چک لیست کامل اقدامات لازم برای بستن استخر در فصل سرما

مقدمه

 

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که معمولاً در نگهداری استخرها مشاهده می شود، مربوط به زمانی است که افراد می خواهند در فصل سرما نسبت به تعطیل کردن استخر خود اقدام کنند و برای انجام این کار نهایتاً فقط از روکش استخر استفاده می‌کنند.

اما واقعیت این است که بستن استخر به صورت اصولی نیازمند انجام اقدامات مشخصی است که عدم رعایت آنها می تواند باعث بروز مشکلات زیادی در زمان بازگشایی استخر شود.

البته کارهایی که لازمست تا برای بستن استخر انجام شود، بستگی به میزان سردی هوا هم دارد. به عنوان مثال، اگر استخر در منطقه‌ای است که در فصل سرما احتمال یخ‌ زدگی و بارش برف در آن وجود دارد، تخلیه آب داخل تجهیزات و لوله ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. چون غفلت از انجام این کار ممکن است باعث آسیب و هزینه بسیار زیادی به استخر و تجهیزات آن شود.

در این مقاله بنا داریم تا با یک نگاه اصولی، اقدامات لازم برای بستن استخر در فصل سرما را توضیح داده و آموزش‌های لازم در این موارد نیز به شما ارائه شود.

رئوس مطالبی که در این مقاله به آنها پرداخته می‌شوند عبارتند از:

- چرا انجام اقدامات لازم بستن استخر اهمیت دارد؟

- چه زمانی باید نسبت به بستن استخر اقدام نمود؟

- چه تجهیزات و لوازمی برای بستن استخر مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

- مراحل بستن استخر شامل چه مواردی می شود؟

در ادامه، موارد فوق بصورت کامل توضیح داده می شوند:

 

اهمیت انجام اصولی تعطیل کردن استخر

 

برخی به اشتباه تصور می‌کنند که تعطیل کردن استخر تنها مربوط به استخرهای عمومی است. اما بستن استخرهای خصوصی روباز در فصل سرما هم کاری بسیار مهمی بوده و حتماً میبایست مورد توجه ویژه قرار گیرد.  

حتماُ می دانید که استخر در زمان باز بودن و حضور شناگران و با وجود کار کردن سیستم تصفیه، باز هم دچار آلودگی و وارد شدن برگ، حشرات و سایر اجسام خارجی شده و دائماً بصورت منظم با تجهیزات لازم می‌بایست نظافت شود. حالا فقط کافی است تصور کنید که چندین ماه استخر بدون روکش و بدون روشن بودن سیستم تصفیه و انجام نظافت رها شده باشد! چندین ماه تمام این آلودگی ها روی هم انباشته شده است. می توانید تخمینی داشته باشید که در زمان بازگشایی استخر در سال بعد چقدر زحمت زیادی بابت نظافت اولیه و چه میزان هزینه بیشتر بابت استفاده بیشتر از مواد شیمیایی متحمل خواهید شد.

علاوه بر زمان و هزینه بیشتری که برای آماده سازی مجدد استخر در زمان بازگشایی با آن روبرو هستید، احتمال یک ضرر خیلی بزرگتر هم وجود دارد و آن یخ زدگی آب در داخل تجهیزات و لوله‌های استخر و به تبع آن ترکیدگی و وارد شدن صدمه به آنها است.

 

زمان تعطیل کردن استخر

 

یک سؤال اساسی که در این خصوص وجود دارد این است که چه زمانی می بایست نسبت به بستن استخر در فصل سرما اقدام کرد؟ نکته مهمی که در این خصوص می‌بایست مد نظر داشته باشید این است که به هیچ عنوان برای تعطیل کردن استخر در فصل سرما عجله نکنید. اجازه دهید تا دمای هوای محیط استخر بصورت پایدار به زیر 15 درجه سانتیگراد برسد و بعد از آن برای بستن استخر اقدام کنید. چرا که دمای پایین آب استخر باعث جلوگیری از رشد جلبک در استخر شده و به تمیزتر ماندن آب در زمان طولانی کمک می‌کند.  

نکته: اگر در برخی روزهای فصل سرما که استخر خود را بسته‌اید، دما بیشتر از 15 درجه سانتیگراد شد، توصیه می‌شود که در این روزها نسبت به اندازه‌گیری و در صورت نیاز، تنظیم پارامترهای شیمیایی استخر اقدام نمائید.

 

تجهیزات و لوازم مورد نیاز

 

لوازم-مورد-نیاز-برای-بستن-استخر

 

بهتر است پیش از شروع به بستن استخر، ابزار، تجهیزات و لوازم مورد نیاز را آماده کنید. مهمترین این اقلام شامل موارد زیر هستند:

- ابزار لازم برای باز کردن تجهیزات کنار استخر مانند نردبان

- کمپرسور هوا

- تست کیت های اندازه گیری کیفیت آب

- پودر کلر

- مواد شیمیایی تنظیم کننده pH

- مواد شیمیایی تنظیم کننده قلیائیت کل

- مواد شیمیایی ضد جلبک

- مواد شفاف کننده آب

- مواد شوک دهنده

- روکش استخر

- درپوش های کور کننده نازل ها

- برس

- سرجارو

- دسته تلسکوپی

 

مراحل بستن استخر

 

1- تمیز کردن استخر

 

پیش از انجام هر کاری، باید استخر تمیز شود. ابتدا برگ ها و سایر مواد خارجی درشت را که روی سطح آب استخر وجود دارند را با استفاده از برگ گیر جمع کرده و از استخر خارج کنید.

 

برگ-گیر-استخر

 

با استفاده از برس و دسته تلسکوپی به صورت کامل دیواره‌ها و کف استخر را تمیز کنید. این کار علاوه بر از بین بردن لکه های ناشی از رسوب و آلودگی، از رشد جلبک در نقاط مختلف استخر (از جمله در کناره ها، کنج ها و حفره های ریز ایجاد شده در سطوح) نیز جلوگیری می کند.

اگر در نقاطی از کف و دیواره استخر، جلبک مشاهده کردید، توصیه می شود از برس های با فرچه استیل استفاده کنید تا جلبک ها بهتر و کامل تر از سطوح جدا شوند تا از عدم رشد و تکثیر آنها اطمینان حاصل شود.

 

برس-استخر

 

سپس از مواد شفاف کننده آب استخر استفاده کنید تا ذرات معلق موجود در آب استخر متعقد و ته‌نشین شوند و بعد از آن بوسیله سرجارو و دسته تلسکوپی کف استخر را بصورت کامل جارو کنید. 

 

جاروی-استخر

 

در صورتیکه آب کثیف باشد و یا مقادیر جلبک قابل توجهی در استخر وجود داشته باشد، در زمان جارو کردن آب را مستقیم به سمت نقطه تخلیه آب هدایت کنید و از ورود آن به فیلتر جلوگیری کنید. اگر از پمپ تصفیه برای جارو کردن استخر استفاده می کنید، شیر فیلتر شنی را در وضعیت Waste قرار دهید تا آب خروجی پمپ مستقیماً بدون ورود به فیلتر به سمت کفشور جاری شود.

 

شفاف کننده آب استخر CRYSTAL POOL

ماده منغقد کننده و شفاف کننده استخر و جکوزی CRYSTAL POOL

مشاهده مشخصات
شفاف کننده آب استخر CRYSTAL POOL

 

 

 

2- کاهش سطح آب استخر

 

قدم بعدی کاهش سطح آب استخر تا زیر نازل های نصب شده روی دیوار و زیر اسکیمر است. البته مقداری از آب استخر در زمان جارو کاسته می‌شود. اما در صورت نیاز به کاهش بیشتر، پمپ تصفیه استخر را روشن و شیر فیلتر استخر را در وضعیت Waste قرار دهید و منتظر بمانید تا سطح آب استخر تا میزان مدنظر کاهش یابد.

نکته: هیچگاه تمامی آب استخر را تخلیه نکنید.

 

3- تخلیه آب تجهیزات استخر

 

آب داخل تجهیزات استخر می‌بایست بصورت کامل تخلیه شوند تا در صورت یخ زدگی، آسیبی به آنها نرسد.

- فیلتر استخر می‌بایست مطابق روش زیر حتماً شسته، تمیز و تخلیه شوند:

فیلتر شنی یا دیاتومه: فیلتر بصورت کامل توسط شیر چند راهه تا زمانی که تمام ذرات و آلودگی های موجود در فیلتر خارج شوند (حداقل دو دقیقه) بک واش داده شده و شیر فیلتر در همین وضعیت Backwash باقی بماند. وضعیت تمیز شدن داخل فیلتر را از محفظه شیشه ای (Sight Glass) کوچکی که روی شیر چندراهه تعبیه شده است، می‌توان مشاهده نمود.

فیلتر کارتریجی: کارتریج داخل فیلتر را خارج کرده و با استفاده از مواد شوینده مخصوص و یا اسید موریاتیک، کارتریج را تمیز کرده و اجازه دهید تا کامل خشک شود. سپس در جایی مناسب در انبار آنرا نگه دارید.

نکته: مطمئن شوید آب داخل شیر چندراهه کاملاً تخلیه شده است. در  صورت امکان شیر را از فیلتر جدا و با استفاده از کمپرسور هوا داخل آن را با فشار هوا خشک کنید.

 

تخلیه تجهیزات استخر

 

- آب داخل تمام تجهیزات از جمله فیلتر پمپ، هیتر، کلرزن، مبدل را با باز کردن شیرهای تخلیه‌ای که در پایین آنها تعبیه شده، کاملاً تخلیه کنید.

نکته: برای مطمئن شدن از تخلیه کامل پمپ، می توانید پمپ را تنها به مدت یک ثانیه روشن کنید تا آب موجود در قطعات داخلی پمپ نیز تخلیه شود. این زمان می‌بایست بسیار کوتاه باشد. در صورت ادامه روشن بودن، پمپ آسیب خواهد دید.

- درب اسکیمر و همچنین استرینر پمپ تصفیه را باز کرده، سبد داخل آنها را خارج و کاملاً تمیز کنید و سپس در جای خود قرار دهید.

- لوله های اتصالی بین تجهیزات را از نقاطی که در آنها از مهره ماسوره استفاده شده است از هم جدا کنید تا آب داخل این لوله‌ها نیز تخلیه شود.

نکته: تمامی مهره‌ها و شیرهای تخلیه جدا شده تجهیزات را داخل سبد استرینر پمپ قرار دهید تا در زمان بازگشایی استخر، براحتی به آنها دسترسی داشته باشید.

- در صورت امکان در صورتیکه تجهیزات تصفیه و ضدعفونی استخر در فضایی هستند که ممکن است در معرض سرما قرار گیرند، آنها را پس از تخلیه کامل آب داخلشان به انبار با فضای محفوظ و سرپوشیده برده و تا زمان بازگشایی فصل بعد در آنجا نگهداری نمائید. 

 

4- تخلیه لوله‌ها

 

اگر استخر شما در منطقه‌ای است که احتمال یخ‌زدگی آب در لوله‌ها وجود دارد، حتماً می‌بایست پیشگیری لازم در این خصوص انجام شود. لوله‌های استخر با موادی که بصورت معمول تولید می‌شوند نسبت به فشار یخ‌زدگی آسیب پذیر هستند.

 متداولترین کاری که در این مورد انجام می‌شود، تخلیه لوله های سیستم تصفیه و گرمایش استخر از آب است. برای انجام این کار نیاز به یک کمپرسور هوا دارید. بعد از آماده کردن کمپرسور، مراحل زیر را انجام دهید:

- سرجت نازل‌های برگشت آب به استخر قرار گرفته روی دیواره‌های استخر را باز کنید.

- سبد داخل اسکیمر را خارج کنید.

- درپوش تخلیه فیلتر استخر را باز کنید.

- شیر چند حالته فیلتر استخر را در وضعیت Recirculate قرار دهید.

- شیر ورودی آب استخر از سمت کفشورهای کف استخر را بسته و شیر ورودی آب استخر از سمت اسکیمر به پمپ ها را باز کنید.

- خروجی هوای فشرده کمپرسور را به محل مهره تخلیه پمپ که روی بدنه آن تعبیه شده است، متصل نمائید. برای این کار ممکن است لازم باشد تا از اتصالات و تبدیل‌های کمکی استفاده کنید.

- اجازه دهید تا آب بصورت کامل از داخل اسکیمر خارج شود و کاملاً مسیر لوله داخل اسکیمر از آب خالی شود.

- با استفاده از درپوش، خروجی پایین اسکیمر را کور کنید.

- درپوش هر کدام از نازل‌های برگشت آب روی دیواره استخر را که آب مسیر لوله آن تخلیه شده و هوا از آن خارج می‌شود را روی آن قرار داده و سفت کنید.

- شیر ورودی آب استخر از سمت اسکیمر را بسته و شیر ورودی آب استخر از سمت کفشورهای کف استخر به پمپ ها را باز کنید.

- اجازه دهید تا حدود یک دقیقه حباب‌های هوا از داخل کفشورهای کف استخر خارج شود.

- مجدداً شیر ورودی آب استخر از سمت کفشورهای کف استخر را بسته و شیر ورودی آب استخر از سمت اسکیمر به پمپ ها را باز کنید.

- کمپرسور هوا را خاموش کنید.

نکته: می‌توان بجای انجام کارهای فوق برای تخلیه خطوط از ریختن مواد ضدیخ در داخل لوله های استخر استفاده کرد. اما به هیچ عنوان نباید از ضدیخ ماشین برای این کار استفاده کرد. زیرا سمی بوده و برای شناگران پس از بازگشایی استخر می‌تواند خطرناک باشد. تنها از مواد ضدیخ تولید شده مخصوص استخرها می توان استفاده کرد.

 

5- جدا کردن تجهیزات جانبی استخر

 

وجود تجهیزات جانبی در کنار استخر مانند نردبان و دستگیره‌ها در طول فصل سرما که استخر تعطیل است، باعث ایجاد دو مشکل عمده می‌شود:

- تماس طولانی مدت این تجهیزات با مواد شیمیایی که برای فصل سرما در استخر ریخته شده‌اند، باعث آسیب دیدگی آنها و حتی زنگ زدن آنها شود. زنگ ایجاد شده روی این تجهیزات در زمان بازگشایی استخر وارد آب شده و ضمن کثیف کردن استخر، نظافت اولیه در زمان بازگشایی را مشکل‌تر می کند.

- وجود این تجهیزات باعث می‌شود که روکش استخر نتواند بصورت کامل تمام سطح استخر را بپوشاند. این موضوع موجب می‌شود تا انواع آلودگی، ذرات، خاک، جانوران، حشرات وارد استخر شده و حتی احتمال خطر سقوط کودکان به استخر نیز وجود داشته باشد.

لذا این تجهیزات مانند نردبان و دستگیره‌ها می‌بایست جدا شده و پس از تمیز و خشک کردن،‌ در مکانی مناسب نگهداری شوند.

 

6- شوک ضدعفونی

 

یک شب (یا نهایتاً دو تا سه شب) مانده به بستن استخر، با استفاده از کلر و یا مواد شیمیایی مخصوص، به استخر شوک ضدعفونی وارد کنید. اگر از مواد شیمیایی مخصوص شوک استفاده می‌کنید، طبق دستورالعمل شرکت تولید کننده و اگر از پودر کلر برای این منظور استفاده می‌کنید، طبق مقادیر توصیه شده زیر این کار را انجام دهید:

- در شرایط عادی: مقدار 500 گرم پودر کلر به ازای هر 40 مترمکعب آب استخر

- در صورت وجود جلبک: مقدار 1000 گرم پودر کلر به ازای هر 40 مترمکعب آب استخر

مقادیر پودر کلر اشاره شده فوق را ابتدا در سطل آب حل کرده و سپس در نقاط مختلف استخر اضافه کنید.

نکته: توصیه می‌شود که شوک استخر در شب انجام شده و پمپ تصفیه استخر تا روز بعد روشن باشد. صبح روز بعد میزان کلر با تست کیت اندازه‌گیری شود تا از رسیدن کلر به میزان مجاز اطمینان حاصل شود.

 

شوک دهنده استخر PISCIMAR مدل DICLOR

پودر شوک دهنده استخر و جکوزی PISCIMAR مدل DICLOR در بسته‌های یک کیلوگرمی با حلالیت بسیار بالا و بدون تغییر دادن pH

مشاهده مشخصات
شوک دهنده استخر PISCIMAR مدل DICLOR

 

7- اندازه‌گیری پارامترهای کیفی آب استخر

 

تست آب استخر

 

حفظ تعادل شیمیایی آب در زمان بسته بودن استخر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تا در طول فصل سرما حتی‌الامکان کیفیت خود را حفظ کرده و در زمان بازگشایی استخر وضعیت قابل قبول‌تری داشته و مشکلاتی مانند خوردگی و رسوب‌گذاری نیز در مدت زمان بسته بودن استخر اتفاق نیفتد.

ابتدا پارامترهای کیفی آب می‌بایست با تست کیت های مخصوص، اندازه‌گیری شوند. مهمترین پارامترها و میزان قابل قبول آنها به این شرح می‌باشند:

- pH: بین 7.2 تا 7.8

- قلیائیت کل: بین 80 تا 120 ppm

- سختی کل: بین 180 تا 220 ppm

- کلر آزاد: بین 1 تا 3 ppm

 

 

تست کیت شش کاره استخر و جکوزی KOKIDO

تست کیت شش کاره استخر و جکوزی KOKIDO، جهت اندازه گیری کلر کل، کلر آزاد، pH، قلیائیت کل، سختی کل و اسید سیانوریک

مشاهده مشخصات
تست کیت شش کاره استخر و جکوزی KOKIDO

 

 

 

8- اضافه کردن مواد شیمیایی

 

با توجه به پارامترهای اندازه‌گیری شده، مواد شیمیایی زیر می‌بایست به اندازه و مطابق دستورالعمل شرکت تولید کننده به آب استخر اضافه شوند:

- مواد شیمیایی تنظیم کننده pH (در صورت نیاز)

- مواد شیمیایی تنظیم کننده قلیائیت کل (در صورت نیاز)

- تنظیم سختی آب (در صورت نیاز)

- تنظیم کلر (در صورت نیاز)

- محلول ضدجلبک (مطابق دستورالعمل شرکت سازنده جهت پیشگیری از رشد جلبک در زمان بسته بودن استخر)

 

محلول ضد جلبک POOL PLEX

محلول ضد جلبک و خزه استخر و جکوزی POOL PLEX در بسته‌های 4 لیتری

مشاهده مشخصات
محلول ضد جلبک POOL PLEX

 

نکته: پیش از اضافه کردن مواد شیمیایی، مقدار کلر آزاد آب استخر را اندازه‌گیری کنید. مطمئن شوید که مقدار کلر کمتر از 5 ppm باشد. مقدار زیاد کلر باعث بروز مشکل در عملکرد مواد شیمیایی که به آب اضافه می‌شود، خواهد شد.

 

9- استفاده از روکش استخر

 

روکش استخر

 

نهایتاً پس از انجام موارد فوق، نوبت به کشیدن روکش استخر می‌رسد. روکش استخر باعث می شود تا آلودگی‌های خارجی در زمان بسته بودن استخر وارد آن نشده و کیفیت آب از نظر ظاهری و شیمیایی برای زمان بازگشایی وضعیت قابل قبول‌تری داشته باشد.

در صورت امکان، دور تا دور کنار روکش را با کابل به زمین متصل کنید تا از استحکام لازم در زمان سرما و بارندگی برخوردار باشد.

 

جمعبندی

 

با انجام اقداماتی که در این مقاله توضیح داده شد، دیگر دغدغه‌ای برای استخر خود در فصل سرما نخواهید داشت. بخاطر داشته باشید هرچه دقت و زمان بیشتری در انجام کارهای لازم برای بستن استخر برای فصل سرما اختصاص دهید، عمر تجهیزات بیشتر و همچنین در زمان بازگشایی، زحمت بسیار کمتری متحمل خواهید شد.

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع :

نظرات

CAPTCHA reload_32
whatsapp