روش هایی برای پیشگیری و از بین بردن جلبک استخر

 

رنگ سبز آب و جلبک های شناور در استخر، از متداولترین مشکلات استخرها به شمار می روند. نکته مهم این است که دقت در پیشگیری رشد جلبک، از تلاش برای از بین بردن جلبک های تشکیل شده، ساده تر می باشد. نگهداری  مناسب و حفظ تعادل شیمیایی آب استخر، بهترین و ساده ترین راه پیشگیری از تشکیل و رشد جلبک ها در استخر است. اما به هر حال، احتمال پیدایش و رشد جلبک در استخر (مخصوصاٌ در استخرهای روباز در معرض نور آفتاب) همواره وجود دارد.

در این مقاله، به معرفی و توضیح چندین روش برای از بین بردن و پیشگیری از رشد جلبک سبز رنگ در استخرها پرداخته شده است. ساختار این مقاله، به این شکل می باشد:

 

روشهای از بین بردن جلبک استخر

 

- از بین بردن جلبک به وسیله کلر

- بهبود گردش آب در نقاط مختلف استخر

- استفاده از مواد منعقد کننده

- استفاده از مواد ضد جلبک

 

روشهای پیشگیری از تشکیل جلبک در استخر

 

- حفظ تعادل شیمیایی آب استخر

- استفاده از مواد ضد جلبک به عنوان پیشگیری کننده

- از بین بردن فسفات در استخر

 

 در ادامه، تشریح هر کدام از این روش ها بصورت کامل آورده شده است:

 

"از بین بردن جلبک های تشکیل شده سبز رنگ در استخر"

 

روش اول: از بین بردن جلبک سبز رنگ به وسیله کلر

 

از بین بردن جلبک استخر به وسیله کلر

 

وقتی آب استخر به رنگ سبز متمایل شده و یا توده های جلبک در آب استخر بصورت واضح دیده می شوند، دلیل بر نبودن میزان کلر کافی در استخر است. انجام "شوک کلر زنی" با مقدار زیاد کلر، بهترین روش از بین بردن جلبک ها و برگرداندن شرایط آب استخر به حالت ضدعفونی شده محسوب می شود. زمان لازم برای انجام این کار، بین یک تا سه روز تخمین زده می شود. هرچند، در صورت نامناسب بودن وآلودگی بالای استخر، مدت زمان لازم برای انجام شوک کلرزنی، ممکن است تا یک هفته نیز به طول بیانجامد.

روش های دیگر از بین بردن جلبک که در این مقاله به آنها اشاره شده است، سریعتر به نتیجه می رسند. اما این روشها، باعث ضدعفونی کامل و مناسب استخر و رساندن آن به شرایط سالم برای شنا نمی شوند. ضمن اینکه این روشها نسبت به روش شوک کلرزنی گرانتر بود و همینطور عوارض جانبی مخصوص به خود را دارند.

از بین بردن جلبک استخر با شوک کلر، دارای مراحل زیر است:

 

1- دیواره ها و کف استخر را با برس تمیز کنید.

 

از بین بردن جلبک استخر به وسیله کلر

 

با برس های مخصوص تمیز کردن استخر و تا جایی که امکان دارد، دیواره ها و کف استخر را تمیز کرده و حتی الامکان، جلبک های چسبیده روی این سطوح را جدا کنید. این کار، به کاهش زمان لازم برای از بین بردن و تمیز کردن جلبک استخر کمک خواهد کرد. به نقاط مهم استخر، از جمله پله ها، پشت نردبان و سایر گوشه ها و نقاط مرده که آمادگی تشکیل و رشد جلبک استخر در آنها بیشتر است، توجه ویژه ای داشته باشید.

- در انتخاب جنس مناسب برس استخر، دقت کنید. برس های فلزی برای استخرهای بتنی و برس های نایلونی برای استخرهای با جنس وینیل، انتخاب مناسبی محسوب می شوند.

 

2- نکات ایمنی مواد شیمیایی استخر را مد نظر داشته باشید.

 

از بین بردن جلبک استخر به وسیله کلر

 

همواره در نظر داشته باشید که کلر و سایر مواد شیمیایی استخر که با آنها سر و کار دارید، موادی قوی و گاهی خطرناک هستند. همیشه نکات ایمنی مندرج در دستورالعمل و یا برچسب مواد شیمیایی را به دقت مطالعه کنید. حداقل، این موارد را همواره در نظر داشته و مراعات کنید:

- از دستکش، عینک محافظ و لباسهای بلند که پوست شما را محافظت می کنند، استفاده کنید. بعد از کار کردن با مواد شیمیایی، حتماً دست خود را کاملاً شسته و به لباس های خود دقت کنید تا مواد شیمیایی روی آنها ریخته نشده باشد.

- از استشمام مواد شیمیایی، به شدت اجتناب کنید. همینطور، وقتی این مواد را در هنگام وزش باد حمل می کنید، کاملاً مراقب باشید.

- همواره، مواد شیمیایی را به آب اضافه کنید. هیچوقت آب را به مواد شیمیایی اضافه نکنید. حتی پیمانه و یا سایر لوازمی که با آب خیس شده اند را در داخل مواد شیمیایی وارد نکنید.

- مواد شیمیایی استخر را در ظروف کاملاً بسته شده، ضد حریق و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. در زمان قرار دادن آنها در انبار، دقت کنید که این مواد شیمیایی را در یک طیقه (نه در طبقات مختلف روی هم) قرار دهید. بسیاری از مواد شیمیایی استخر وقتی با سایر مواد شیمیایی تماس پیدا می کنند، امکان انفجار دارند.

 

3- pH آب استخر را تنظیم کنید.

 

از بین بردن جلبک استخر به وسیله کلر

 

اگر pH آب استخر بالا باشد، اثربخشی کلر کاهش می یابد. حتماً یک تست کیت pH استخر برای خود تهیه کنید و pH آب استخر خود را اندازه گیری کنید. اگر pH آب استخر، بالاتر از عدد 7.6 باشد (که معمولاً در استخرهای دارای جلبک این اتفاق می افتد)، از مواد شیمیایی کاهش دهنده pH آب استخر (مانند بی سولفات سدیم) استفاده و مطابق دستورالعمل، آنها را به آب استخر اضافه کنید. نهایتاً هدف این است که pH آب استخر در بازه بین 7.2 تا 7.6 قرار بگیرد. زیرا کلر در این مقادیر pH، بیشترین اثربخشی عملکرد را دارا می باشد. بعد از اضافه نمودن هر نوع ماده شیمیایی برای تغییر pH آب  استخر، حداقل دوساعت صبر کنید و سپس مجدداً PH را اندازه گیری کنید.       

- تست کیت های قرصی و قطره ای، نسبت به تست کیت های نواری دارای دقت بیشتری هستند.

- مشکل بودن تنظیم pH آب استخر، نشاندهنده بالا و یا پایین بودن قلیائیت کل آب استخر است. پیش از تنظیم pH، بهتر است ابتدا قلیائیت کل استخر اندازه گیری و در صورت نیاز با استفادده ار مواد شیمیایی تنظیم قلیائیت آب استخر، میزان قلیائیت کل را در بازه 80-120 ppm قرار داد.

 

 

4- نوع کلر مناسب برای شوک کلرزنی را انتخاب کنید.

 

از بین بردن جلبک استخر به وسیله کلر

 

نوع کلری که برای ضدعفونی استخر در شرایط عادی استفاده می شود، الزاماً ممکن است بهترین گزینه برای کلر مورد استفاده برای شوک کلرزنی نباشد. برای شوک کلرزنی توصیه می شود تا از کلر مایع با فرمول شیمیایی "هیپوکلریت سدیم" و یا پودر کلر با فرمول "شیمیایی هیپوکلریت کلسیم" استفاده شود.

- در صورتیکه سختی آب استخر شما بالاست، از هیپوکلریت کلسیم استفاده نکنید.

- تمام مواد دارای هیپوکلریت، قابل احتراق و انفجار هستند. هیپوکلریت لیتیم از این جهت از ایمنی بالاتری برخوردار است اما نسبت به سایر انواع مشابه، گرانتر است.

- از کلرهای پودری حاوی مواد تثبیت کننده و یا قرصی (مانند دی کلر و تری کلر) برای شوک کلرزنی استفاده نکنید. زیرا این کلرها معمولاً دارای مواد پایدار کننده (اسید سیانوریک) هستند که نمی بایست به مقدار زیاد وارد آب استخر شوند.

 

 

5- برای شوک کلرزنی به استخر، مقدار زیادی کلر در آب استخر بریزید.

 

از بین بردن جلبک استخر به وسیله کلر

 

برای میزان درست استفاده کلر برای شوک کلرزنی، ابتدا دستورالعمل کلری را که میخواهید برای این منظور استفاده کنید، مطالعه نمائید. معمولاً تولید کنندگان کلر، مقدار مورد نیاز برای شوک کلر اساتخر را بر حسب حجم استخر در قالب جدول ارائه می دهند. میزان کلر مورد استفاده برای از بین بردن جلبک، می بایست دو برابر میزان مورد استفاده در کلرزنی عادی استخر باشد. البته این مقدار، اگر رنگ آب، تیره شده باشد، می تواند به سه برابر و اگر زیر بخش بالایی نردبان به واسطه رشد بیش از حد جلبک ها در استخر قابل مشاهده نباشد، به چهار برابر حالت عادی هم برسد.

در این حالت، همزمان با کارکردن مدار تصفیه استخر (روشن بودن پمپ و فیلتر)، کلر مایع و یا محلول پودر کلر را دور تا دور محیط استخر در آب بریزید. دقت داشته باشید که اگر بدنه استخر از جنس وینیل باشد، کلر مایع را ابتدا در طرفی که حاوی آب استخر است رقیق کرده و سپس به داخل استخر بریزید تا باعث رفتن رنگ بدنه استخر نشود.

- هشدار: کلر مایع در برخورد با کلر پودری و یا قرص کلر می تواند منجر به انفجار و یا ایجاد گازهای خورنده شود. لذا هیچوقت کلر مایع را در داخل اسکیمر یا هر نقطه ای که ممکن است حاوی این مواد باشد، نریزید.

- از آنجائیکه اشعه ماوراء بنفش خورشید باعث تجزیه کلر می شود، بهترین زمان برای شوک کلرزنی به استخر، عصر هر روز و صبر کردن برای بررسی نتیجه تا فردا صبح آن روز است.

 

 

6- کیفیت آب استخر را مجدداً روز بعد اندازه گیری کنید.

 

از بین بردن جلبک استخر به وسیله کلر

 

بعد از اینکه فیلتر استخر بین 12 تا 24 ساعت کار کرد، مجدداً کیفیت آب استخر را بررسی کنید. در این موقع، جلبک های مرده، به رنگ سفید و یا خاکستری درآمده و یا در استخر غوطه ور بوده و یا در کف استخر ته نشین شده اند. در هر صورت، مجدداً میزان کلر و pH استخر را اندازه گیری کنید.

- اگر میزان کلر استخر، بالا است (بین 2 تا 5 ppm) و کماکان جلبک زنده در استخر وجود دارد، بگذارید همین میزان کلر به همین منوال برای دو روز دیگر هم در استخر بماند.

- اگر میزان کلر به زیر 2 ppm رسیده و کماکان جلبک زنده در استخر مشاهده می شود، برای بار دوم مطابق دستورالعمل گفته شده در عصر روز بعد، شوک کلرزنی استخر را انجام دهید.

- اگر میزان کلر استخر تغییری نکرده باشد، احتمالاً به دلیل وجود میزان بالای مواد پایدار کننده کلر از جمله سیانوریک اسید (مثلاً بالای 50 ppm) در آب استخر است که معمولاً بخاطر استفاده از قرص کلر و یا برخی از انواع کلر پودری به وجود می آید. در صورت وجود میزان بیش از حد مواد پایدار کننده، تأثیر کلر در آب کاهش پیدا می کند. در این حالت، باید مقداری از آب استخر را تخلیه و با آب تازه جایگزین نمود.

- وجود آشغال، برگ و یا سایر مواد در آب استخر نیز جزو مواردی هستند که باعث کاهش تأثیر کلر می شوند. لذا اگر استخر برای مدتی مورد استفاده قرار نگرفته است، از بین بردن جلبک ممکن است لازم باشد تا یک هفته صبر کرد و چندین بار در این مدت، شوک کلرزنی را انجام داد.

 

7- به مدت دو روز، دیواره های استخر را با برس تمیز کنید تا مطمئن شوید که از جلبک ها عاری شده باشد.

 

از بین بردن جلبک استخر به وسیله کلر

 

در این مدت باید جلبک ها توسط کلر کشته شده باشند. هر روز کیفیت آب استخر را اندازه گیری و کنترل کنید.

- کیفیت مناسب آب استخر می بایست دارای این شرایط باشد:

     - کلر آزاد: بین 1-3 ppm

     - سختی کلسیمی: بین 200-400 ppm

     - pH: بین 7.2-7.6

     - قلیائیت: بین 80-120 ppm

 

انواع تست کیت سنجش کیفیت آب

8- جلبک های مرده را تحلیه کنید.

 

از بین بردن جلبک استخر به وسیله کلر

 

بعد از اینکه هیچ جلبک سبزی در استخر باقی نماند، بوسیله مکش جاروهای نظافت استخر، جلبک های مرده کف استخر را تخلیه کنید تا آب کاملاً تمیز شود. البته شما ممکن است نخواهید این مرحله را انجام دهید و قصد داشته باشید تا این کار بصورت خودکار توسط مدار تصفیه و فیلتر استخر انجام شود. در اینصورت، باید در نظر داشته باشید که اولاً این کار مستلزم این است که استخر شما دارای فیلتری قوی باشد و ثانیاً چند روز برای این کارصبر کنید.

- اگر برای جمع آوری کل جلبک ها مشکل دارید (مثلاً کمی حالت معلق پیدا کرده اند)، می توانید از مواد منعقد کننده جهت شفافیت آب استخر استفاده کنید. با استفاده از این مواد، جلبک ها به یکدیگر چسبیده و بصورت لخته در کف استخر ته نشین می شوند.

 - هشدار: از جاروی روباتیک برای جمع کردن جلبک های مرده از کف استخر استفاده نکنید. استفاده از پکیج جاروی دستی استخر برای این کار بیشتر توصیه می شود.

 

 

9- فیلتر استخر را تمیز کنید.

 

از بین بردن جلبک استخر به وسیله کلر

 

اگر از فیلتر شنی و یا دیاتومه در استخر خود استفاده می کنید، آنها را در حالت بک واش قرار دهید. اگر از فیلتر کارتریجی استفاده می کنید، آنها را با فشار آب مناسب و در صورت نیاز با جوهر نمک رقیق شده و یا کلر مایع نیز شستشو دهید. اگر فیلترها به درستی شسته نشوند، امکان گرفتگی آنها توسط جلبک های مرده، زیاد خواهد بود.

 

 

 

روش دوم: بهبود گردش آب در نقاط مختلف استخر

 

از بین بردن جلبک استخر به وسیله بهبود گردش آب در استخر

 

نحوه گردش آب در استخر را بهبود دهید تا تمامی نقاط و نواحی مختلف استخر را پوشش دهد. اگر جلیک استخر تنها در نواحی خاصی از استخر شما وجود دارد و در تمامی نواحی استخر پراکنده نیست، نشاندهنده وجود نقاط مرده و بدون گردش آب در استخر شماست. در این حالت، جت ورودی آب استخر خود را بررسی کنید. زاویه ورودی آب از این جت ها به سمت داخل استخر می بایست دارای زاویه باشد. وجود زاویه مناسب جت استخر، باعث خواهد شد تا آب در استخر حرکت حلقوی داشته و نقاط خیلی بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.

 

روش سوم: استفاده از مواد منعقد کننده

 

از بین بردن جلبک استخر به وسیله مواد منعقد کننده

 

مواد منعقد کننده (مانند زاج) باعث می شوند تا جلبک ها به یکدیگر چسبیده و ته نشین شوند و بتوان به این وسیله، جلبک های زنده را از استخر تخلیه نمود. البته انجام این کار، زحمت زیادی دارد. اما در نهایت می توانید از سر جلبک ها خلاص شوید! این راه، سریعترین پاکسازی استخر از جلبک و تمیز شدن آب استخر است. اما باید توجه داشت که بعد از انجام این کار، آب استخر برای شنا مناسب نیست. وقتی آب استخر دارای شرایطی باشد که جلبک بتواند در آن تکثیر شود، میکروارگانیسم های دیگر از جمله باکتری و ویروس هم می توانند همین شرایط را در این آب داشته باشند. بنابراین، بعد از پاکسازی استخر از جلبک توسط مواد منعقد کننده، به جهت ضدعفونی و آماده کردن آب استخر برای شنا، شوک کلرزنی استخر را مطابق آنچه بیان شد، انجام دهید.در استخر شنا نکنید تا زمانی که میزان کلر و pH آب استخر، به محدوده نرمال خود برسد.  

 

روش چهارم: استفاده از مواد ضدجلبک

 

مواد ضد جلبک استخر

 

مواد ضد جلبک (مانند کات کبود و یا سایر مواد شیمیایی)، باعث از بین رفتن جلبک استخر می شوند. اما باید به عوارض جانبی و همینطور هزینه های این مواد شیمیایی هم توجه شود. در این راستا، نکاتی ارائه می شود:

- قدرت مواد مختلف ضد جلبک با هم متفاوت است و ممکن است برخی از مواد ضد جلبک، توانایی از بین بردن مقادیر زیاد جلبک های موجود در استخر را نداشته باشند (مخصوصاٌ از بین بردن جلبک های سیاه رنگ). در این خصوص، حتماً با فروشنده این مواد، مشورت کنید.

- مواد ضد جلبک ترکیبات مس، انتخاب مناسبی می توانند باشند. اما این مواد، ممکن است گران باشند و همینطور، روی دیواره های استخر، لکه گذاری کنند.

- بعد از اضافه کردن مواد ضد جلبک، حداقل 24 ساعت صبر کنید و بعد از این مدت، در صورت نیاز مواد شیمیایی دیگر به آب اضافه کنید.

 

محلول ضد جلبک و خزه استخر و جکوزی Pool Plex

محلول ضد جلبک و خزه پول پلکس جهت حذف و پیشگیری از رشد جلبک در استخر و جکوزی در بسته های 4 لیتری

مشاهده مشخصات
محلول ضدجلبک و خزه استخر و جکوزی pool plex

 

 

"پیشگیری از تشکیل جلبک در استخر"

 

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، مراقبت و نگهداری مناسب از استخر می تواند کمک قابل توجهی به پیشگیری از رشد جلبک در استخر کند و از هزینه ها و مشکلات آتی ناشی از رشد و تکثیر جلبک ها جلوگیری نماید. در ادامه به روش های مهمی که برای پیشگیری از رشد جلبک می تواند مورد استفاده قرار گیرد، پرداخته می شود:

 

روش اول: حفظ تعادل شیمیایی آب استخر

 

پیشگیری از جلبک استخر با حفظ تعادل شیمیایی آب استخر

 

در صورت مراقبت مناسب کیفیت آب استخر، جلبک بوجود نخواهد آمد. میزان کلر آزاد، PH، قلیائیت کل و اسید سیانوریک آب استخر را مرتباً اندازه گیری کنید. هر چه سریعتر مشکلی را شناسایی کنید، راحت تر و کم هزینه تر می توانید با آن مقابله نمائید.

تست روزانه کیفیت آب، بسیار مفید خواهد بود، مخصوصاً در مدت یک تا دو هفته پس از بین بردن جلبک ها. در طول فصل شنا نیز حداقل هفته ای دو بار، کیفیت و تعادل شیمیایی آب استخر را بررسی و اندازه گیری کنید.

 

مقالات تکمیلی

 

روش دوم: استفاده از مواد ضد جلبک به عنوان پیشگیری کننده

 

مواد ضد جلبک استخر

 

بهترین کاربرد مواد ضد جلبک، استفاده هفتگی و با مقدار خیلی کم در استخر با شرایط کیفیت آب نرمال است. این کار باعث می شود تا جلبک های کوچک بوجود آمده، قبل از رشد و تکثیر، از بین بروند. پیش از استفاده این مواد، حتماً دستورالعمل شرکت سازنده آنها را بدقت بررسی و مطالعه کنید.

در مطالعه دستورالعمل مواد ضد جلبک در زمان استفاده جهت پیشگیری، حتماً دقت کنید که میزان اضافه کردن این مواد برای حالت پیشگیری از جلبک باشد و نه برای از بین بردن جلبک های به وجود آمده در استخر. مقدار زیاد مواد ضد جلبک ممکن است باعث لکه گذاری روی سطح استخر و یا تشکیل کف روی آب سطح استخر شود.

 

روش سوم: از بین بردن فسفات در استخر

 

پیشگیری از جلبک استخر با از بین بردن فسفات آب استخر

 

جلبک ها از برخی مواد شیمیایی از جمله "فسفات" موجود در آب برای رشد خود تغذیه می کنند. در صورت داشتن تست کیت فسفات، می توانید هر چند وقت یکبار، میزان فسفات موجود در آب استخر را اندازه گیری کنید. در صورت وجود فسفات، می توانید مواد شیمیایی از بین برنده فسفات را از فروشگاه های مربوطه تهیه و مطابق دستورالعمل شرکت  سازنده به آب استخر اضافه کنید. پس از انجام این کار، بوسیله فیلتر استخر و وسایل نظافت و یا جاروی رباتیک، به مدت یک تا دو روز، استخر را کاملاً تمیز کند. بعد از این کار، شوک کلرزنی استخر را مطابق رویه بیان شده انجام دهید تا میزان فسفات در بازه نرمال خود قرار گیرد.

در مورد میزان قابل قبول فسفات در استخر، اختلاف نظرهایی وجود دارد. اما حداکثر میزان 300 ppm، مقدار قابل قبولی بوده و می توانید از آن به عنوان ملاک خوبی برای اندازه گیری فسفات آب استخر خود استفاده کنید.

 

انواع مواد شیمیایی استخر

 

چند نکته مهم

 

- گرما و نور آفتاب، باعث تجزیه کلر و رشد جلبک استخر می شوند. به میزان کلر استخر خود را در فصل گرما و زیر نور آفتاب بیشتر توجه کنید.

- در مورد اضافه کردن مواد شیمیایی به آب، توصیه می شود که اگر وقت کافی وجود دارد، ابتدا نصف میزان مدنظر مواد شیمیایی را وارد استخر کرده و نصف دیگر را بعد از گذشت چند ساعت به آب اضافه کرد. این کار باعث می شود تا عملکرد مواد شیمیایی و پارامترهای تعادل شیمیایی آب، بهتر انجام شود.    

- در طول فصل زمستان، از روکش های استخر برای جلوگیری از ورود خاک و آشغال به استخر استفاده کنید. البته جنس روکش به نحوی باشد که آب بتواند از آن عبور کند.

- در طول تمام فعالیت های شرح داده شده، مراقب تمیز بودن فیلتر استخر خود باشید. هر موقعی مشاهده کردید که فشار فیلتر شنی یا دیاتومه، 10 psi بیشتر از فشار کارکرد عادی شده است، نسبت به شستشو و یا بک واش فیلتر اقدام کنید. جلبک های وارد شده به فیلتر می تواند گرفتگی فیلتر و عدم کارایی مناسب آن شود.

- استخر تا زمانی که جلبک ها بصورت کامل از بین نرفته و میزان کلر به بازه نرمال خود (زیر 3 ppm) نرسیده، قابل استفاده و شناکردن نخواهد بود.

 

محلول ضد جلبک و خزه استخر و جکوزی Pool Plex

محلول ضد جلبک و خزه پول پلکس جهت حذف و پیشگیری از رشد جلبک در استخر و جکوزی در بسته های 4 لیتری

مشاهده مشخصات

 

 

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : www.wikihow.com

نظرات

فرزاد حمزه | 1401/1/15

سلام ، اگه از همین قرص ها بندازیم داخل استخر کافی هستش برای کلر زدن
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1401/6/9

اگر از قرص کلر استفاده می کنید، بهتره کلرزن خطی داشته باشید. اگر ندارید، از کلرزن شناور استفاده کنید. با تست کیت همیشه مقدار کلر رو اندازه گیری و مقدار کلر آزاد استخر رو بین 1 تا 3 PPM تنظیم کنید.
پاسخ دادن

محمد | 1400/6/28

سلام وقت بخیر این راه هایی که فرمودین برای گیاه مضر نیست؟
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1401/9/19

چرا. این مواد شیمیایی برای آبیاری گیاهان مناسب نیستند.
پاسخ دادن

سمیه قدس | 1400/4/14

آب داخل استخر بادی۶متری رو چطور نگهداری کنیم که دیرتر جلبک تشگیل بشه؟
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1400/4/15

روش اصولی، استفاده از پمپ و فیلتر تصفیه و حفظ تعادل شیمایی آب از جمله کلر و pH هست.
پاسخ دادن

رحیم | 1400/1/27

آیا با خاک زغال میشه جلبگ از بین برو و آیا برای درختان یا شنا کردن ضرر ندارد ؟.پیشاپیش از لطف شما سپاسگزارم
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1400/4/13

خیر. این مطلب پایه علمی ندارد.
پاسخ دادن

حسام ضيافتي | 1399/6/15

سلام و وقت بخير علت سفيدك زدن كاشي استخر چيست؟؟ و راههاي تميز كردن ؟؟ سپاس از مطالب مفيد شما
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1399/6/16

معمولاً به دلیل بالا بودن سختی آب و یا قلیایی بودن آب میتونه باهش. رقیق کردن آب استخر با آب با سختی پایین و استفاده از اسید برای کاهش pH میتونه مفید باشه.
پاسخ دادن

حسین اسکندری | 1399/6/5

سلام مواد شیمیایی ضد جلبک برای درختان و گیاهان مضر نیستند ؟؟؟
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1399/6/5

چرا. از آب استخری که با این مواد شیمیایی نگهداری میشن، ترجیحاً نباید برای آبیاری استفاده بشه.
پاسخ دادن

سید حسام الدین شهاب | 1399/5/22

ممنون از اطلاعات مفید سایت
پاسخ دادن

حسین میرزایی | 1399/5/10

سلام در استخرهای فاقد تصفیه خانه نحوه نگهداری چگونه باشد . چون آب فیلتر و تصفیه نمیشود . لطفا راهنمایی بفرمایید
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1399/6/3

بدون وجود سیستم تصفیه و سیرکولاسیون آب، عملاً استفاده از مواد شیمیایی و کنترل تعادل شیمیایی آب امکانپذیر نیست.
پاسخ دادن

بهنام | 1399/4/24

سلام برای تصفیه کردن آب حوضهای بادی بچه هاکه عموما زیر ۱۰۰۰لیتر کنجایش دارند چه راهکاری مناسب است؟
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1399/6/3

استفاده از پمپ و فیلتر شنی با سایز مناسب
پاسخ دادن

akbar | 1399/4/2

چه موادی به آب استخر بزنم تا بتونمبا اب استخر به درخت ها آب بدم و ضرری هم برا درخت نداشته باشه .اصلااین دوکار با هم جور درمیاد؟
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1399/6/3

بصورت کلی، آب حاوی مواد شیمیایی استخر برای آبیاری توصیه نمیشن.
پاسخ دادن

حاج حسینی | 1399/3/8

سلام ایا میشود از نمک معمولی بجای کلر در استخر رو باز استفاده کرد؟
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1399/3/25

تنها در صورت استفاده از دستگاه کلرزن نمکی می توان این کار را انجام داد.
پاسخ دادن

سیدمهدی حسینی | 1398/12/22

عالی بود. مطالب مربوط به حذف جلبک
پاسخ دادن

حسین عشقی | 1398/4/18

ممنون از مطالب ارزنده و آموزنده شما. فقط بهتر می بود اگر اطلاعات علمی بیشتری در خصوص انواع مواد ضد جلبک و نیز ضد فسفات و نیز نحوه محاسبه کلر مورد نیاز برای هر متر مکعب آب نیز ارایه می شد. سپاس فراوان
پاسخ دادن

هانی حسینی | 1398/2/17

عالی بود
پاسخ دادن

محمدرضا عرفانیان سمیعی | 1397/12/10

با سلام.استخر اگر دارای ماهی تزئینی باشه مثل ماهیه قرمز به عنوان مثال و بخواهیم از این تغییر رنگ جلو گیری کنیم کدام مورد را پیشنهاد میکنید.پیشاپیش ممنون از راهنماییتون
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1397/12/11

استفاده از این مواد شیمیایی برای استخرهای ماهی توصیه نمی شود.
پاسخ دادن

h.h | 1397/12/4

بسیار عالی. جلبک ها به هر شکلی ( از جمله تک سلولی ) بصورت مشکلی بزرگ برای تمام کسانی هست که بدنبال حفظ کیفیت آبهای انباشت می باشند.حال میخواد یه تانک کوچیک(آکواریوم)باشه یا یه استخر بزرگ. چند تا پیشنهاد هم من دارم: 1- کاهش PH آب با تزریق CO2 2- استفاده از اسکیمر در تاسیسات تصفیه جهت حذف مواد مغذی 3- استفاده از موجودات(ماهی ، میگو و ...) جلبک خوار بسته به نوع و کاربرد تانک و مخزن
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1397/12/5

ممنون از راهنمایی های ارزنده جنابعالی
پاسخ دادن

ramtin | 1397/5/8

mersi kheyli be kaar oomad
پاسخ دادن

مهندس وطنخواه | 1397/1/20

باسلام .ممنونم از مطالب خوب و ارزنده شما .یا علی
پاسخ دادن

پوریا | 1396/8/10

مقاله مفید و کاربردی بود. با تشکر
پاسخ دادن

بي‍ژن سعيدآبادي | 1396/6/19

مقاله نگهداري آب استخر را بسيار مفيد ارزيابي مي كنم.
پاسخ دادن

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp