بررسی نمونه پروژه انجام شده - سیستم تصفیه آب چاه در شهرستان بومهن


 

عکس زیر، مربوط به یک سیستم تصفیه آب چاه در شهرستان بومهن است که توسط شرکت آب تدبیر نصب و راه اندازی شده است. محل نصب دستگاه، مربوط به یک ویلای خصوصی است که با توجه به استفاده از آب چاه، با هدف افزایش کیفیت جهت استفاده شرب و نیز کاهش رسوبگذاری به دلیل میزان بالای سختی آب، درخواست سیستم مناسب تصفیه آب ورودی را به شرکت ارائه نمودند.

 بررسی-نمونه-پروژه-انجام-شده-سیستم-تصفیه-آب-چاه-در-شهرستان-بومهن

 

مراحل تصفیه و اجزای سیستم

 

با توجه به طراحی انجام شده بر اساس اطلاعات موجود، یک سیستم تصفیه شامل مراحل زیر در نظر گرفته شد:

 

بررسی-نمونه-پروژه-انجام-شده-سیستم-تصفیه-آب-چاه-در-شهرستان-بومهن

 

مرحله اول: پیش تصفیه حذف ذرات معلق

 

در اولین مرحله سیستم تصفیه، یک فیلتر پلی پروپیلن سایز 20 اینچ جامبو قرار داده شد. این فیلتر، با حذف ذرات معلق بالای 5 میکرون در آب، دو مزیت مهم را در پی دارد:

- بهبود کیفیت آب

- جلوگیری از وارد شدن ذرات معلق به داخل سختی گیر و کاهش عمر رزین

 

فیلتر پیش تصفیه جامبو

 

مرحله دوم: دستگاه سختی گیر رزینی

 

برای کاهش سختی (Hardness) که ناشی از وجود یونهای کلسیم و منیزم موجود در آب است، یک دستگاه سختی گیر رزینی با ظرفیت 30 کیلوگرین در نظر گرفته شد.

آب چاه پس از خروج از منبع ذخیره و گذر از فیلتر پیش تصفیه پلی پروپیلن 5 میکرون، ضمن عبور از دستگاه سختی گیر و انجام تبادل یون و جایگزینی یونهای کلسیم و منیزیم با یون سدیم، تبدیل به آب نرمی می شود که میزان رسوبگذاری آن در سیستم های لوله کشی، تجهیزات، ظروف و البسه به حداقل می رسد.

برای تنظیم میزان سختی در مواقع مورد نیاز، یک شیر By Pass در مسیر لوله کشی، در نظر گرفته شده است.

شیر کنترلی این دستگاه سختی گیر، از نوع کاملاً اتوماتیک بوده و بر اساس سنجش میزان سختی آب، طوری برنامه ریزی شده است که پس از عبور حجم مشخصی آب از آن و در ساعت تعیین شده (مثلاً ساعت 2 نیمه شب) بصورت خودکار و بدون نیاز به اپراتور، وارد سیکل احیا شده و تمامی فعالیت های مورد نیاز از جمله بک واش، احیا، شستشو و پر کردن مخزن آب و نمک را انجام می دهد.

 

سختی گیر رزینی

 

مرحله سوم: فیلتر کربن دو مرحله ای

 

در مرحله بعدی، با هدف حذف کلر (در صورت کلرزنی آب چاه) و مواد آلی و نیز بهبود طعم و بوی آب، از یک دستگاه دو مرحله ای با فیلترهای کربنی استفاده شد.

 

پکیج پیش تصفیه جامبو

 

مرحله چهارم: دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس زیرسینکی

 

با توجه به مکانیزم عملکرد دستگاه سختی گیر رزینی، به مشتری پیشنهاد شد که برای استفاده شرب و پخت پز، علاوه بر دستگاه های در نظر گرفته شده فوق الذکر، از یک دستگاه تصفیه آب زیر سینکی نیز در استفاده کند.

استفاده همزمان از دستگاه سختی گیر رزینی و دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس (RO)، دارای مزایای قابل توجهی است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 استفاده-همزمان-دستگاه-سختی-گیر-و-دستگاه-تصفیه-آب-اسمز-معکوس

 

 

1- همانطور که در مقالات مختلف در مورد روش کار دستگاه های سختی گیر رزینی صحبت شده است، اساس کار این دستگاه ها، جایگزین کردن یونهای کلسیم و منیزیم با یون سدیم است. لذا میزان سدیم آب خروجی دستگاه سختی گیر نسبت به آب ورودی بالاتر است. البته با توجه به میزان نیاز روزانه بدن انسان به سدیم، نوشیدن آب سختی گیری شده به تنهایی برای بدن ضرری ندارد. اما از آنجا که بخش اصلی سدیم بدن از مواد غذایی مانند نمک طعام و غذاهای فرآوری شده تأمین می شود، بنابراین بهتر است تا سدیم آب خروجی دستگاه سختی گیر، برای مصارف شرب و پخت و پز، کاهش پیدا کند.

2- دستگاه های سختی گیر، باعث کاهش میزان یونهای کلسیم و منیزیم که موجب سختی آب و رسوب گذاری در تجهیزات و لوله ها است، می شود، اما توان کاهش سایر آلودگی ها و املاح را از آب ندارد. لذا در صورت وجود آلودگی در آب، استفاده آن به منظور شرب و یا پخت و پز مشکل خواهد داشت.

3- دستگاه سختی گیر، باعث افزایش طول عمر و بهبود عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس می شود. ممبران های استفاده شده در دستگاه های تصفیه آب خانگی که باعث کاهش ناخالصی ها و املاح آب می شوند، در مقابل آب دارای سختی بالا، آسیب پذیر هستند. علیرغم قرار داشتن فیلترهای پیش تصفیه در سه مرحله اول دستگاه های تصفیه آب خانگی برای حذف ذرات معلق آب، وجود یونهای کلسیم و منیزیم که موجب سختی آب می شوند، طول عمر و عملکرد ممبران را کاهش می دهند. بنابراین، نصب یک دستگاه سختی گیر رزینی در بخش تصفیه آب ورودی ساختمان، به عنوان محافظی برای دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس محسوب شده و ضمن جلوگیری از رسوب گذاری روی ممبران، طول عمر ممبران و دستگاه را نیز افزایش می دهد.

 

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

 

در صورتیکه شما هم برای منزل یا ویلای خود از آب چاه استفاده می کنید و برای طراحی و تأمین دستگاه تصفیه آب مناسب، نیاز به مشاوره دارید، می توانید با شرکت آب فناور تماس حاصل کنید.

 

انواع دستگاه تصفیه آب چاه

 

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع :

نظرات

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp