• صفحه اصلی
  • /
  • مقالات
  • /
  • بررسی نمونه پروژه انجام شده: سیستم تصفیه آب ورودی ساختمان در شهرستان دماوند

بررسی نمونه پروژه انجام شده: سیستم تصفیه آب ورودی ساختمان در شهرستان دماوند

 

عکس زیر، یک سیستم تصفیه آب ورودی ساختمان در شهرستان دماوند است که توسط شرکت آب تدبیر نصب و راه اندازی شده است. محل نصب دستگاه، مربوط به یک ویلای خصوصی است که با توجه به استفاده از آب چاه، با هدف افزایش کیفیت آب و کاهش رسوبات ناشی از سختی بالای آب، درخواست سیستم مناسب تصفیه آب ورودی را به شرکت ارائه نمودند.

 

مراحل تصفیه و اجزای سیستم

 

سیستم تصفیه آب ورودی ساختمان- دماوند

 

با توجه به طراحی انجام شده بر اساس اطلاعات موجود، یک سیستم تصفیه سه مرحله ای برای این منظور در نظر گرفته شد:

1- در مرحله اول این سیستم، یک فیلتر پلی پروپیلن برای حذف ذرات معلق بالای 5 میکرون در نظر گرفته شد که ضمن انجام پیش تصفیه مناسب، با حذف ذرات معلق و جلوگیری از ورود آنها به سختی گیر، عمر رزین و عملکرد دستگاه سختی گیر افزایش پیدا کند. هوزینگ و فیلتر این مرحله، از محصولات برند سوفیلتر انتخاب شد که از استحکام و کیفیت بالایی برخوردار هستند.

 

فیلتر پیش تصفیه جامبو
 

 

2- برای کاهش سختی آب، می بایست از دستگاه سختی گیر رزینی استفاده شود. با توجه به پیشنهادات ارائه شده و انتخاب کارفرما، دستگاه سختی گیر کابینتی برند Canature که از معتبرترین و با کیفیت ترین دستگاه های موجود در بازار است، برای این منظور در نظر گرفته شد. این دستگاه، از ویژگی ها و مزیت های بسیار زیادی از جمله موارد زیر برخوردار است:

- طراحی بدنه بسیار زیبا و منحصر به فرد

- قرار گرفتن مخزن رزین و مخزن محلول آب و نمک در یک بدنه

- شیر کنترلی تمام اتوماتیک با امکان برنامه ریزی های مختلف از نوع زمانی و حجمی

- رزین کاتیونی با کیفیت و کلاس خوراکی (Food Grade)

- مخزن FRP با کیفیت و مقاوم در برابر خوردگی و متریال قابل استفاده در صنایع خوراکی

 

 سختی گیر رزینی 

سختی گیر رزینی

سختی گیر رزینی

سختی گیر رزینی

سختی گیر رزینی 

 

 

سختی گیر رزینی

 

برای برنامه ریزی شیرکنترلی این دستگاه سختی گیر و با هدف عملکرد بهینه آن، سختی آب در محل توسط کیت اندازه گیری سختی، مورد آزمایش قرار گرفت و مشخص شد که میزان سختی آب، حدود 22 گرین بر گالن (معادل 376 ppm) است که سختی بسیار بالایی است. لازم به ذکر است که پس از نصب و راه اندازی این سیستم، سختی آب خروجی به کمتر از 1 گرین بر گالن (معادل 17 ppm) کاهش پیدا کرد.

برای احیای رزین های این دستگاه سختی گیر، از نمک قرصی تصفیه شده با خلوص بالا استفاده شد که علاوه بر عملکرد و بهداشت بالاتر، رسوبات و سایر محدودیت های سنگ نمک های عادی که در برخی دستگاه های سختی گیر استفاده می شوند را ندارد.

 

نمک قرصی تصفیه شده

 

3- در مرحله سوم، با هدف افزایش کیفیت طعم و بوی آب، از یک فیلتر کربنی استفاده شد. فیلترهای کربنی سوفیلتر، دارای کربن فعال گرانول با کیفیت و قدرت جذب سطحی بسیار بالایی هستند که برای از بین بردن طعم و بوی نامطبوع و بسیاری از آلودگی های ناشی از مواد آلی موجود در آب چاه، بهترین گزینه محسوب می شوند.

 

انواع فیلتر کارتریج کربنی

 

راهکارهای بهبود برای آینده

جهت تکمیل این سیستم و توسعه کیفی آن در آینده، پیشنهاداتی به مشتری به شرح زیر ارائه شد:

- از آنجائیکه هنوز آزمایش کیفیت آب چاه مورد استفاده انجام نشده بود، احتمال وجود آلودگی های میکروبی کاملاً منتفی نیست. در صورت مشخص بوددن وجود آلودگی میکروبی پس از آزمایش و یا اطمینان خاطر از حذف آن در صورت وجود، دو روش برای این موضوع وجود دارد:

1- ضدعفونی آب چاه با کلر

2- استفاده از دستگاه اشعه ماوراء بنفش (UV) در آخرین مرحله تصفیه

 

دستگاه اشعه ماوراء بنفش

 

- در صورتی که خانواده مقیم در این ویلا بخواهند از آب خروجی سیستم برای شرب و یا پخت و پز استفاده کنند، نصب یک دستگاه تصفیه آب خانگی که با روش اسمز معکوس کار کند، الزامی است.

 

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

 

باید توجه داشت که از آنجائیکه مکانیزم عملکرد دستگاه سختی گیر رزینی، جایگزین کردن یونهای کلسیم و منیزیم با یونهای سدیم است، میزان TDS آب خروجی دستگاه کاهش پیدا نمی کند. برای کاهش TDS آب و رساندن آن به میزان مناسب برای شرب و پخت و پز،  می توان از دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس استفاده کرد.

در صورتیکه شما هم برای منزل یا ویلای خود از آب چاه استفاده می کنید و برای طراحی و تأمین دستگاه تصفیه آب مناسب، نیاز به مشاوره دارید، می توانید با شرکت آب فناور، تماس حاصل کنید.

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع :

نظرات

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp