اجزای اصلی تأسیسات استخر-‏‎ ‎بخش دوم- آبنما و فواره

 

آبنما و فواره استخر 

 

همانطور که در مقاله "شش بخش اصلی تأسیسات استخر" اشاره شد، بخش "تجهیزات تزئینی استخر" (Pool Features) مانند آبنما، فواره، حباب ساز و ...، یکی از بخش های مهم بسیاری از استخرها محسوب می شود. در این مقاله، به بررسی بخش های مختلف این سیستم می پردازیم:

 

1- تجهیزات اصلی تجهیزات تزئینی استخر

آبنما و فواره استخر 

در مرکز عکس فوق، تجهیزات اصلی که برای این بخش از استخر مورد استفاده قرار گرفته، نمایش داده شده است. تجهیزات تزئینی این استخر، عبارتند از یک آبنما (Waterfall)، چهار فواره (Laminar) و دو حباب ساز (Bubbler) در بخش کم عمق استخر. برای تجهیزات فوق الذکر، یک سیستم فیلتراسیون جداگانه در نظر گرفته شده تا از وارد شدن ذرات و آشغال به آنها جلوگیری شود.

 

انواع آبنمای استخر

 

2- پمپ  و فیلتر

آبنما و فواره استخر 

عکس بالا، نگاهی نزدیک تر به این سیستم دارد. یک پمپ سه اسب بخار دور ثابت هایوارد مدل Super II برای این سیستم در نظر گرفته شده است. این پمپ، آب را از کف استخر مکش کرده و به سمت فیلتر در نظر گرفته شده، هدایت می کند. بعد از فیلتر، آب پس از عبور از شیرآلات مختلف که مسئولیت تقسیم و جهت دهی را بر عهده دارند، مجدداً به استخر بازگردانده می شود.

 

3- کفشورهای استخر

آبنما و فواره استخر 

همانطور که در شکل فوق مشخص است، دو کفشور سفید رنگ در کف استخر در نظر گرفته شده است. یکی از این کفشورها برای مکش پمپ مدار تصفیه آب استخر و دیگری برای مکش پمپ تجهیزات تزئینی که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرند، در نظر گرفته شده اند.

 

4- شیرآلات اصلی

 آبنما و فواره استخر

همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، در این استخر، سه نوع تجهیزات تزئینی در نظر گرفته شده است: یک آبنما (Waterfall)، دو حباب ساز (Bubbler) در بخش کم عمق استخر و چهار فواره (Laminar) در کناره های استخر. این تجهیزات، توسط پنج شیر اصلی که در عکس فوق نشان داده شده اند، کنترل می شوند.

 

5- شیر خروجی فیلتر

آبنما و فواره استخر 

در حالت کارکرد عادی استخر،  شیر خروجی فیلتر که در شکل بالا با شماره 1 نشان داده شده است، آب خارج شده از فیلتر را به سمت شیر شماره 2 که در سمت چپ آن قرار دارد، هدایت می کند. علامت T زردرنگ نشان داده شده در شکل، جهت باز بودن و عبور جریان از این شیر را نشان می دهد. جهت T، نشان می دهد که مسیر عبوری سمت راست این شیر، مسدود است. در مورد مسیر سمت راست شیر، در قسمت های بعدی توضیح داده خواهد شد. ضمناً، روی این شیر کلمه Auto در شکل نمایش داده شده است. دلیل این موضوع این است که یک Actuator بالای این شیر نصب شده که امکان کنترل اتوماتیک آن از یک کنترل پنل داخل منزل، امکانپذیر است. در مورد این موضوع نیز در ادامه مقاله توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد.

 

6- شیر آبنمای استخر

آبنما و فواره استخر 

شیر شماره 2، جهت و میزان آب مربوط به آبنما را تعیین می کند. با توجه به جهت T نشان داده شده در شکل، می توان دریافت که عمده آب خروجی فیلتر در این حالت به سمت آبنما رفته و مقدار کمتری وارد سایر تجهیزات تزئینی می شود.  

 

7- ‏آبنمای استخر

آبنمای استخر 

این شکل، آبنمای استخر را که در دیواره آن تعبیه شده است را نشان می دهد.

 

8- شیر حباب سازهای استخر

آبنما و فواره استخر 

شیر شماره 3، میزان جریان ورودی حباب سازها را کنترل می کند. البته همانطور که در شکل مشخص است، جهت علامت T روی شیر شماره 3 نشانگر این است که میزان آب ورودی به حباب سازها، در این حالت بسیار کم (تقریباٌ صفر) است. برای افزایش جریان در حباب سازها، می بایست جهت دسته شیر شماره 3 به حالت عمودی نزدیک باشد. شیر دستی شماره 4 بین دو خط ورودی حباب سازها قرار گرفته است که بوسیله آن می توان تعادل مد نظر جریان بین دو حباب ساز را کنترل نمود. بدون در نظر گرفتن این شیر، راهی برای تنظیم ارتفاع نسبی جریان ایجاد شده توسط حباب سازها وجود نخواهد داشت.

 

9- حباب سازهای استخر

آبنما و فواره استخر 

شکل فوق، دو حباب ساز تعبیه شده در کف بخش کم عمق استخر را نشان می دهد.

 

10- شیر فواره های استخر

آبنما و فواره استخر 

شیر شماره 3، همزمان علاوه بر جریان حباب سازها، جریان فواره ها را نیز تنظیم می کند. اگر علامت T مطابق شکل فوق باشد، تقریباً تمام آب وارد فواره ها می شود. برعکس، اگر جهت قرارگیری دسته شیر، عمود بر حالت نشان داده شده باشد، آب تماماً به سمت مسیر حباب سازها هدایت می شود. اگر زاویه دسته شیر، بین این دو وضعیت باشد، بخشی از آب وارد حباب سازها و بخش دیگر وارد فواره ها خواهد شد. شیر بعد از شیر شماره 3 که با علامت CK نشان داده شده است، یک شیر یکطرفه (Check Valve) است که از برگشت آب موجود در مسیر فواره ها در زمان خاموش  شدن پمپ جلوگیری می کند. برای عملکرد بهتر فواره ها، می بایست همیشه مقداری آب در مسیرلوله کشی آنها در زمانی که پمپ کار نمی کند، وجود داشته باشد. فواره ها، در لبه های کناری استخر و کمی بالاتر از سطح آب قرار گرفته اند.  

 

11- لوله کشی فواره های استخر

آبنما و فواره استخر 

این عکس، ادامه مسیر لوله کشی به سمت فواره ها را از جهتی دیگر نشان می دهد. همانطور که در شکل نیز مشخص است، چهار شیر توپی برای تنظیم جریان چهار فواره استخر در نظر گرفته شده اند. مانند آنچه که در مورد حباب سازها بیان شد، این شیرها امکان تنظیم میزان جریان آب ورودی به فواره ها و ارتفاع ستون آبی که توسط آنها به وجود می آید، را به وجود می آورند.

 

12- فواره های استخر

فواره استخر 

این عکس، یکی از چهار فواره در نظر گرفته شده روی سطح لبه استخر را نشان می دهد. همانطور که اشاره شد، ارتفاع و جهت پرتاب آب از این فواره ها به داخل استخر، با تنظیم شیرهای توپی در نظر گرفته شده روی مسیر هرکدام از فواره ها، امکانپذیر خواهد بود.

 

13- بلوئر حباب سازهای استخر و جکوزی

آبنما و فواره استخر 

یک بلوئر با توان 2 اسب بخار، مسئولیت تزریق هوا به جت های جکوزی و حباب سازهای استخر را عهده دار است که به باعث افزایش فشار در این مسیرها می شود. این افزایش فشار، باعث افزایش ارتفاع پرتاب حباب ها در آب می شود.

 

14- کنترل شیرهای اتوماتیک

آبنما و فواره استخر 

شیرهای اتوماتیک شماره 1، 2 و 3 امکان کنترل عملکرد تجهیزات تزئینی استخر را از داخل منزل بوسیله چند دگمه ساده فراهم می کنند. به عنوان مثال، اگر بخواهید تنها حباب سازها روشن شوند، کافی است تا فقط یک دگمه را فشار دهید. شیرهای اتوماتیکی که در مسیر قرار دارند، با دریافت این فرمان، بصورت خودکار در حالتی قرار می گیرند که آب تنها به سمت حباب سازها هدایت شود. در این حالت، وضعیت شیرهای اتوماتیک، مطابق علامت های زرد نشان داده شده در شکل قرار خواهد گرفت. شیرهای شماره 1 و 2، مسیرهای سمت آبنما و فواره را مسدود کرده و تمام آب خارج شده از فیلتر به سمت حباب سازها حرکت خواهد کرد. اگر به شکل بالا دقت کنید، متوجه خواهید شد که شیر شماره 1 در وضعیت نیمه باز قرار گرفته است. این بدان معناست که بخشی از آب به سمت تجهیزات تزئینی حرکت کرده و بخش دیگر به سمت راست شیر هدایت می شود.

 

15- مسیرهای bypass و تخلیه

آبنما و فواره استخر 

مسیر سمت راست شیر شماره 1، به سمت bypass و تخلیه به فاضلاب یا زمین می رود. در حالت نشان داده شده برای وضعیت شیرها که در آن تنها حباب سازها کار می کنند، دبی آب خروجی پمپ حدود 120 GPM است در حالیکه آب خروجی حباب سازها تنها 20 GPM می باشد. لذا ما به التفاوت این دو مقدار (100 GPM) می بایست یا از طریق مسیر bypass وارد استخر شود و یا از طریق خط دیگری وارد زمین و یا انشعاب فاضلاب گردد.  شیر شماره 5، تعیین کننده مسیر جریان به یکی از این دو حالت است. در وضعیت شکل بالا، همانطور که نشان داده شده است، مسیر تخلیه آب به زمین مسدود بوده و تنها امکان عبور آب از مسیر bypass فراهم است. با تغییر جهت شیر شماره 5 بصورت دستی، می توان وضعیت این دو مسیر را تغییر داد.

 

در این مقاله، اجزای مهم مدار تجهیزات تزئینی استخر مورد بررسی قرار گرفت. در صورتیکه تمایل دارید که مجدداً نگاهی کلی به بخش های مختلف تأسیسات استخر بیندازید، این مقاله را مطالعه کنید.

 

انواع آبنمای استخر

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : www.inyopools.com

نظرات

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp