شش نکته مهم و کاربردی در مورد دستگاه های کلرزن نمکی HAYWARD

 

با توجه به مزایای قابل توجه دستگاه های کلرزن نمکی، استفاده از این دستگاه ها در استخرهای خصوصی و عمومی روز به روز در حال گسترش می باشد. اما با توجه به نوع تکنولوژی این دستگاه ها، همواه سوالات و ابهاماتی برای استفاده کنندگان و یا کسانی که قصد خرید آن ها را دارند، وجود دارد. در این مقاله، به شش سؤال مهم در خصوص این دستگاه ها پاسخ داده می شود:

 

کلرزن نمکی استخر

 

سؤال اول: آیا با اضافه کردن نمک به استخر، آب مزه شوری می دهد؟

خیر. غلظت مورد نیاز نمک در آب استخر، حدود 10% غلظت نمک در آب اقیانوس ها بوده و توسط ذائقه خیلی از افراد حتی قابل تشخیص هم نمی باشد. برای تصور این غلظت، می توانید آنرا مشابه غلظت حل شدن یک قاشق چایخوری نمک در 4 لیتر آب در نظر بگیرید.

 

سؤال دوم: چه نوع نمکی برای این دستگاه ها می بایست استفاده شود؟

نمک قابل استفاده در دستگاه های کلرزن نمکی، نمک طعام عادی و یا نمک تصفیه شده ای که برای احیای رزین در دستگاه های سختی گیر رزینی استفاده می شود، می باشد. به هر صورت، از هر نوع نمکی که استفاده می شود، باید اطمینان حاصل نمود که درصد خلوص کلرید سدیم (NaCl) نمک، حداقل 99% باشد. به هیچ وجه از موادی مانند سنگ نمک و یا سایر نمک های با ناخالصی بالا برای دستگاه های کلرزن نمکی استخر نمی بایست استفاده شود.

 

سؤال سوم: چه مقدار نمک می بایست به آب استخر اضافه نمود؟

دستگاه های کلرزن نمکی ساخت شرکت Hayward آمریکا، به غلظت نمک بین 2700 تا 3400 ppm نیاز دارند. همانطور که اشاره شد، این مقدار نمک ،حدود غلظت یک قاشق چایخوری نمک طعام در 4  لیتر آب است که مزه شوری آن توسط ذائقه عموم افراد قابل تشخیص نیست. از آنجاییکه تمام کلر وارد شده به آب، به نمک تبدیل می شود، اندازه گیری دائمی غلظت نمک در آب استخر پیش از اضافه کردن نمک بسیار مهم است.

برای تعیین میزان نمک مورد نیاز برای اضافه کردن به استخر در دستگاه های کلرزن نمکی ساخت شرکت Hayward، می بایست مراحل زیر را انجام داد:

1- تعیین میزان فعلی غلظت نمک در آب

2- محاسبه حجم استخر

3- تعیین مقدار نمک مورد نیاز (به واحد پوند) برای رساندن غلظت نمک در استخر تا حد 3200 ppm با استفاده از جدول زیر

 

جدول کلرزن نمکی استخر

 

به عنوان مثال فرض کنید که غلظت فعلی نمک در آب استخری به حجم 24,000 گالن (90 متر مکعب)، حدود 1400 ppm باشد. از تقاطع ستون و ردیف مربوط به این دو عدد در جدول فوق، مشخص می شود که برای رساندن غلظت نمک به 3200 ppm، می بایست 360 پوند (حدود 160 کیلوگرم) نمک به آب استخر اضافه شود. (هر پوند، معادل 454 گرم می باشد.)

 

سؤال چهارم: نحوه اضافه کردن نمک به چه صورت است؟

بعد از تعیین مقدار نمک مورد نیاز و بر اساس وزن هر کیسه نمک، کیسه ها (بغیر از یک یا دوتای آنها) را برگردانده و در استخر خالی کنید. سپس با استفاده از برس، سعی کنید تا کاملاً نمک در آب حل شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که محلول آب و نمک از آب سنگین تر است و در صورت عدم اختلاط مناسب، محلول غلیظ تمایل خواهد داشت تا در نزدیکی کف استخر جمع شود. شیرهای مسیر مکش پمپ را طوری در حالت باز و بسته قرار دهد که مکش آب استخر تنها از طریق کفشورهای استخر انجام گیرد. سپس با روشن نگه داشتن پمپ به مدت 24 ساعت، اجازه دهید تا آب استخر کاملاً سیرکوله شود تا نمک اضافه شده، بصورت یکنواحت در حجم آب استخر پخش شود.

 

سؤال پنجم: نحوه نمایش میزان نمک موجود در استخر توسط دستگاه چگونه است؟

باید به این نکته مهم توجه داشت که نمایشگر میزان نمک، نسبت به تغییرات زیاد نمک موجود در استخر، به کندی واکنش نشان می دهد. همانطور که در پاسخ سؤال قبل اشاره شد، برای پایدار شدن مقدار نمک نشان داده شده دستگاه باید 24 ساعت با پمپ تصفیه روشن، صبر کنید. لذا، عجله نداشته و در صورت بالاتر نرفتن مقدار نمک نشان داده شده دستگاه، سریعاً نمک اضافه جدید به استخر اضافه نکنید. اگر پس از گذشت 24 تا 48 ساعت از اضافه کردن نمک، باز هم عدد مقدار نمک دستگاه نسبت به میزان مطلوب کمتر بود، یک یا دو کیسه ذخیره (اشاره شده در پاسخ سوال شماره 4) را به استخر اضافه نمائید.

 

سؤال ششم: آیا در استخری که از کلرزن نمکی استفاده می شود، نیازی به استفاده از کلر نیز خواهد بود؟

بله. هرچند دستگاه کلرزن نمکی، میزان کلر موجود در استخر را ثابت نگه می دارد، اما در صورت استفاده تعداد زیادی شناگر بصورت همزمان و یا تغییرات شدید دمای هوا و یا طوفان، لازمست تا شوک ضدعفونی به استخر داده شود. برای این کار می توان از کلر و یا اکسید کننده های بدون کلر استفاده نمود. در این فرآیند و در صورت استفاده از کلر، میزان کلر تا حدود 10 ppm رسانده می شود تا تمامی میکروب ها، جلبک ها و مواد آلی موجود در آب از بین بروند. برای اطلاعات تکمیلی در ان خصوص، مقاله مربوط به نحوه انجام شوک استخر را مطالعه کنید.

 

انواع کلرزن نمکی استخر

 

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : Hayward Industries, Inc

نظرات

CAPTCHA reload_32
whatsapp