چه نوع فیلتری برای استخر شما مناسب است؟

 

 

مزایا و معایب انواع مختلف فیلترهای استخر (فیلترشنی، فیلترهای کارتریجی و فیلترهای دیاتومه)، تقریباً برای بسیاری از افرادی که در صنعت تصفیه آب استخر کار می کنند، مشخص است. اما بالاخره کدامیک را برای مورد استفاده ای که داریم، انتخاب کنیم؟

بصورت کلی می توان گفت که نگهداری فیلتر شنی از سایر انواع فیلتر استخر راحت تر است. چون تمیز کردن فیلتر شنی تنها با باز کردن شیر شستشوی معکوس (Backwash) انجام می شود. علاوه بر این، سیلیس داخل فیلتر شنی، طول عمر بیشتری برای جذب آلودگی ها نسبت به سایر فیلترها دارد. استفاده از فیلتر دیاتومه، تمیزترین و تصفیه شده ترین آب را وارد استخر می کند. زیرا این نوع فیلترها توانایی دارند حتی ذرات تا ابعاد 5 میکرون را نیز از آب حذف کنند. از طرف دیگر، مزیت مهم فیلترهای کارتریجی (مخصوصاً در سایزهای بزرگ)، این است که این نوع فیلترهای استخر دارای بیشترین سطح تماس با آب نسبت به سایر فیلترها بوده و ضمناً آب کمتری را برای شستشو و تمیز کردن مصرف می کنند. فضای کمتر اشغال شده توسط فیلتر کارتریجی نسبت به سایر فیلترها نیز از دیگر مزایای آنها محسوب می شود.

نکته دیگری که می بایست در مقایسه انواع مختلف فیلتر استخر مورد توجه قرار گیرد، میزان مقاومتی است که هر کدام از آنها در مدار تصفیه آب استخر ایجاد می کنند. این موضوع برای افرادی که تلاش دارند تا راندمان هیدرولیکی سیستم تصفیه آب استخر خود را افزایش دهند، از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. فیلترهای شنی، بیشترین مقاومت را در مسیر لوله کشی تصفیه استخر ایجاد می کنند. زیرا، عبور آب از میان سیسلیس موجود در این فیلترها نیازمند فشار بالایی است. بعد از فیلترهای شنی، فیلترهای دیاتومه بیشترین مقاومت را در مدار تصفیه آب استخر ایجاد کرده و در رده آخر، فیلترهای کارتریجی قرار دارند.

بطور کلی می توان به افرادی که می خواهند نگهداری آسانتری از فیلتر استخر خود داشته باشند، فیلتر شنی را پیشنهاد کرد. برای افرادی که تمیزی و شفافیت آب استخر برای آنها بسیار مهم است، فیلترهای دیاتومه و برای افرادی که به فکر ملاحظات زیست محیطی و صرفه جویی در مصرف انرژی و همینطور مصرف آب هستند، فیلترهای کارتریجی را توصیه نمود. البته در عمل، قضیه به این سادگی هم نیست.

یکی از موضوعاتی که اخیراً دراین حوزه مطرح شده است، نوآوری در ساخت انواعی از فیلتر استخر است که توانسته کیفیت بالای آب تصفیه شده فیلترهای دیاتومه را با سادگی استفاده در فیلترهای کارتریجی ادغام و این مزیت ها را در یک فیلتر جمع آوری کند. در این نوع از فیلترها، خاک دیاتومه در شبکه هایی قرار دارد که امکان شستشوی آن با آب به همان روش شستشوی فیلترهای کارتریجی وجود دارد.

یکی از متخصصین حوزه تصفیه آب استخر در آمریکا (بنام Rick Chafey)، چنین عنوان داشته که "من معمولاً برای ساخت استخرهای نو و یا بازسازی استخرهای کهنه، به مشتریان خودم استفاده از فیلترهای کارتریجی بزرگ را پیشنهاد می کنم. اما اخیراً مجبور شدم تا یکی از فیلترهای کارتریجی استفاده شده را برداشته و آنرا با یک فیلتر شنی جایگزین کنم. دلیل آن این بود که مشاهده کردم مقدار زیادی آلودگی وارد آب استخر شده است."

وی ادامه داد: “با توجه به این که استخر مدنظر سرپوشیده نبود، آلودگی قابل توجهی در آن جمع میشد و لازم بود تا فیلتر کارتریجی نصب شده در بازه های زمانی کمتر از یک ماه تمیز شوند. این پدیده باعث شده بود تا این فیلتر کارتریجی خیلی زودتر از زمان استاندارد خود در شرایط یک استخر نرمال، کثیف شده و نیاز به باز کردن فیلتر، خارج کردن کارتریج و شستشوی آن به تعداد دفعات زیاد باشد. شستشوی فیلترهای کارتریجی بزرگ معمولاً در شرایط نرمال می بایست در هر فصل، یک یا دو بار انجام شود. در حالیکه تمیز کردن این فیلتر با این شرایط خاص می بایست هر سه هفته یکبار انجام میشد و این کار بسیار مشکل و خسته کننده ای بود.”

او با جایگزین کردن یکی از دو فیلتر کارتریجی استخر با فیلتر شنی، موفق شد تا بار زیادی از آلودگی استخر را کاهش دهد. وجود فیلتر کارتریجی اضافه در این استخر، بدلیل داشتن نازلهای پرتاب آب بود که می بایست ذرات ریزی که فیلتر شنی توان حذف آنها را نداشت، توسط این فیلتر کارتریجی حذف می گردید. در غیر اینصورت، عملکرد این نازلها در پرتاب یکنواخت آب دچار مشکل میشد.

یکی دیگر از دلایلی که این متخصص فیلتر استخر، معمولاً فیلتر کارتریجی را به مشتریان خود توصیه می کند، این است که فیلترهای کارتریجی در مقایسه با سایر انواع فیلتر استخر، می تواند در سرعت پایین آب، عملکرد بهتری داشته باشد. او معمولاً برای استخرها، در صورت امکان، از پمپ های با سرعت متغیر استفاده می کند. 

این متخصص در ادامه حرفهای خود می گوید: "وقتی شما پمپ استخر را در سرعت پایین ولی در مدت زمان طولانی تر استفاده می کنید، این کار باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود. سرعت پایین تر و زمان طولانی تر فیلتراسیون باعث کاهش اصطکاک و همینطور کاهش افت هد می شود. بنابراین، با سرعت پایین تر آب در مدار تصفیه، شما از کیفیت بالاتری از فیلتراسیون برخوردار خواهید بود."

وی در ادامه، برای روشن تر شدن مطلب، مثال جالبی را مطرح کرد: " فرض کنید شما یک لباس کثیف را میخواهید با آب تمیز کنید. این کار را یکبار با جت پرفشار آب و بار دیگر با شیر معمولی سینک آب انجام دهید. در حالتی که از جت آب برای شستشو استفاده می کنید، مشاهده خواهید کرد که این کار باعث ایجاد فشار و نفوذ بیشتر لکه در لباس شده و کثیفی را در لباس پخش می کند. اما اگر لباس را زیر شیر آب معمولی بگیرید، این امکان را فراهم می کنید تا کثیفی با فشار کمتری و بصورت آهسته از روی لباس شسته شده و از آن جدا شود. همین پدیده در مورد تصفیه آب استخر و فیلتر استخر هم صدق می کند. فشار و سرعت بالای آب، بجای اینکه موجب جدایی طبیعی ذرات آلاینده از آب توسط فیلتر شود، باعث نفوذ بیشتر آنها در ماده داخل فیلتر می شود. ضمن اینکه در این صورت، شستشوی مجدد فیلتر برای تمیزی این آلودگی ها در فرآیند شستشوی معکوس، دشوارتر خواهد شد."

سطح بیشتر تماس آب در فیلترهای کارتریجی نسبت به فیلترهای شنی و فیلترهای دیاتومه، باعث بالاتر بودن راندمان هیدرولیکی این فیلترهاست. یک فیلتر کارتریجی بزرگ، حدوداً سطحی معادل 500 فوت مربع و یا بیشتر برای عبور آب در اختیار دارد که این فضای بالا باعث می شود تا آب برای عبور از فیلتر، انرژی کمتری را مصرف کند.

همچنین، سطح گسترده فیلترهای کارتریجی باعث می شود تا افزایش مقاومت در برابر جریان آب بر اثر تجمع کثیفی و ذرات روی فیلتر، نسبت به فیلترهای شنی و دیاتومه با سرعت کمتری افزایش یابد.

این فرد متخصص، در یک تجربه دیگر عنوان کرد که: "در پروژه ای، از ما خواسته شد تا با سرویس دو فیلتر قدیمی دیاتومه یک استخر خانوادگی، راندمان آنها را بالا ببریم. پس از بررسی، به این نتیجه رسیدیم که برای بالا بردن راندمان کل سیستم تصفیه آب استخر، بهتر است بجای سرویس این فیلترها، کلاً آنها را از مدار حذف و دو فیلتر کارتریجی نو جایگزین آنها کنیم. دلایل ما برای این پیشنهاد، دو مورد مهم بود:  اولاً هزینه سرویس مجدد این دو فیلتر(شامل بازکردن فیلتر و قطعات و جایگزینی آنها) حدوداً معادل جایگزین کردن دو دستگاه فیلتر کارتریجی جدید بود. واقعیتی که وجود داشت این بود که میزان شفافیت و تمیزی آبی که فیلترهای دیاتومه برای استخر بوجود می آورند از نیاز مد نظر این خانوار بیشتر بود. همیشه به خاطر داشته باشید که تشخیص تفاوت شفافیت و تمیزی آب تصفیه شده توسط فیلتر دیاتومه نسب به دو نوع فیلتر دیگر، توسط چشم غیر مسلح تنها در شب امکان پذیر است و شما در طول روز، تفاوت محسوسی را احساس نمی کنید. نکته دوم این بود که محل قرار گیری این منزل به گونه ای بود که انشعاب مناسب فاضلاب برای تخلیه آب شستشوی معکوس فیلتر دیاتومه وجود نداشت. از این جهت نیز شستشوی فیلتر کارتریجی برای آنها امکانپذیرتر بود. خانوار صاحب استخر نیز با این پیشنهاد ما موافقت کردند"

در هر دو مورد اشاره شده، مشتریان توانستند ضمن دریافت یک مشاوره درست، فیلترهای با راندمان بالاتر و نگهاری ساده تر را جایگزین دستگاههای فرسوده قبلی خود کرده و از نتیجه کار راضی باشند.

 

انواع فیلتر شنی استخر

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : AQUA Magazine

نظرات

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp