هشت نوع متداول دستگاه تصفیه آب خانگی (بخش دوم)‏

در بخش اول مقاله "هشت نوع متداول دستگاه تصفیه آب خانگی"، به بررسی روش های "فیلترهای کربنی"، "فیلترهای الیافی" و "اسمز معکوس" به عنوان سه روش متداول تصفیه آب خانگی پرداخته شد. در این مقاله نیز، سه روش "تقطیر"، "فیلترهای خنثی ساز" و "تزریق مواد شیمیایی"، مورد بررسی قرار می گیرند:

 

دستگاه های تقطیر (Distillers)

 

 دستگاه تقطیر

 

دستگاه های آب مقطرساز، با استفاده از روش  تقطیر می توانند خالص ترین نوع آب را تولید کنند. این دستگاه ها قادر هستند تا تقریباً تمامی املاح و ناخالصی های آب را از آن جدا کنند. دستگاه های آب مقطرساز برای تولید آب باتری و یا استفاده در جاهایی که نیاز به آب خالص وجود دارد، معولاً مورد استفاده قرار می گیرند.

روش کار دستگاه آب مقطرساز به این صورت است که آب تصفیه نشده در داخل یک مخزن که معمولاً از جنس استنلس استیل است، ریخته شده و با استفاده از انرژی الکتریکی، تا رسیدن به نقطه جوش گرم می شود. بخار تولید شده، بدون هیچ گونه ناخالصی  بوده و تمام املاح و ناخالصی ها در آب باقی می مانند. بخار حاصل از جوشیده شدن آب، از داخل یک کویل سرد عبور کرده و مجدداً تبدیل به آب خالص شده و وارد محفظه دیگری جهت استفاده می شود.

 

روش کار دستگاه تقطیر

 

برای انتخاب یک دستگاه آب مقطرساز، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

- ظرفیت مخزن آب جهت جوشیدن

- نوع و اندازه مخزن ذخیره آب

- نرخ تولید آب مقطر

- میزان امکانات اتوماتیک دستگاه آب مقطرساز

- نوع طراحی و محل قرار گیری دستگاه آب مقطرساز از جهت سهولت در استفاده و نگهداری

- توان الکتریکی مصرفی دستگاه آب مقطرساز

جنس مخزن نگهداری آب مقطر دستگاه، معمولاً از شیشه، فلز و یا پلاستیک است که در صورت مراقبت مناسب مطابق دستورالعمل سازنده آنها، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

دستگاه های آب مقطرساز بزرگ می توانند حدود نصف گالن در ساعت، آب مقطر تولید کنند. در حالیکه دستگاه های آب مقطرساز کوچکتر، حدود یک چهارم گاالن در ساعت، ظرفیت تولید آب مقطر دارند. هزینه تمام شده آب مقطر تولید شده توسط دستگاه آب مقطرساز، به دو عامل قیمت خود دستگاه و همینطور قیمت برق مصرفی وابسته است.

هرچند که دستگاه های آب مقطرساز بر خلاف بسیاری دیگر از انواع دستگاه تصفیه آب خانگی، نیاز به جایگزینی قطعات و یا فیلتر ندارند، اما نباید از مراقبت و نگهداری آنها غافل بود. مهمترین نوع  مراقبت از دستگاه آب مقطرساز، تمیز کردن رسوب و جرم تشکیل شده در مخزن آب جوش است. تعداد دفعات تمیز کردن رسوب در دستگاه آب مقطرساز، بستگی به کیفیت آب استفاده شده و همینطور میزان آب مقطر تولید شده توسط دستگاه دارد." سرکه سفید" متداولترین ماده ای است که برای این منظور توصیه و استفاده می شود.   

با توجه به نیاز دستگاه آب مقطرساز به مصرف برق، هزینه عملیاتی این نوع دستگاه تصفیه آب خانگی، نسبتاً بالاست. لذا در انتخاب و به کارگیری این دستگاه لازمست تا هزینه و فایده آن نسبت به روش های جایگزین، به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

 

فیلترهای خنثی سازی (Neutralizing)

و

پمپ های تزریق مواد شیمیایی (Chemical Feed Pumps)

 

فیلترهای خنثی سازی و پمپ های تزریق مواد شیمیایی، برای تنظیم PH آب چاه مورد استفاده قرار میگیرند. همانظور که می دانیم، PH خنثی و نرمال آب، عدد 7 است و تا آنجائیکه ممکن است باید PH آب را برای استفاده در منزل به این عدد نزدیک کنیم. PH بالاتر از 7 به معنی قلیایی بودن آب و PH پایین تر از 7، نشاندهنده خاصیت اسیدی آب است. PH پایین و یا بالای آب، باعث ایجاد خوردگی و حل شدن فلزات در آب و یا تشکیل رسوب در لوله ها و تجهیزات منزل می شود. مشاهده لکه های آبی یا سبز ناشی از لوله های مسی و یا لکه های قرمز ناشی از لوله های گالوانیزه، نشاندهنده عدم خنثی بودن آب می باشد.

فیلترهای خنثی سازی (بصورت مخزن) و یا پمپ های تزریق مواد شیمیایی که محلول خنثی ساز را به آب تزریق می کنند، برای افزایش PH آب چاه که دارای خاصیت اسیدی است، مورد استفاده قرار می گیرند. البته در صورتیکه نیاز به حذف آهن از آب چاه نیز باشد، حتماً می بایست از پمپ های تزریق مواد شیمیایی استفاده کرد.

در فیلترهای خنثی سازی، آب از داخل یک مخزن انباشته از دانه های "کلسیت" (کربنات کلسیم) و یا "اکسید منیزیم" عبور کرده و بدین وسیله، PH آب چاه را افزایش می دهند. این فیلترهای خنثی سازی، می بایست حتماً بعد از مخزن تحت فشاری که آب خروجی چاه مستقیماً وارد آن می شود، نصب شوند. فیلترهای خنثی سازی، برای آب چاه با PH بین 6 و 7 استفاده می شود. 

 

Neutralizing Filter

 

برای آب چاه با PH کمتر از 6، بکارگیری فیلترهای خنثی سازی به تنهایی کافی نبوده و از پمپ های تزریق مواد شیمیایی استفاده می شود. در این موارد، مواد شیمیایی "کربنات سدیم" و یا "هیدروکسید سدیم"  توسط پمپ های تزریق مواد شیمیایی وارد آب خروجی چاه شده و باعث افزایش PH آن میشوند. البته بجای سدیم در مواد فوق، می توان از پتاسیم هم استفاده کرد. اما هزینه آن بیشترخواهد شد. محلول خنثی کننده، باید در مخزن نگهداری مربوطه ریخته شده و میزان دبی خروجی پمپ به نحوی تنظیم شود تا میزان PH آب به نزدیکی عدد 7 برسد.  

در صورتی که PH آب چاه، بین 4 تا 6 باشد، باید از محلول کربنات سدیم با غلظت یک پوند در یک گالن آب استفاده کرد. دبی میزان تزریق این ماده در آب چاه را به نحوی تنظیم کنید که PH آب در دورترین شیر آب، به عدد 7 برسد. در صورتی که PH آب چاه کمتر از 4 باشد، می بایست از محلول هیدروکسید سدیم برای تزریق در آب چاه استفاده نمود. البته این ماده شیمیایی، بسیار خطرناک است و حتماً می بایست از دستکش و عینک استفاده کرد. محلول هیدروکسید سدیم با غلظت یک پوند در گالن آب می بایست به آرامی به آب چاه تزریق شود تا میزان PH آب در دورترین شیر آب به عدد 7 برسد.

برای کاهش عدد PH در آبهای قلیایی، از تزریق محلول رقیق اسید سولفوریک به آب (مطابق با همان روش فوق) استفاده می شود. البته در تهیه این محلول هم بسیار باید مراقب بوذ. تهیه این محلول از اسید قوی، خیلی خطرناک است. استفاده از دستکش و عینک، الزامی است همیشه به یاد داشته باشید که اسید را به آرامی به آب اضافه کنید. به هیچ عنوان، آب را به اسید اضافه نکنید.

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع :

نظرات

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp