اجزای اصلی تأسیسات استخر-‏‎ ‎بخش اول- تصفیه آب استخر

 

همانطور که در مقاله "شش بخش اصلی تأسیسات استخر" اشاره شد، "مدار تصفیه آب استخر"، اصلی ترین بخش سیستم تأسیسات استخر است که باعث تعویض آب استخر و تصفیه آن می شود. در ادامه، به بررسی بخش های مختلف این سیستم می پردازیم:

 

1- تجهیزات اصلی مدار تصفیه آب استخر

تصفیه آب استخر 

تجهیزات اصلی مورد نیاز در مدار تصفیه آب استخر و جکوزی در بخش سمت راست عکس فوق نمایش داده شده است. تجهیزات اصلی این بخش عبارتند از یک پمپ گردش آب، یک فیلتر بزرگ تصفیه آب استخر و جکوزی و همینطور شیرآلات  و لوله کشی های مربوطه جهت کنترل حجم و جهت جریان آب از سمت استخر به تجهیزات و برعکس، از تجهیزات به استخر.

نکته: در مثال ارائه شده، استخر و جکوزی به عنوان یک مجموعه در نظر گرفته شده اند که نرخ تعویض آب آنها مشابه است. به همین دلیل، طراح، یک فیلتر بزرگ برای تصفیه آب استخر و جکوزی در نظر گرفته است. در صورت جدا بودن کامل استخر و جکوزی و تفاوت در نرخ تعویض آب در آنها، مدار گردش آب در این دو مجموعه کاملاً مجزا خواهد بود.

 

2- بخش های "مکش" و "دهش"

تصفیه آب استخر 

عکس بالا، نگاهی نزدیک تر به این سیستم دارد. مدار گردش آب استخر را می توان به دو بخش "مکش" (از استخر به تجهیزات) و "دهش" (از تجهیزات به استخر)، تقسیم نمود. بخش "مکش"، از استخر شروع و تا نازل ورودی پمپ ادامه دارد. وظیفه این بخش، مکش آب استخر است. بخش "دهش"، از نازل خروجی پمپ شروع شده و تا نازلهای برگشت آب به استخر ادامه پیدا می کند. وظیفه بخش دهش، فرستادن آب به داخل تجهیزات مدار گردش آب از جمله فیلتر است. ابتدا به بررسی بخش "مکش" می پردازیم.  

 

3- بخش "مکش"

 تصفیه آب استخر

پمپ استفاده شده در مدار گردش آب این استخر، پمپ با دور متغیر دو اسب بخار برند Jandi  است. این پمپ، امکان کار کردن در سرعت های بین 1725 و 3450 دور در دقیقه را داشته و به همین دلیل، اتلاف انرژی کمتری نسبت به پمپ های با دور ثابت دارد. آب استخر از نازل سمت چپ پمپ در عکس بالا وارد آن شده و از نازل تعبیه شده در بالای پمپ از آن خارج می شود.

 

4- ورودی های مختلف آب به بخش مکش

تصفیه آب استخر 

بخش مکش در این استخر بزرگ، پنج ورودی دارد. این ورودی ها عبارتند از کفشور استخر، کفشور جکوزی، دو اسکیمر و پورت مخصوص جاروی نظافت استخر. چهار شیر برای کنترل مسیرهای ورود این خطوط به بخش مکش استخر در نظر گرفته شده است.

 

5- تخلیه جکوزی

تصفیه آب استخر 

کفشور نواری شکل نشان داده شده در شکل بالا، مربوط به تخلیه آب جکوزی است استفاده از این نوع کفشور برای تخلیه آب جکوزی، روش جدیدی است که از مشکلات ناشی از ایجاد گردابه در کفشورهای گرد کوچک جلوگیری می کند.

 

6- ‏تخلیه استخر

تصفیه آب استخر 

همانطور که در شکل بالا مشخص است، دو کفشور برای این استخر در نظر گرفته شده است. یک کفشور، برای مکش آب به سمت پمپ تصفیه موجود در مدار گردش آب و کفشور دیگر برای مکش آب به سمت پمپ سیستم آبنما و فواره در نظر گرفته شده است. سیستم مربوط به آبنما و فواره ها در مقاله ای جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هر دو کفشور، باعث جمع آوری آلودگی های موجود در کف استخر نیز می شوند.

 

7- اسکیمرها

 تصفیه آب استخر

با توجه به شکل و اندازه استخر، دو اسکیمر روی دیواره های محیطی استخر نصب شده اند. عموم استخر ها دارای تنها یک اسکیمر هستند. اسکیمرها، وظیفه جمع کردن و خارج کردن آلودگی های موجود در سطح آب استخر را بر عهده دارند.

 

8- جاروی استخر

تصفیه آب استخر 

در برخی از استخرها، ممکن است نازلی برای قراردادن شلنگ جاروی استخر روی دیواره تعبیه شده باشد. در این استخر، نازل مخصوص این کار در نظر گرفته شده و با خطی جداگانه به پمپ تصفیه استخر متصل شده است.

 

9- شیرالات

تصفیه آب استخر 

شیرهای تعبیه شده در مدار گردش آب استخر، هم می توانند از نوع "دستی" (Manual) و هم از نوع "اتوماتیک" (Automatic) باشند. شیرهای دستی، همانطور که از نام آنها نیز مشخص است، دارای اهرمی هستند که با دست اجازه باز و بسته شدن مسیر لوله را می دهند. در شیرهای اتوماتیک، actuator شیر در بالای آن قرار داشته و با فرمانی که از کنترل پنل می گیرند، باز و بسته می شوند.

 

10- وضعیت شیرآلات در بخش مکش

تصفیه آب استخر

بسته به نوع استفاده از استخر، وضعیت باز و بسته بودن شیرها متفاوت است. در شکل بالا، وضعیت باز و بسته بودن شیرها به وسیله علامت های "T" شکل زرد رنگ روی شیرها نشان داده شده است. اگر بالای علامت "T" شکل روی شیرها، در جلوی یک مسیر لوله قرار گرفته باشد، نشاندهنده این است که شیر در وضعیتی قرار گرفته  است که مسیر عبور آب در آن لوله را مسدود کرده است. مثلاً در شکل فوق، مسیرهای ورودی آب از نازل جاروی استخر و تخلیه جکوزی بسته هستند. اما اگر بالای علامت "T" شکل روی شیرها، در امتداد مسیر لوله قرار گرفته باشد، نشاندهنده این است که شیر در وضعیتی قرار گرفته که اجازه عبور آب در آن مسیر را می دهد. زاویه دار بودن علامت زرد   "T" شکل روی شیرهم نشان دهنده این است که شیر مربوطه، اجازه عبور تنها بخشی از آب را از خود می دهد. با این تعاریف، می توان دریافت که در شکل فوق، آب بصورت کامل از سمت دو اسکیمر و بخشی از آب تخلیه کف استخر، در حال ورود به پمپ هستند. همانطور که گفته شد، مسیرهای مکش آب از کفشور جکوزی و نازل جاروی استخر، توسط شیرها بسته شده است. زمانی که نیاز به استفاده از جاروی استخر و نازل مربوط به آن بود، شیرهای مربوط به ورودی آب از اسکیمرها را می بندیم تا مکش قوی تری برای جاروی استخر ایجاد شود.

 

11- بخش "دهش"

 تصفیه آب استخر

بخش دهش، از نازل خروجی پمپ شروع می شود. در  این بخش، آب با فشار ایجاد شده توسط پمپ از داخل فیلتر عبور کرده و مجدداً وارد استخر می شود.

 

12- فیلتر استخر

تصفیه آب استخر 

آب خارج شده از پمپ، وارد فیلتر می شود. برای این استخر، یک فیلتر بزرگ کارتریجی برند Jandi مدل TL 580 در نظر گرفته شده است که چهار کارتریج در آن قرار می گیرد.

 

13- هیتر استخر

تصفیه آب استخر 

در این استخر، آب خروجی فیلتر، وارد یک شیر می شود. با باز و بسته کردن این شیر، می توان آب را مستقیماً به استخر برگرداند و یا ابتدا وارد هیتر و بعد به سمت استخر هدایت کرد.  در واقع، باز و بسته بودن این شیر، بیانگر در مدار قرار گرفتن و یا bypass شدن هیتر است. علامت زرد رنگ نشان داده شده روی شیر، نشان می دهد که در این حالت، آب وارد هیتر خواهد شد. بخش گرمایش استخر که هیتر، بخش مهمی از آن است، در یک مقاله جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

14- بخش تزریق مواد شیمیایی

تصفیه آب استخر 

این استخر، مجهز به یک سیستم تمام اتوماتیک کنترل کلر و PH است. این بخش، به صورت مفصل در یک مقاله جداگانه توضیح داده خواهد شد. نکته مهمی که اینجا وجود دارد و در شکل نیز مشخص شده است، وجود یک شیر یکطرفه (Check Valve) پیش از دستگاه تزریق کلر است. این شیر، اجازه عبور آب تنها به یک سمت را می دهد. زمانی که پمپ خاموش شود، یک فشار معکوس در خط ایجاد می گردد که باعث کشیده شدن آب حاوی کلر به سمت تجهیزات قبلی می شود. از آنجائیکه کلر باعث صدمه دیدگی این تجهیزات از جمله فیلتر و هیتر می شود، این شیر یکطرفه را در این نقطه قرار می دهند تا از برگشت آب جلوگیری کند.

 

15- مسیر برگشت آب به استخر

تصفیه آب استخر 

آب خروجی کلرزن، نهایتاً وارد هدری می شود که با توجه به شیرآلات مختلفی که روی آن تعبیه شده است، به سمت نقاط مختلف برگشت آب به استخر و جکوزی هدایت می شود. به قرار گرفتن فلومتر برای نشان دادن دبی جریان، پیش از تقسیم آب بین این مسیرها دقت کنید.

 

16- فلومتر

تصفیه آب استخر 

فلومتر در نظر گرفته شده در مسیر برگشت آب به استخر، بصورت غیر مستقیم، میزان فشار آب سیستم را نشان داده و در صورت وجود مشکل در مسیر، از جمله گرفتگی در مسیر و یا فیلتر، هشدار لازم را می دهد. این فلومترها در مدلهای مختلف بسته به سایز لوله وجود داشته و قابل تهیه هستند. فلومتر این استخر، برای لوله با سایز ½ 2 اینچ در نظر گرفته شده که در شکل فوق، دبی 135 گالن بر دقیقه را نشان می دهد.

 

17- نازلهای برگشت آب به استخر و جکوزی

 تصفیه آب استخر

استخر و جکوزی این مجموعه، دارای 8 جت در جکوزی و 5 نازل در استخر است. همچنین، یک نازل برگشت آب هم در کف جکوزی در نظر گرفته شده است که در آب جکوزی باعث تولید حباب می شود (Spa Bubbler).

 

18- نازلهای برگشت آب به استخر

 تصفیه آب استخر

همانطور که گفته شد، این استخر دارای پنج نازل برگشت آب است که در دیواره محیط استخر، قرار گرفته اند. در شکل بالا، محل قرارگیری دو نازل نشان داده شده و سه نازل دیگر، در فواصل تقریباً یکسان در سایر نقاط در نظر گرفته شده اند.

 

19- نازلهای برگشت آب به جکوزی

تصفیه آب استخر 

در شکل بالا، سه نازل از هشت نازل تعبیه شده در جکوزی نشان داده شده است. در جت های جکوزی، به همراه آب خروجی، هوای با فشار بالا هم توسط یک دمنده به آب تزریق خواهد شد. این بخش هم در قسمت بخش آبنما و فواره، همراه با توضیحات بیشتر در یک مقاله جداگانه بررسی خواهد شد.

 

20- نازلهای برگشت آب به کف جکوزی

تصفیه آب استخر 

همانطور که اشاره شد، در این جکوزی، یک نازل برگشت آب در کف آن تعبیه شده است. در زمان هایی که از جکوزی استفاده نمی شود، از این نازل آب تازه وارد جکوزی شده و سیرکوله می شود. زمان روشن شدن دمنده هوا، از این نازل، حباب هوا وارد جکوزی خواهد شد.

 

21- وضعیت شیرآلات در بخش دهش

تصفیه آب استخر 

این شکل، وضعیت کلی شیرآلات بخش دهش آب در حالتی که جکوزی خاموش است، را نشان می دهد. علامت "T" شکل زرد رنگ نشان داده شده روی شیرها، نشاندهنده وضعیت آنهاست. مسیر برگشت آب به جت های جکوزی مسدود بوده و آب برگشتی به سمت نازلهای استخر و همینطور نازل کف جکوزی هدایت می شود. توجه داشته باشید که با جابجا کردن اهرم شیر نشان داده شده در مسیر، می توان میزان آب سمت نازل کف جکوزی را کاهش و آب بیشتری را وارد استخر کرد.

 

22- خط تخلیه استخر

تصفیه آب استخر 

آخرین خطی که باقیمانده، خط تخلیه استخر است که از خروجی پمپ انشعاب می گیرد. این خط مجهز به یک شیر توپی (Ball Valve) است که برای تخلیه آب استخر پس از بارندگی و یا هر دلیل دیگری مورد استفاده قرار می گیرد.

 

در این مقاله، اجزای مهم مدار گردش آب استخر مورد بررسی قرار گرفت. در صورتیکه تمایل دارید که مجدداً نگاهی کلی به بخش های مختلف تأسیسات استخر بیندازید، این مقاله را مطالعه کنید.

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : www.inyopools.com

نظرات

CAPTCHA reload_32
whatsapp