• صفحه اصلی
  • /
  • مقالات
  • /
  • از مشاهده داخل فلاش تانک چگونه می توان نوع مشکل کیفیت آب منزل را تشخیص داد؟

از مشاهده داخل فلاش تانک چگونه می توان نوع مشکل کیفیت آب منزل را تشخیص داد؟

یکی از مهمترین کارهایی که برای انتخاب دستگاه تصفیه آب مناسب برای منزل می بایست انجام شود، تشخیص مشکل اصلی آب است. در برخی موارد، مصرف کنندگان بدون توجه به نوع نیاز، نسبت به خرید یک دستگاه تصفیه آب اقدام کرده و پس از مدتی مشاهده می کنند که علیرغم هزینه انجام شده، نتیجه دلخواه برای آنها به وجود نیامده است.

برای بررسی نوع مشکل آب منزل، روش های مختلفی وجود دارد که از آن جمله می توان به ارسال نمونه آب به آزمایشگاه های معتبر و یا استفاده از تست کیت های سنجش کیفیت آب اشاره نمود.

اما روش های گاهی بسیار ساده و رایگانی وجود دارند که برای تشخیص اولیه مشکل اصلی آب می توانند مورد استفاده قرار گیرند. یکی از این روشها، بررسی داخل فلاش تانک سرویس بهداشتی منزل است. از آنجاییکه آب در فلاش تانک مدتی بصورت ساکن می ماند، رسوبات و تغییر رنگ آن نشانگر نوع املاح و آلاینده های اصلی موجود در آب است.

در این مقاله بنا داریم تا انواع متداول مشکلات کیفی آب که در داخل فلاش تانک سرویس بهداشتی خود را نشان می دهند را معرفی و دستگاه های تصفیه آب مناسب با آن را نیز پیشنهاد کنیم.

 

فلاش تانک تمیز و با سطوح سفید رنگ

 

فلاش تانک تمیز و با سطوح سفید رنگ 

 

این فلاش تانک احتمالاً به تازگی خریداری و یا تمیز شده است. اگر فلاش تانک را تازه نخریده اید و یا اخیراً تمیز نکرده اید و در عین حال سطح آن به این تمیزی است، احتمالاً آب ورودی به منزل شما از کیفیت خوبی برخوردار بوده و در سیستم لوله کشی آب نیز مشکل ذرات معلق و رسوب گذاری ندارید.

 

آب تیره رنگ و یا رنگ خاک

 

آب تیره رنگ و یا رنگ خاک در فلاش تانک

 

اگر از آب شهری استفاده می کنید، احتمالاً در لوله های توزیع آب شهری اخیراً عملیات شستشو (فلاشینگ) صورت گرفته و یا کیفیت آب تصفیه شده و یا لوله های توزیع در وضعیت نامناسبی قرار دارد. اگر از آب چاه استفاده می کنید، احتمال وجود آهن در آب بالا است.

راه حل پیشنهادی:  استفاده از فیلتر پیش تصفیه الیافی جامبو در خط ورودی آب منزل در صورت استفاده از آب شهری و استفاده از فیلتر حذف آهن در صورت استفاده از آب چاه

 

فیلتر پیش تصفیه جامبو

 

 

رسوب لجنی به رنگ زنگ آهن

 

رسوب لجنی به رنگ زنگ آهن در فلاش تانک

 

این حالت معمولاً در زمانی که از آب چاه استفاده می شود، می افتد. رشد تدریجی ماده لجنی جسبناک در دیواره فلاش تانک، نشان دهنده وجود "باکتری آهن" (Iron Bacteria) در آب است. در این مورد معمولاً آب دارای کف و یا حباب است.

راه حل پیشنهادی: استفاده از تزریق پیوسته و یا شوک کلر و یا ازن در آب چاه به همراه فیلتراسیون بعد از آن

 

دستگاه حذف آهن با ازن

 

 

رسوب ته نشین شده در کف فلاش تانک

 

رسوب ته نشین شده در کف فلاش تانک

 

این مورد نشاندهنده وجود ذرات معلق مانند گل و لای و زنگ فلزات در آب ورودی به منزل است. همچنین اگر در رسوبات فلاش تانک، فلز پوسته شده مشاهده شد و لوله کشی منزل نیز از جنس گالوانیزه و قدیمی بوده، احتمالاً نیاز به تعویض سیستم لوله کشی داخل منزل می باشد.

 

راه حل پیشنهادی:  استفاده از فیلتر پیش تصفیه الیافی جامبو در خط ورودی آب منزل (در صورت سالم بودن سیستم لوله کشی داخل منزل)

 

آب و رسوب سیاه رنگ

 

آب و رسوب سیاه رنگ در فلاش تانک 

 

معمولآً در استفاده از آب چاه اتفاق می افتد. رسوب سیاه رنگ نشاندهنده احتمال وجود منگنز و یا سولفید آهن در آب می باشد. آب در این وضعیت بوی تخم مرغ گندیده می دهد.

راه حل پیشنهادی: استفاده از تزریق پیوسته و یا شوک کلر و یا ازن در آب چاه به همراه فیلتراسیون بعد از آن

 

دستگاه حذف آهن با ازن

 

 

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : www.cleanwaterstore.com

نظرات

سید خلیل | 1398/2/2

سلام و ممنون از توضیحات شما روشهایی که توضیح دادید جالب بود ولی فقط برای تشخیص شرایط فیزیکی آب مناسب است ولی در مورد تشخیص میزان سختی و نیترات و نیتریت و املاح محلول نیاز به آنالیز اب می باشد .
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1398/2/6

قطعاً همینطور است. این روش، یک راه ابتدایی ساده برای شناسایی برخی از مشکلات آب است. برای تشخیص دقیقتر نیاز به آزمایش آب با تست کیت و یا حتی آنالیز آزمایشگاهی آب است.
پاسخ دادن

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp