجی رضایت دارند. اما این افراد می بایست به دو نکته مهم در این خصوص توجه داشته باشند:

1- همانطور که در مقالات مختلف در مورد روش کار دستگاه های سختی گیر رزینی صحبت شده است، اساس کار این دستگاه ها، جایگزین کردن یونهای کلسیم و منیزیم با یون سدیم است. لذا میزان سدیم آب خروجی دستگاه سختی گیر نسبت به آب ورودی بالاتر است. البته با توجه به میزان نیاز روزانه بدن انسان به سدیم، نوشیدن آب سختی گیری شده به تنهایی برای بدن ضرری ندارد. اما از آنجا که بخش اصلی سدیم بدن از مواد غذایی مانند نمک طعام و غذاهای فرآوری شده تأمین می شود، بنابراین بهتر است تا سدیم آب خروجی دستگاه سختی گیر، برای مصارف شرب و پخت و پز، کاهش پیدا کند.

2- دستگاه های سختی گیر، باعث کاهش میزان یونهای کلسیم و منیزیم که موجب سختی آب و رسوب گذاری در تجهیزات و لوله ها است، می شود، اما توان کاهش سایر آلودگی ها و املاح را از آب ندارد. لذا در صورت وجود آلودگی در آب، استفاده آن به منظور شرب و یا پخت و پز مشکل خواهد داشت.

استفاده از دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس ، باعث حذف بیش از 98% ناخالصی ها، املاح و سدیم موجود در آب ناشی از عبور آن از دستگاه سختی گیر می شود. در نتیجه، می توان گفت که استفاده همزمان از دستگاه سختی گیر رزینی و دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس (RO)، یک ترکیب ایده آل برای تصفیه آب خانگی به منظور استفاده های مختلف است.

در ادامه، به بررسی سه دلیل مهم برای استفاده همزمان دستگاه سختی گیر رزینی و دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس می پردازیم:

 

دلیل اول: دستگاه سختی گیر، باعث افزایش طول عمر و بهبود عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس می شود.

 

ممبران های استفاده شده در دستگاه های تصفیه آب خانگی که باعث کاهش ناخالصی ها و املاح آب می شوند، در مقابل آب دارای سختی بالا، آسیب پذیر هستند. علیرغم قرار داشتن فیلترهای پیش تصفیه در سه مرحله اول دستگاه های تصفیه آب خانگی برای حذف ذرات معلق آب، وجود یونهای کلسیم و منیزیم که موجب سختی آب می شوند، طول عمر و عملکرد ممبران را کاهش می دهند. بنابراین، نصب یک دستگاه سختی گیر رزینی در بخش تصفیه آب ورودی ساختمان، به عنوان محافظی برای دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس محسوب شده و ضمن جلوگیری از رسوب گذاری روی ممبران، طول عمر ممبران و دستگاه را نیز افزایش می دهد.

 

سختی گیر رزینی

 

دلیل دوم: استفاده همزمان از دستگاه سختی گیر و دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس (RO) باعث افزایش قابل توجه کیفیت آب می شود.

 

درست است که آب خروجی دستگاه سختی گیر که وارد منزل می شود، از کیفیت بهتری نسبت به آب تصفیه نشده برخوردار است، اما در عین حال، استفاده از دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس در زیر سینک، آب را یک مرحله بیشتر تصفیه کرده و آن را برای استفاده در بسیاری از موارد مانند شرب، پخت و پز و یا حتی اتصال به یخچال آماده می کند. بنابراین؛ با انجام این کار در منزل، علاوه بر برخورداری از مزایای یک دستگاه سختی گیر، آب بسیار با کیفیتی برای شرب و پخت و پز نیز قابل دسترس خواهد بود. زیرا دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، سایر ناخالصی ها از جمله هیدروکربن ها، سولفات، نیترات، انگل و حتی آلودگی های میکروبی احتمالی را از آب حذف می کند.

 

استفاده-همزمان-دستگاه-سختی-گیر-و-دستگاه-تصفیه-آب-اسمز-معکوس
 

 

دلیل سوم: استفاده همزمان از دستگاه سختی گیر و دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس (RO) باعث صرفه جویی اقتصادی می شود!

 

توجیه اقتصادی استفاده از دستگاه سختی گیر با توجه به افزایش طول عمر مفید سیستم لوله کشی ساختمان و تجهیزاتی که آب گرم از آنها عبور می کند و نیز کاهش استفاده از مواد شوینده مانند صابون، شامپو و ...، به سادگی قابل درک است. اما باید در نظر داشت که با استفاده از یک دستگاه تصفیه آب RO در کنار سختی گیر، دیگر نیازی به خرید زیاد بطری های آب معدنی نبوده و از دست مشکلات نگهداری، انبار کردن و دور ریختن بطری های خالی نیز خلاص خواهید شد.

بطری آب معدنی 

 

بنابراین، هزینه خرید و نصب دستگاه سختی گیر و دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، در واقع یک سرمایه گذاری است که ضمن بازگشت آن در کوتاه مدت، گام مهمی برای سلامتی تک تک افراد یک خانواده به شمار می رود.

 

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

 

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : www.watertech.com

نظرات

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp