نحوه تعویض خاک دیاتومه فیلتر استخر

 

فیلترهای دیاتومه استخر، فیلترهایی هستند که ضمن عبور آب از تعدادی المنت (معمولاً 8 المنت) پوشیده شده با ماده ای به نام خاک دیاتومه، باعث تمیزی و تصفیه آب استخر می شوند. خاک دیاتومه می بایست پس از نصب یک فیلتر دیاتومه و همینطور پس از هر بار بک واش، از طریق اسکیمر به آب استخر اضافه شود. در این مقاله، روش انجام و نیز مقدار مورد نیاز خاک دیاتومه مورد بررسی قرار می گیرد.

 

نحوه تعویض خاک دیاتومه فیلتر استخر 

 

مرحله اول خرید خاک دیاتومه

 

به صورت کلی، برای هر بار پوشاندن سطح المنت های یک فیلتر دیاتومه جدید و یا جایگزین کردن خاک دیاتومه از دست رفته یک فیلتر در حال کار پس از بک واش، حدود 2 تا 3 کیلوگرم خاک دیاتومه مورد نیاز است. بنابراین، بهتر است ابتدا یک کیسه خاک دیاتومه خریداری کرده و ضمن نگهداری مناسب، در ابتدای شروع کار فیلتر و پس از هر بک واش از آن استفاده کنید.

 

خاک دیاتومه فیلتر استخر

 

مرحله دوم تعیین مقدار خاک دیاتومه مورد نیاز

نحوه تعویض خاک دیاتومه فیلتر استخر 

مقدار مورد نیاز خاک دیاتومه برای اولین بار استفاده از فیلتر، معمولاً توسط شرکت های تولید کننده فیلتر و یا خاک دیاتومه، مشخص شده است. برای اضافه کردن خاک دیاتومه پس از بک واش، حدود 80% مقدار مورد نیاز برای راه اندازی اولیه فیلتر، کافی است. اضافه کردن خاک دیاتومه کمتر از مقدار مورد نیاز، باعث نفوذ آلودگی و چربی به داخل فیلتر و چسبیدن آن به المنت ها و نهایتاً کاهش عملکرد فیلتراسیون می شود. از طرف دیگر، افزودن مقدار بیش از حد خاک دیاتومه نیز باعث تراکم و تجمع آن بر روی سطح المنت و کاهش ظرفیت آبدهی فیلتر خواهد شد. پیشنهاد می شود که خاک دیاتومه به تدریج داخل اسکیمر ریخته شود تا جائیکه فشار کاری فیلتر که توسط گیج فشار آن نشان داده می شود، در حد نرمال خود (حدوداً بین 10 تا 13 psi) قرار بگیرد. برای در دست داشتن یک تخمین اولیه مناسب، به ازای هر 10 فوت مربع سطح فیلتراسیون، حدود نیم کیلوگرم خاک دیاتومه در نظر بگیرید. بنابراین، برای تعیین حدود مقدار خاک دیاتومه مورد نیاز، می توان از جدول راهنمای زیر استفاده کرد:

 

خاک دیاتومه مورد نیاز پس از بک واش

خاک دیاتومه مورد نیاز راه اندازی اولیه

سطح فیلتراسیون

0.9 کیلوگرم

1 کیلوگرم

24 فوت مربع

1.3 کیلوگرم

1.6 کیلوگرم

36 فوت مربع

1.8 کیلوگرم

2.2 کیلوگرم

48 فوت مربع

2.2 کیلوگرم

2.6 کیلوگرم

60 فوت مربع

2.6 کیلوگرم

3.3 کیلوگرم

72 فوت مربع

 

نکته: بصورت کلی توصیه می شود که هر سال، یک تا دو مرتبه، المنت های فیلتر دیاتومه کاملاً تمیز شده و مجدداً خاک دیاتومه جدید به آنها اضافه شود.

 

مرحله سوم قرار دادن شیر فیلتر در وضعیت مناسب

نحوه تعویض خاک دیاتومه فیلتر استخر 

شیر فیلتر را در وضعیت Filter قرار دهید.

 

مرحله چهارم روشن کردن پمپ

نحوه تعویض خاک دیاتومه فیلتر استخر 

پمپ را روشن کرده و کمی صبر کنید تا در حالت نرمال و پایدار کارکرد قرار بگیرد.

 

مرحله پنجم بستن شیر هواگیری فیلتر

نحوه تعویض خاک دیاتومه فیلتر استخر 

در زمان خاموشی سیستم، شیر هواگیری فیلتر در حالت باز قرار دارد تا اجازه خروج هوا از بالای فیلتر را بدهد. اما پس از روشن کردن پمپ و به محض برقراری جریان پایدار در فیلتر و خروج آب از آن، این شیر هواگیری را ببندید.

 

مرحله ششم اضافه کردن خاک دیاتومه

نحوه تعویض خاک دیاتومه فیلتر استخر 

درب نزدیکترین اسکیمر به پمپ و فیلتر تصفیه را بردارید. خاک دیاتومه را به آرامی داخل اسکیمر بریزید. اگر خاک دیاتومه بصورت ناگهانی و یکجا داخل اسکیمر ریخته شود، ممکن است منجر به گرفتگی لوله ها شود.

نکته ایمنی مهم: همواره در زمان اضافه کردن خاک دیاتومه، از ماسک صورت استفاده کنید. تا جایی که ممکن است، می بایست از استنشاق خاک دیاتومه جلوگیری شود.  

 

مرحله هفتم چک کردن گیج فشار

نحوه تعویض خاک دیاتومه فیلتر استخر 

همانطور که گفته شد، اضافه کردن خاک دیاتومه را تا جایی ادامه دهید که فشار کاری فیلتر، در مقدار نرمال خود قرار بگیرد (حدوداً بین 10 تا 13 psi). از این نقطه به بعد، دیگر خاک دیاتومه اضافه نشود.

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : www.inyopools.com

نظرات

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp